سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باقری: همه دارایی‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری را به نفع مردم مولد می‌کنیم

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با حضور در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مهرداد باقری پبدنی رییس و تعدادی از مدیران این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

نرگس معدنی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با حضور در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مهرداد باقری پبدنی و تعدادی از مدیران این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

مهرداد باقری پبدنی رئیس سازمان فرهنگی هنری در این نشست بیان کرد: در این جلسه گزارشی از اقدامات و دستاوردهای سازمان فرهنگی هنری ارائه می‌شود تا مبنای طراحی و برنامه ما مشخص باشد و بستر مفاهمه با اعضای محترم شورای شهر و بویژه بخش های فرهنگی شورا افزایش پیدا کند. همچنین اعضای شورا در این نشست‌ها نظرات و پرسش‌های خود درباره عملکرد سازمان را مطرح کنند تا ما علاوه بر آشنایی بیشتر با نقطه نظرات ایشان، از ظرفیت اندیشه‌ای و تجربه عملی ایشان منتفع شویم.

وی با بیان اینکه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری مبنای فعالیت‌های این سازمان است، عنوان کرد: مدیران سازمان و شهرداری نباید بر اساس فهم و تجربه‌ی شخصی که در عرصه‌ی فرهنگ دارند، عمل کنند، چرا که سازمان فرهنگی هنری بر اساس اهداف معینی تاسیس شده است که در اساسنامه سازمان مورد تصریح قرار گرفته است.

باقری افزود: بر این اساس ماموریت این سازمان نقش‌آفرینی موثر در حوزه فرهنگ عمومی شهر و کشور است. این ماموریت، زاویه نگاه به حوزه فرهنگ را مشخص می‌کند؛ بعنوان مثال این ماموریت تصریح دارد که ظرفیت این سازمان باید ابتدا ناظر به شهر تهران با بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت و در مرحله بعد بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور ایران باشد. همچنین ماموریت سازمان ارائه خدمات فرهنگی و هنری به همه اقشار و طیف‌های جامعه است.

باقری درباره دیگر ابعاد سازمان با اشاره به ویژگی‌های نیرو‌ انسانی سازمان فرهنگی هنری عنوان کرد: سازمان فرهنگی هنری یک هویت مستقل در مجموعه‌ی مدیریت شهری تهران دارد و از بدو تاسیس با تجمیع منابع انسانی متخصص در فرهنگ و هنر شهر تهران تشکیل شد.

او افزود: نیرو‌های نسل اول سازمان به مرور در حال بازنشستگی هستند و از سال ۱۴۰۰ تاکنون تعداد فراوانی از نیروهای دوره نخست سازمان بازنشسته شده‌اند و بر همین اساس لازم است فرایندی برای به‌روزرسانی نیروی انسانی تعریف شود. بسیاری از کارکنان سازمان دارای سوابق عدیده و قابل توجهی در عرصه فرهنگ هستند و همچنین هنرمندان معتبری در عرصه‌های هنری هستند. سازمان از نظر دارایی‌ها و امکانات زیرساختی نیز ظرفیت عظیمی در سراسر تهران در اختیار دارد و در کنار ارزشمندی این ظرفیت‌ها، گستردگی مویرگی این دارایی‌ها در سطح شهر تهران و تنوع کاربری آنها، حائز اهمیت ویژه می‌باشند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری با بیان اینکه باید بر اساس ماموریت سازمان و واقعیت موجود سازمان و شرایط جامعه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کنیم، افزود: درباره شیوه اثرگذاری مطلوب بر فرهنگ عمومی جامعه باید شاخص‌های سبک زندگی مطلوب برای جامعه مسلمان ایرانی را هدف بگیریم چون در نهایت هدف فعالیت فرهنگی اینست که جامعه متعالی و مترقی داشته باشیم؛ به طور خلاصه، تقویت و ساماندهی روابط اجتماعی مردم، ماموریت‌ سازمان فرهنگی هنری است.

وی ادامه داد: برای تحقق چشم‌انداز جامعه مطلوب، باید بر نسل نوجوان متمرکز شویم. نسل نوجوان، پیشران اجتماعی است؛ نوجوان کسی‌ست که در آینده بسیار نزدیک، شهروند اثرگذار این جامعه است. نسل نوجوان در همه جوامع به دنبال هویت‌یابی است. چالش هویت اقتضای این نسل است و برنامه‌ریزی برای این نسل باید با تمرکز بر این خصلت باشد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری با بیان اینکه نوجوان برای رشد و تعالی اجتماعی، به دنبال دریافت آن‌دسته از خدمات اجتماعی است که منجر به رشد و ارتقا اجتماعی او شود. خدمات اجتماعی بیش از آموزش‌های اجتماعی است و دیگر محدود به آموزش‌های دوران مدرسه نیست و مراکز فرهنگی شهری در جوامع مختلف همین کارکرد را ایفا می‌کنند. نابرابری اجتماعی و عدم برقراری عدالت در توزیع فرصت‌های رشد و ارتقای اجتماعی باعث شد که توازن فرصت رشد برای مخاطبان در نقاط مختلف شهر وجود نداشته باشد؛ بصورت خلاصه فرصت‌های تخصصی پیش از این محدود به مناطق مرفه‌نشین شهر بود، ولی فرهنگسرا‌ها در سراسر شهر تهران این امکان را فراهم کرده‌اند. ایجاد عدالت توزیع امکانات یکی از اهداف اصلی سازمان فرهنگی هنری است تا فرصت ارتقای اجتماعی برای همه مردم فراهم شود.

باقری با اشاره به مشکلات موجود شهروندان در تهران عنوان کرد: تصمیم گرفتیم همه دارایی‌های سازمان فرهنگی هنری را به نفع مردم مولد کنیم. ظرفیت‌های فراوان در شهر وجود دارد لیکن این ظرفیت‌ها دو ایراد دارد که باید مرتفع شود؛ اول تناسب با نیاز واقعی مخاطبان و مردمی که پیرامون آن ظرفیت ساکن هستند. ایراد دوم رفع کاستی و عیوب موجود در آن ظرفیت برای بهره‌برداری مناسب و بدون زحمت توسط مردم است؛ عمدتاً ظرفیت‌های حوزه فرهنگ و هنر در سطح شهر در پی استهلاک بالایی که در نتیجه مصرف روزمره مردم ایجاد شده است و متاسفانه بخاطر عدم نوسازی و تجهیز منظم، با کاهش اقبال عمومی مواجه شده‌اند. مولدسازی ظرفیت‌های شهری بمعنای مرتفع کردن این ایرادهاست.

وی افزود: ایجاد کتابخانه‌های مادر و کودک در بستر کتابخانه‌های شهر، نوسازی و تجهیز ۱۲ سالن از مجموعه سالن‌های مراکز فرهنگی شهر ویژه اجرای نمایش‌های کودک، طراحی و اجرای تور‌های بازدید مدارس از موزه‌ها، نگارخانه‌ها به همراه برپایی کارگاه‌های عملی که فرصت آموزش مهارت‌های هنری را برای نوجوانان و خانواده‌ها فراهم کند، تشکیل حلقه‌های نوجوانان در فرهنگسرا‌ها برای ایجاد فضای نشاط، ایجاد ظرفیت‌هایی متناسب با فضای کودکان در سینماها و... مثال‌هایی از ایده مولدسازی ظرفیت¬هاست که در دو سال گذشته در سطح شهر تهران انجام شده است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: مرکز فرهنگی باید حیات روزانه داشته باشد؛ معنای عملی این گزاره، تردد پرتعداد شهروندان در مراکز فرهنگی است. این نمونه دیگری از راهبرد مولدسازی است که هم-اکنون در بخش عمده‌ای از مراکز فرهنگی شهر تهران اتفاق افتاده و لازم است امتداد داشته باشد. در شهر تهران حدوداً دو میلیون مخاطب کودک و نوجوان داریم و ناظر به این جمعیت بالا، باید امکانات موجود را مولد کنیم و لازمه‌اش این است که نقایص آنها را برطرف کنیم تا برای استفاده‌ی مطلوب مخاطبان آماده باشند.

وی در پایان گفت: فرهنگسرا‌ها اصلی‌ترین سرمایه سازمان فرهنگی هنری هستند و به عنوان مکان سوم در کنار خانه و مدرسه قرار می‌گیرند و باید برای نوجوان سرشار از جذابیت باشند. این جذابیت‌ها در دهه ۷۰ و اوایال دهه ۸۰ با استقبال بسیار خوب شهروندان و بویژه خانواده‌ها روبه‌رو شد و متاسفانه طی زمان با افول و رکود متوجه شد. امروز در نتیجه عملکرد نیروهای سازمان فرهنگی هنری و پشتیبانی شایسته شورای شهر، وضعیت مراکز فرهنگی شهر در حال احیا و بازیابی جدی قواست.

در ادامه نرگس معدنی‌پور رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ضمن تشکر از برپایی این نشست عنوان کرد: از دهه ۷۰ که در سازمان فرهنگی هنری حضور داشتم، شاهد بودم که نیرو‌های انسانی با چه دقت و وسواسی جذب شدند و تلاش می‌شد افراد متخصص و متعهد به سازمان فرهنگی هنری اضافه شوند.

وی اضافه کرد: سازمان فرهنگی هنری باید به فرهنگ عمومی بپردازد و همه اقشار جامعه را در نظر بگیرد و فعالیت آن با معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهر تهران کاملا متمایز است. به همین دلیل در همان زمان با راه‌اندازی سرای محلات مخالف بودیم، چرا که در ماموریت‌ها تداخل ایجاد می‌کرد.

معدنی‌پور ادامه داد: سازمان فرهنگی هنری از ابتدا ساختار درستی داشته است و در سال ۱۳۸۴ با تعیین دقیق اهداف ۱۴ گانه ماموریت‌های خود را شناسایی کرده است که این اهداف به نقشه راهی برای فعالیت سازمان بدل شد. اساس‌نامه قوی و شرح وظایف مشخص سازمان فرهنگی هنری ظرفیت مهمی بود که البته در برخی دوره‌ها مورد غفلت واقع شده است.

رئیس کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره مخاطب هدف سازمان فرهنگی هنری بیان کرد: اینکه در سازمان فرهنگی هنری روی قشر فراموش‌شده و نادیده‌گرفته‌شده نوجوان هدف‌گذاری شده، اقدام درستی است و اینکه عموم شهروندان هم به عنوان مخاطب تعیین شده‌اند، قابل قبول است. از سازمان فرهنگی هنری توقع می‌رود آثار فاخری در حوزه فرهنگ و هنر تولید کند، چرا که این سازمان متولی فرهنگ و هنر در شهر تهران است و خوشبختانه با وجود تمام مشکلات و فرسوده شدن زیرساخت‌ها، هنوز مردم به مراکز سازمان اعتماد دارند.

وی در پایان گفت: در شورای شهر تهران تلاش می‌کنیم با سازمان همراهی کنیم تا تغییرات مثبتی به نفع شهروندان ایجاد شود که راه‌اندازی و بهبود زیرساخت‌های اماکن فرهنگی هنری یکی از این تغییرات است. با همین هدف، با همکاری کمیسیون بودجه شورای شهر اضافه کردن ردیف نگه‌داشت در بودجه سازمان فرهنگی هنری را در دستور کار قرار دادیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.