سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرداخت بیش از سه میلیارد خسارت حیات وحش به باغداران و کشاورزان اردبیلی

معاون محیط‌زیست استان اردبیل گفت: سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خسارت حیات وحش به باغداران و کشاورزان این استان پرداخت شد.

رامین جمشیدی با بیان اینکه توسعه صنعتی، شهرنشینی و مزارع کشاورزی اصولا باعث ایجاد تعارض میان حیات وحش و انسان می‌شود، گفت: با توسعه این فعالیت‌ها و نزدیکی انسان به زیستگاه حیات وحش، گاهی حیوانات وحشی وارد مزارع شده و یا اقدام به شکار گونه‌های اهلی می‌کنند که در این شرایط به دامدار یا کشاورز خسارت وارد می‌شود.
معاون محیط‌زیست استان اردبیل تقابل حیات وحش و جوامع محلی را زمینه ساز بروز خسارت‌های حیات وحش به باغات و اراضی کشاورزی و از سوی دیگر کاهش جمعیت حیات وحش برشمرد و افزود: در همین راستا در سال زراعی گذشته ۲۸ پرونده خسارت حیات وحش به مزارع، زنبورداران و دام‌های اهلی بررسی و تکمیل و در مجموع سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بابت جبران خسارت حیات وحش در معرض انقراض و تحت حمایت، به باغداران، کشاورزان دامداران و زنبورداران استان اردبیل پرداخت شد.
او با بیان اینکه بیمه حیات وحش برای نخستین‌بار در تاریخ محیط زیست کشور به ابتکار صندوق ملی محیط زیست ایجاد شده است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از حیات وحش، برای جبران خسارت جوامع محلی و حفظ جان حیوانات وحشی، اقدام به بیمه برخی از گونه‌های حمایت شده و آسیب رسان حیات وحش کرده است.
جمشیدی بیان کرد: براساس این دستورالعمل تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق ملی محیط‌زیست و بانک کشاورزی منعقد شده تا خساراتی را که گونه‌های جانوری در معرض انقراض به دامداران و کشاورزان وارد می‌کنند، پرداخت شود.
معاون محیط‌زیست استان اردبیل ادامه داد: علاوه بر گونه‌های سیاه گوش، کفتار، زنگوله بال گونه‌های حمایت شده پلنگ ایرانی و خرس قهوه‌ای نیز که بیشترین خسارت را در این استان وارد می‌کنند تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته اند.
او در توضیح فرایند پرداخت بیمه خسارت، گفت: خسارت‌دیدگان می‌توانند برای ثبت خسارت وارده به نزدیک‌ترین واحد محیط زیست مراجعه کنند تا پس از بررسی و کارشناسی نسبت به پرداخت خسارت اقدام شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.