سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیش از ۹۰ درصد آب تجدیدپذیر کشور مصرف می‌شود + فیلم

سخنگوی صنعت آب گفت: باید از میزان آبی که به شکل تجدیدپذیر به صورت سالانه است حدود ۴۰ درصد را مصرف کنیم ولی در حال حاضر بالای ۹۰ درصد مصرف می‌شود.

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در خصوص ناترازی آب باید گفت یک ناترازی بین مصارف و منابعی که در اختیار داریم اتفاق می‌افتد. اگر با شاخص‌های بين‌المللی آن را قضاوت کنیم باید از میزان آبی که به شکل تجدیدپذیر به صورت سالانه است حدود ۴۰ درصد را مصرف کنیم تا در شرایط پایداری باشیم ولی در حال حاضر بالای ۹۰ درصد را مصرف می‌کنیم. طبيعتا یک شکاف بسیاری عمیقی وجود دارد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: آثاری که این اتفاق در منابع آبی ما گذاشته است؛ اگر به عنوان کسری مخازن از آن یاد کنیم طبیعتا کاهشی که در رودخانه‌ها رخ می‌دهد پیکرهای آبی مانند دریاچه ارومیه که به سبب کمبود ورودی‌ها منجر به خشک شدن آن شده است در بخش آب سطحی قابل اشاره است.

او می‌گوید: در بخش زيرزمينی هم سالانه حدود ۴.۴ میلیارد مترمکعب کسری مخزن در حدود ۳۰ ساله اخیر داشته‌ایم که این هم نشان می‌دهد ناترازی که میان منابع و مصارف داریم در اصل باعث آثار منفی در منابع آب شده است.

سخنگوی صنعت آب بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که این ناترازی با سایر ناترازی‌ها تفاوت عمده دارد. در سایر ناترازی‌ها با تولید بیشتر منابع آن را جبران می‌کنیم ولی در مورد مقوله آب تولید بیشتر منابع نیست باید کاهش در بخش مصرف رخ دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.