سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس مسائل غرب آسیا:

حزب‌الله در تقابل با صهیونیست‌ها در موضع برتر قرار دارد

زارعی گفت: صهیونیست‌ها نشان دادند که به قطعنامه‌های سازمان ملل توجه نمی‌کنند و همین باعث شده که حزب‌الله نیرو‌های  خود را در جنوب لبنان حفظ کند.

اصغر زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با شبکه خبر درباره پذیرش قطعنامه ۱۷۰۱ توسط حزب الله و ماهیت این قطعنامه اظهار کرد: این قطعنامه زمانی تصویب شد که سی و یکمین روز جنگ لبنان در سال ۲۰۰۶ را شاهد بودیم. اما چرا این قطعنامه آن هم با اجماع کامل تصویب شد؟ دلیلش شکست فاحش صهیونیست‌ها و ضربات مهلک حزب‌الله در آن زمان به صهیونیست‌ها بود. ضربات حزب الله شرایط را گونه‌ای کرده بود که دولت‌های غربی برای حمایت از صهیونیست‌ها و جلوگیری از آبروریزی بیشتر آن‌ها  کاری کردند که این قطعنامه خیلی سریع تصویب شود.

وی افزود:‌ این قطعنامه که در سال ۲۰۰۶ تصویب شد از اهمیت بالایی برخوردار است. قبل از این جنگ، در سال ۲۰۰۵ ترور شهید رفیق حریری نخست وزیر وقت لبنان بهانه‌ای شد که صهیونیست‌ها به جنوب لبنان حمله کنند. ابتدا سوریه را متهم کردند تا زمینه را برای ورود  به جنوب لبنان فراهم کنند. بعد از آن حزب الله را متهم کردند تا با این اقدامات وارد جنگ با حزب الله شوند.  بعد از آن بود که حزب الله وارد جنگ شد و ضربات مهلکی را به صهیونیست‌ها وارد کرد.

زارعی گفت:‌ یکی از نکات مهم این قطعنامه بحث به رسمیت شناختن خط آبی است و این خط مرز رسمی لبنان با سرزمین‌های مرزی فلسطین است که این خط آبی تا رودخانه لیتانی ۲۹ کیلومتر فاصله دارد. صهیونیست‌ها در آن مقطع فشار آوردند تا حزب الله از این منطقه خارج شود و نیرو‌های ارتش و یونیفل و نیرو‌های سازمان ملل در آن منطقه مستقر شوند  و منطقه حائل شود، اما این قطعنامه عملیاتی نشد.

وی تاکید کرد: صهیونیست‌ها نشان دادند که هیچ گاه به قطعنامه‌های سازمان ملل عمل و توجه نمی‌کنند؛ و همین باعث شده که حزب الله نیرو‌های  خود را در جنوب لبنان حفظ کند.

زارعی درباره قطعنامه ۱۸۰۱ نیز اظهار کرد: حزب الله امروز دست برتر را دارد و ۱۳ ماه است که صهیونیست‌ها را در سرزمین‌های اشغالی وادار به عقب نشینی کرده است و بیش از ۳۰۰ هزار نفر را آواره کرده اند.

 وی گفت: فشار اقتصادی فراوانی را برای صهیونیست‌ها ایجاد کرده اند که شرایط را برای آن‌‌ها سخت کرده. البته آنها فکر می‌کنند که حزب‌الله در نقطه ضعف قرار دارد و اینها به دنبال آن هستند که آتش بسی را تحت قطعنامه‌ای به لبنان و حزب الله تحمیل کنند و آنها عقب نشینی کنند در حالی که صهیونیست‌ها در حال جنایت هستند و حزب الله نیز هر گونه آتش بس را به اتمام بمباران در غزه و آتش‌بس در آنجا منوت کرده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.