سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تامین ۵۰ درصد نخ ابریشم مورد نیاز در داخل کشور

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور گفت: بنابر آمار سالانه ۶۰۰ تن نخ ابریشم مورد نیاز صنعت فرش است که اکنون نیمی از آن در داخل تولید می‌شود.

رضا صورتی زنجانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  بنابر آمار  سالانه ۴۵ هزار جعبه تخم نوغان نیاز است که هر جعبه تخم نوغان حدود ۳۸ کیلو پیله کرم ابریشم تولید می‌کند که افزایش قیمت توافقی خرید پیله در بازار نسبت به قیمت تضمینی بیانگر رونق بازار در این حوزه است چراکه قیمت تضمینی پیله‌تر ۲۲۰  هزارتومان تومان بوده درحالیکه قیمت توافقی ۴۲۰ تا ۴۳۰ هزارتومان است. اما به طور کلی قیمت تضمینی این اطمینان بخشی به تولیدکننده می‌دهد که در صورت عدم فروش در بازار، دولت با قیمت تضمینی خریداری می‌کند.

به گفته او،  وزارت جهاد با توزیع تخم نوغان یارانه‌ای به قیمت ۲۸ هزارتومان و نهال توت به قیمت ۱۵۰۰ تومان از این صنعت حمایت می‌کند چراکه قیمت تخم نوغان وارداتی ۱۰ تا ۱۵ دلار و هزینه تولید نهال توت حدود ۱۵ تا ۲۰ هزارتومان است.  

سالانه  ۶۰۰ تن نخ ابریشم مورد نیاز صنعت فرش است

صورتی زنجانی ادامه داد: طی سه سال اخیر در حوزه نوغان شاهد ثبت جهش تولید بودیم و به لحاظ  افزایش میزان تولید پیله و نخ ابریشم مصرفی در صنعت فرش، واردات نخ خام کاهش پیدا می‌کند که این امر منجر به صرفه جویی ارزی می‌شود.

رئیس مرکز توسعه ابریشم کشور با بیان اینکه سالانه  ۶۰۰ تن نخ ابریشم مورد نیاز صنعت فرش است، افزود: بنابر آمار سالانه ۴۵ هزار جعبه تخم نوغان در داخل مصرف می‌شود که حدود ۱۷۰۰ تا ۲ هزار پیله کرم ابریشم تولید می‌شود که در نهایت از این میزان کمتر از ۳۰۰ تن نخ ابریشم بدست می‌آید.

به گفته او، طی سال‌های اخیر با افزایش میزان ۲۸۰ تا ۳۰۰ تن نخ ابریشم ۵۰ درصد نیاز  صنعت فرش از تولید داخل تامین می‌شود که این امر بیانگر رشد ۲ برابری تولید در ۳ سال اخیر است.

تامین ۵۰ درصد نخ ابریشم مورد نیاز صنعت فرش در داخل 

صورتی زنجانی با بیان امکان تامین ۱۰۰ درصدی نخ ابریشم در داخل وجود دارد، افزود: با توجه به تحریم‌های ظالمانه و رکود صادرات فرش، در شرایط کنونی ۵۰ درصد نخ ابریشم مورد نیاز صنعت فرش در داخل تامین می‌شود که بدلیل توسعه صنعت نوغانداری در سال‌های اخیر، امکان رسیدن به خودکفایی وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم با بیان اینکه  نیمی از نخ مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود، گفت: سالانه ۳۰۰ تن نخ ابریشم وارد می‌شود که قیمت بسته به کیفیت نخ وارداتی  هرکیلو ۳ تا ۵ میلیون تومان تخمین زده می‌شود، اما کیفیت نخ تولید داخل در مقایسه با نخ‌های وارداتی بدلیل کیفیت تخم نوغان بالاتر است.

او با اشاره به علل رونق صنعت نوغانداری در سنوات اخیر گفت: در دهه ۶۰ و ۷۰ نوغانداری  بدلیل صادرات چندبرابری فرش نسبت به امروز  از رونق نسبی برخوردار بود، اما اکنون تحریم‌های ظالمانه باعث کاهش صادرات فرش شد که اثرش را در رکود نوغانداری گذاشته است.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.