سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برداشت سوم از جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران ۴۱؛

هادی حجازی‌فر و الناز شاکردوست به سینما ملت آمدند/ فروش کتاب در جشنواره‌ای سینمایی

سومین روز از چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور الناز شاکردوست، هادی حجازی‌فر، کاوه خداشناس و جمع دیگری از اصحاب هنر برگزار شد.

سومین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با اعلام روزانه آمار رای‌گیری مردمی و طرح دیدگاه‌های فیلمسازان جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

جشنواره چهل و یکم به نیمه راه رسید

نمایش آثار بخش‌های اصلی و جنبی جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران در حالی در پردیس ملت ادامه یافت که با رسیدن به سومین روز، برگزاری این رویداد از نیمه عبور کرد.

روز گذشته فیلم‌های کوتاه داستانی «تفنگ چخوف»، «نیجریه»، «ژیله‌مو»، «بدرود پاریس»، «دوپیتو» و «گاوکش» در سالن‌های یک و سه پردیس سینمایی ملت در سانس نخست ساعت ۱۳ نمایش داده شدند. این سالن‌ها همچنین از ساعت ۱۵:۳۰ میزبان مخاطبانی بودند که به تماشای فیلم‌های کوتاه داستانی «کم‌وبیش نامرئی»، «برهوت»، «بهش میگن منمنداس»، «تنها کنار هم»، «جوجه رنگی» و «مرخ» پرداختند. همچنین سالن‌های نمایشی دیگر بر اساس روزهای دیگر با توجه به باکس‌های برنامه ریزی شده اکران فیلم داشتند.

نشست‌های نقد و بررسی آثار مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز در سانس های ۱۵ و ۱۷ ویژه بررسی آثار مستند و ۱۹ و ۲۱:۳۰ ویژه آثار داستانی با اجرای سعید هاشم‌زاده و با حضور مهرداد فراهانی برای نقد آثار مستند و سعید قطبی زاده برای نقد آثار داستانی برگزار شد.

نشست‌های تخصصی روز سوم نیز به دبیری احمد الستی با حضور مجید شیخ انصاری، حمید نجفی راد، هادی حجازی فر، کنان سوباشی و مایا کاستا به ترتیب در سانس‌های ۱۰:۳۰، ۱۳:۳۰، ۱۵:۳۰، ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ در سالن شماره ۱۲ پردیس ملت برگزار می‌شود. این روز از نشست‌ها به موضوع درباره ساختن اختصاص دارد و دو کارگاه آخر با حضور استادان غیرایرانی به ترتیب به موضوعات تولید فیلم‌های کوتاه واقعیت مجازی تعاملی و گسترش فیلم کوتاه می‌پردازد.

همچنین در این روز همچنان نمایشگاه کتاب و سینما و نمایشگاه عکس جشنواره تهران نیز در پردیس سینمایی ملت میزبان مخاطبان رویداد چهل و یکم تهران بود. 

داوران آثار داستانی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند

 در سومین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، داوران آثار داستانی بخش مسابقه سینمای ایران این رویداد معرفی شدند. از این رو آثار داستانی بخش مسابقه سینمای ایران این رویداد را هیاتی متشکل از کمال تبریزی، فرزاد موتمن، سید شهاب‌الدین حسینی، محمدرضا شفاه، درناز حاجی‌ها، آرمان فیاض و میثم مولایی داوری می‌کنند.

مستطیلی خالی که کارگردان آن را پر می‌کند

اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» این رویداد در روز سوم "درباره ساختن" با موضوع «ملاحظات دراماتیک در فیلم کوتاه» به دبیری احمد الستی و با حضور مجید شیخ‌انصاری یکشنبه ۲۹ مهر، ساعت ۱۰:۳۰ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد. 

مجید شیخ‌انصاری استاد نشست تخصصی «ملاحظات دراماتیک در فیلم کوتاه» در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: ما به عنوان یک کارگردان با یک مستطیل خالی مواجهیم که باید آن را با عوامل گوناگون پر کنیم و از کارگردان انتظار می‌رود به عنوان راهنمای اثر عوامل خود را هدایت کند.

مجید شیخ‌انصاری استاد این نشست بیان کرد: ما به عنوان یک کارگردان با یک مستطیل خالی مواجه هستیم که باید آن را با عوامل گوناگون پر کنیم. هر آن چیزی که در قاب تصویر می‌بینیم نیز عوامل میزانسنی هستند و از کارگردان انتظار می‌رود به عنوان راهنمای اثر عوامل خود را هدایت کند. ملاحظات دراماتیک زمانی رعایت می‌شود که اندازه نما، نور و... به درستی و با دانش سینمایی رخ دهد. 

او ادامه داد: همچنین یک فیلم کوتاه فارغ از بحث بودجه، برای اینکه یک اثر حرفه‌ای دیده شود، نیاز به دانش سینمایی به عنوان پشتوانه خود دارد و زمان فراگیری آن سر صحنه نیست. به همین دلیل با داشتن دانش سینمایی می‌توان ملاحظات دراماتیک یک اثر را رعایت کرد و در یک فیلم کوتاه نیز با توجه به برخی عوامل میزانسنی که ابعاد تاثیرگذار بیشتری دارند، به این ملاحظات دست پیدا کرد. 

اصحاب رسانه برای تماشای فیلم‌های جشنواره «تهران» نیاز به تهیه بلیت ندارند

روز گذشکه محمد صابری مدیر روابط عمومی این رویداد با اشاره به میزبانی ویژه جشنواره چهل‌ویکم از اصحاب رسانه، اعلام کرد: بعد از طرح دغدغه گروهی از خبرنگاران در نشست رسانه‌ای دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران برای اختصاص ظرفیت ویژه در سالن‌های نمایش این رویداد برای اصحاب رسانه، با تصمیم دبیر جشنواره و از روز نخست این مطالبه به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: تمام خبرنگاران و اصحاب رسانه می‌توانند صرفا با همراه داشتن کارت صادرشده و بدون نیز به رزرو بلیت به تماشای آثار بنشینند. برای این منظور در تمامی سالن‌های پردیس سینمایی ملت، ظرفیت مشخصی برای اصحاب رسانه در نظر گرفته شده است.

مونتور تکنسین نیست و به فیلم روح می‌بخشد

دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» این رویداد در روز سوم با موضوع "بازنگری روایت در مرحله تدوین" به دبیری احمد الستی و با حضور حمید نجفی‌راد، تدوینگر و مدرس یکشنبه ۲۹ مهر، ساعت ۱۳:۳۰ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد. 

حمید نجفی‌راد، استاد نشست تخصصی "بازنگری روایت در مرحله تدوین" در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: درهم‌آمیختگی فیلم با ارتباط مونتور و معاشرت عوامل انجام می‌شود و اینجا نقش مونتور مانند نخ تسبیح است که حس فیلم را در اختیار دارد. 

او به موضوع این نشست یعنی "بازنگری روایت در مرحله تدوین" پرداخت و گفت: قرار است درباره تدوین صحبت کنیم و عنوان بازنگری روایت برای این جلسه یک عنوان خیلی جسورانه است چون همیشه یک انتظار غلط از تدوین داشتیم که گفته می‌شد تدوین‌گر یک اپراتور است و عنوان این جلسه نشان می‌دهد آن نگاه مربوط به الگوی سینمای آمریکا بود که مصداق آن را درباره جان‌فورد خیلی شنیده‌ایم.

این مدرس سینما درباره اینکه "بازنگری روایت در مرحله تدوین" چه انتظاری در ما به‌وجود می‌آورد، گفت: به نظر می‌رسد ما امروز تدوین‌گر را اینجا به‌عنوان یک نقش خلاق و هنرمندی می‌بینیم که حق دخالت در روایت دارد. 

حضور هادی حجازی فر در تهران ۴۱

نشست تخصصی "هدایت بازیگر" در سومین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور هادی حجازی فر نویسنده، کارگردان و بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

شایان ذکر است جشنواره چهل و یکم یکی از شلوغ‌ترین نشست‌های خود را در این دوره شاهد بود.

وی در نشست تخصصی "هدایت بازیگر" مطرح کرد: بازیگر شش دانگ نداریم. سال‌ها مخاطب جشنواره فیلم کوتاه تهران بودم.

هادی حجازی فر نویسنده، کارگردان و بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون در نشست تخصصی "هدایت بازیگر" چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: من کامل برای نقشم می‌جنگم، چیزی را که نتوانم درک کنم حضور در آن را نمی‌پذیرم و نمی‌توانم بازی کنم. 

حجازی‌فر در این کارگاه گفت: من برای حضور در نشست پرهیز داشتم چون فکر می‌کنم تجربیات هر کسی با توجه به کاراکتر و زندگی‌اش به شدت شخصی است، قابل تعمیم نیست و نمی‌شود به عنوان یک فرمول ارائه کرد. من سال‌ها مخاطب این جشنواره بودم و تلاش می‌کردم ببینم و یاد بگیرم ولی این‌ها بر اساس تجربیات شخصی است.  آنچه ما در دانشگاه یاد گرفته‌ایم در مواجهه با کار و موانع، چندان به من کمکی نکرد و فقط یک دانش به من داده است. هدایت بازیگر امر دوم است. همانطور که مدیریت عوامل حرف اول را می‌زند مدیریت بازیگر هم مهم است. این را هم باید بگویم بازیگران افراد حساسی هستند. یک روز با حال خوب، یک روز با حال بد سر کار می‌آیند. مثلاً اگر کسی من را سر کار ببیند می‌گوید او دو قطبی است! چون احوالات متفاوتی را تجربه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه کار در تئاتر به من در سینما بسیار کمک کرد، توضیح داد: من خیلی از فیلمنامه ها را رد کردم چون در آن خواندم «هادی با صدای بلند می‌خندد» این در حالی است که من اصلا نمی‌توانم با صدای بلند بخندم البته به آنها نمی‌توانم این دلایل را بگویم چون احساس ضعف در برابر این ماجرا می‌کنم مدیریت یعنی کشف تواناهایی یک بازیگر. 

حجازی فر اظهار کرد: نباید بازیگر را به چیز دیگری تبدیل کرد چون در این صورت تاثیرگذاری روی مخاطب ندارد. باید برخی ویژگی‌های شخصیتی خودشان را لحاظ کنیم. باید انتخاب درست و مطالعه روی ویژگی‌های آن فرد داشته باشیم خیلی وقت‌ها من ویژگی‌های بازیگر را به فیلمنامه اضافه می‌کنم در «موقعیت مهدی» همه نابازیگر بودند به نحوی که در برخی جاها با هم دعوا می‌کردیم ولی یکی از بازیگران چشم‌هایی که داشت بسیاری از ضعف‌های فیلمنامه‌ای من و البته بازیگری او را می‌پوشاند. من آن آدم را به‌خاطر چشم هایش انتخاب کرده بودم اینها چیزهایی است که کار ما را بکر می‌کند. خیلی وقت‌ها این امتیاز کارگردانی است. مخصوصاً در شهرستان‌ها محدودیت بازیگر وجود دارد ولی اتفاقا در آنجا باید سراغ کسانی که بازیگر نیستند بروید و آنها را بر اساس یک ویژگی، یک خنده و... انتخاب کنید و این یعنی مدیریت بازیگر. 

بازیگر «ایستاده در غبار» مطرح کرد: خیلی از دوستان دوست دارند بازیگر حرفه‌ای در کارشان بیاورند مثلا یک زمانی من سالی چند فیلم کوتاه بازی می‌کردم و می‌گفتم این زکات کار من است اما برخی فیلمنامه‌ها را رد می‌کنم و نمی‌فهمم که چرا باید من در آن حضور داشته باشم. پیشنهاد من این است که گرفتن بازی از نابازیگران را تست کنید.

حجازی فر مطرح کرد: من کامل برای نقشم می‌جنگم، چیزی را که نتوانم درک کنم حضور در آن را نمی‌پذیرم و نمی‌توانم بازی کنم. اگر جهان خود را بسازید آن گاه وقتی با یک بازیگر حرفه‌ای هم صحبت کنید حضور در کار شما را می‌پذیرد.

جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ بی‌حاشیه و باشکوه 

قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی در حاشیه بازدید از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران عنوان کرد:‌ جشنواره فیلم کوتاه تهران یک اتفاق مبارک است که سال‌هاست دریچه ورود سینماگران به عرصه سینمای بلند قرار گرفته است.

او به تاثیرگذاری انجمن سینمای جوانان ایران اشاره و در بیان تجارب شخصی خود عنوان کرد: من از زمانی که در چند استان مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم همواره شاهد تردد علاقه‌مندان جوان سینما به انجمن سینمای جوانان ایران بودم که هموراه نهادی محل رجوع بود. در استان‌ها دفتر انجمن تنها مرجع رسمی سازمان سینمایی است.

آشنا جشنواره فیلم کوتاه تهران را یک امکان برای کمک به سینمای ایران دانست و تاکید کرد: بسیاری از فیلمسازان مطرح ایران کارشان را از انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره فیلم کوتاه تهران شروع کرده‌اند لذا این جشنواره در شناسایی استعدادهای جوان فیلمسازی و معرفی نسل نوی سینماگران همواره تاثیرداشته است.

سینمای وی آر نیاز به سینمای سنتی دارد

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» این رویداد در روز سوم با موضوع “بازنگری روایت در مرحله تدوین” به دبیری احمد الستی و با حضور کنان سوباشی، تدوینگر و مدرس یکشنبه ۲۹ مهر، ساعت ۱۷:۳۰ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

کنان سوباشی در ابتدای این نشست یک سوال مطرح کرد و گفت: یک سوال می‌پرسم و می‌خواهم جمعیت نظرشان را بدهند از نظر شما سینما چیست؟ از سینما و سینمای واقعیت مجازی چه می‌دانید؟

او پس از شنیدن نظرات متفاوت حضار گفت: سینمای وی آر نیاز به سینمای سنتی دارد و زمانی که سینمای سنتی وجود داشته باشد می‌توانیم بگوییم سینمای سنتی چیست و چقدر برای سینمای وی آر حائز اهمیت است.

وی افزود: امروز واقعیت مجازی به یک تکنولوژی‌ دوست‌داشتنی تبدیل شده است چراکه رویا دیدن در فضای حقیقی را فراهم ساخته و مهم ترین ویژگی‌اش این است که یک تصویر ۳۶۰ درجه دارد. خیلی از افراد فکر می‌کنند این سینما پدیده جدیدی است اما سینما از گذشته‌های دور وجود داشته است.

وی ادامه داد: با تجهیزات جدیدی که وجود دارد امکان ساخت یک فیلم با فرمت جدید فراهم شده است و این موضوع در حال پیشرفت است.

چه کسانی در سومین روز جشنواره در پردیس ملت حاضر شدند؟

سلیم غفوری قائم مقام معاون سیما در سومین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از خانه جشنواره بازدید و با مهدی آذرپندار دبیر این رویداد دیدار کرد.

در سومین روز جشنواره ۴۱، الناز شاکردوست  بازیگر مطرح سینما و تئاتر وکاوه خداشناس بازیگر سینما تلویزیون در پردیس سینمایی ملت حضور پیدا کرد و به تماشای فیلم‌کوتاه نشست.

همچنین علیرضا تابش با حضور در پردیس سینمایی ملت با همراهی مهدی آذرپندار از بخش‌های مختلف جشنواره فیلم کوتاه تهران بازدید کرد.

۱۰ فیلم برتر جشنواره «تهران» از نگاه مخاطبان تا پایان روز دوم

در ادامه این روز مانند دو روز گذشته، ۱۰ فیلم‌ برتر آرای مردمی تا پایان روز دوم چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد.

هیات نظارت بر آرای مردمی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران ۱۰ فیلم برتر از نگاه تماشاگران تا پایان روز دوم جشنواره را به ترتیب حروف الفبا، به این شرح اعلام می‌دارد:

بدرود پاریس

بهش میگن منمنداس 

تانکر

تنها کنارهم

حنابندون

روز خداحافظی

رییس شمایی

سر

شیفت

کشک‌های شور عزیز

لازم به ذکر است تعداد ۲۹۲۲  تعرفه‌ در روز دوم در اختیار مخاطبان قرار داده شد و نتایج فوق برآیند آرای اخذ شده از این تعداد است.

اتفاقات ویژه‌ای در انتظار فیلم کوتاه تهران است/ سالن‌های شلوغ شگفت‌زده‌ام کرد

همچنین سلیم اوجی فیلمساز و مدیر هنری جشنواره فیلم کوتاه آک‌بانک ترکیه با حضور در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: مشتاق بودم از جشنواره فیلم کوتاه تهران بازدید کنم و از مواجهه با سالن‌های شلوغ شگفت‌زده شدم.

این فیلمساز در حاشیه بازدید از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره این رویداد سینمایی بیان کرد: از آن‌جایی که به تهران آمده بودم و خودم جشنواره فیلم کوتاه ترکیه را برگزار می‌کنم، مشتاق بودم از جشنواره فیلم کوتاه تهران بازدید کنم. این رویداد سینمایی را بسیار دوست داشتم و خیلی از حضور در اینجا ذوق‌زده و از مواجهه با سالن‌های شلوغ شگفت‌زده شدم.

او ادامه داد: زمانی که سالن‌های پر از تماشاگر سینما را دیدم و متوجه شدم تا چه اندازه به فیلم‌های کوتاه توجه می‌شود، فهمیدم قرار است اتفاقات ویژه‌ای برای سینمای کوتاه ایران رخ دهد.

بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب در جشنواره چهل و یکم فروخته شد

استقبال از بخش‌ جنبی نمایشگاه کتاب و سینما در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با فروش بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب سینمایی و هنری تا پایان روز سوم جشنواره همراه بوده است.

گفتنی است تعداد ۱۱۰ عنوان در روز نخست و ۲۰۰ عنوان کتاب عرضه شده در نمایشگاه کتاب و سینما در روز دوم و ۱۸۷ عنوان کتاب در روز سوم جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران به فروش رفته است.

این نمایشگاه در طبقه مثبت دوم پردیس سینمایی ملت تا سه‌شنبه یکم آبان ماه در جریان برگزاری است و کتب خود را با تخفیف‌های ۳۰ درصدی به فیلمسازان و شرکت‌کنندگان نشست‌های تخصصی ارائه می‌کند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از ۲۷ مهر تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

خبرنگار: زهرا بالاور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.