سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دژکام:

استقلال دستگاه قضایی در مقابل مجموعه دستگاه اجرایی حفظ شود

امام جمعه شیراز، گفت: تفکیک قوا برای این بوده که استقلال دستگاه قضایی در مقابل مجموعه دستگاه اجرایی حفظ شود و در قانون اساسی این موضوع را آورده‌ایم، اما این تفکیک قوا شکل نهایی خودش را در کشور ما پیدا نکرده است.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری استان فارس ضمن اشاره به راهکار‌های رسیدن به عدالت گفت: مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادگستری کم شده است و این موضوع از طرفی بسیار مورد تأیید است، اما باید در محتوای هر پرونده دقت شود و فرد در محکمه اقناع شود و تنها مختومه شدن هر پرونده مدنظر قرار نگیرد. 

او ادامه داد: این موضوع باید مورد توجه مدیران اجرایی باشد که اگر می‌خواهیم یک پرونده را مختومه اعلام کنیم و عدالت نیز رعایت شود باید مجال قاضی برای ورود به محتوای پرونده و حل مسئله به صورت اساسی ایجاد شود وگرنه عدم رضایت وجود خواهد داشت.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه اصل قضیه عدالت بین همه انسان‌ها مشترک است، بیان کرد: برای رسیدن به عدالت در کشور و برای بهبود وضعیت عدالت شاید نیاز به تغییرات احساس شود و باید در مواردی اصلاحات صورت گیرد تا رضایت مردم بالا رود.

آیت‌الله دژکام در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: تفکیک قوا به این دلیل است که استقلال دستگاه قضایی در مقابل مجموعه دستگاه اجرایی حفظ شود و در قانون اساسی این موضوع آورده شده است، اما این تفکیک قوا شکل نهایی خودش را در کشور پیدا نکرده است و از این جهت دستگاه قضایی به نحوی مرتبط با دستگاه مجریه است.

رئیس کل جدید دادگستری استان فارس نیز در این مراسم بیان کرد: ۲ اولویت اساسی در دستگاه قضایی اجرای سند تحول قضایی و تکریم ارباب رجوع است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید صدرالله رجایی نسب با اشاره به منویات مقام معظم رهبری (مدظله) گفت: آنچه لازمه اجرای عدالت است، در قوانین وجود دارد و همه ما به عنوان خدمتگزاران دستگاه قضا، ملزم به اجرا و عمل به آن هستیم.

او اظهار امیدواری کرد که روزی قوه قضاییه در سطح انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله) در تراز اسلام و نظام اسلامی ظاهر شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی، رئیس کل سابق دادگستری استان فارس هم در این مراسم ضمن برشمردن ویژگی‌های بارز استان فارس و با اشاره به گستردگی این استان، گفت: فارس تاریخ برجسته‌ای دارد و مشاهیر نامدار بسیاری را در خود جای داده از طرفی نیز سومین حرم اهل بیت و به تعبیر مقام معظم رهبری دارالعلم است.

او با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ارزشمند مذهبی، پزشکی، اقتصادی، گردشگری استان فارس، ادامه داد: این استان گنجینه گرانبهایی است که رئیس کل جدید دادگستری استان می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

رئیس کل سابق دادگستری استان فارس در ادامه به فعالیت‌ها و اقدامات دادگستری فارس در زمان تصدیگری خود اشاره کرد و افزود: در دوران کرونا تلاش کردیم حتی یک ثانیه دادگستری تعطیل نشود، همچنین در اتفاقاتی همچون حمله تروریستی به شاه چراغ سری به پرونده مجرمین ورود کرده و حکم اجرا شد.

رئیس کل سابق دادگستری استان فارس گفت: تحول تعالی نیز به خوبی عملیاتی شد و اطاله دادرسی‌ها به سرعت صورت گرفت به گونه‌ای که تقریباً پرونده‌های قدیمی و معطل مانده بسیار اندک هستند.

او با بیان اینکه فارس رتبه اول ابلاغات الکترونیکی را در کشور دارا است، گفت: در امتیاز عملکردی نیز همچنان صاحب رتبه برتر است.

موسوی در پایان با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی هر کجا گیر و مانعی در استان بود دستگاه قضایی ورود کرد و موانع رفع شد، گفت: هر چند نقایصی وجود دارد، اما می‌طلبد با توجه به بضاعت استان فارس گام‌های بلندی در حوزه قضایی این استان برداشته شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.