سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چابهار شاهراه ارتباطی آسیای میانه، قفقاز و اقیانوس هند

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بندرچابهار با موقعیت راهبردی و متصل به آب‌های آزاد به عنوان یک شاهراه مهم ارتباطی آسیای میانه، قفقاز و اقیانوس هند به شمار می‌رود و سرمایه گذاران از این فرصت برای شروع فعالیت اقتصادی و تجاری اقدام کنند.

حمیرا ریگی اظهار کرد: نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد با شرکت تمامی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور همزمان با نخستین نمایشگاه صادرات به آسیای میانه و افغانستان از یکم تا چهارم آبان در محل نمایشگاه بین المللی مشهد مقدس برگزار می‌شود و این یک فرصت خوب برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری چابهار است.

وی بیان کرد: این نمایشگاه فرصتی برای تعاملات با فعالان اقتصادی کشور‌های آسیای میانه و افغانستان برای جذب سرمایه گذاری و بازاریابی برای صادرات تولیدات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه شهر اقتصادی مشهد به عنوان دروازه صادرات به کشور‌های آسیای میانه و افغانستان است، افزود: برپایی نمایشگاه مناطق آزاد موجب توسعه ارتباط با کشور‌های آسیای میانه از طریق مناطق آزاد می‌شود و می‌توان بخوبی فرصت‌های سرمایه گذاری منطقه را در آنجا به نمایش گذاشت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: برگزاری نمایشگاه در خراسان بزرگ که بعنوان دروازه ورود به کشور‌های محصور در خشکی آسیای مرکزی و افغانستان شناخته می‌شود را می‌توان یک فرصت طلایی دانست.

ریگی با بیان اینکه چابهار دروازه ورود به اقیانوس هند و بزرگترین بندر اقتصادی کشور و بزرگترین منطقه آزاد اقیانوسی کشور مطرح است، گفت: چابهار به نوعی اقتصادی‌ترین راه دسترسی کشور‌های محصور خشکی آسیای مرکزی و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوس هند است.

وی خاطرنشان کرد: کشور‌های آسیای مرکزی و افغانستان با جمعیت بیش از ۶۰۰ میلیون نفر محصور در خشکی هستند و دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد ندارند لذا چابهار هموار کننده دسترسی این کشور‌ها به دنیا است.

وی بیان کرد: مشهد مقدس از قطب‌های اقتصادی کشور و قطب سرمایه گذاری خارجی و قطب‌های صنعتی کشور است.

وی با اشاره به اینکه چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور، ظرفیت قابل توجهی برای دسترسی آسیای میانه و حوزه قفقاز به آب‌های آزاد بین‌المللی محسوب می‌شود، افزود: برای بهره‌برداری بهینه از این فرصت، علاوه بر توسعه ظرفیت‌های لجستیکی چابهار، با هدف تسهیل دسترسی و افزایش حجم ترانزیت و حمل و نقل کالا بین اقیانوس هند و آسیای میانه، توسعه کریدور شرق (از چابهار تا سرخس) در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفته و از طریق «کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق» پیگیری می‌شود.

رئیس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار افزود: همچنین با توجه به اهمیت مثلث طلایی لجستیک ایران (چابهار – مشهد – ارس/ ماکو)، فعال سازی ظرفیت‌های نهفته این مثلث و استفاده از امکانات مناطق مذکور و ایجاد شبکه حمل و نقل و ترانزیت در مسیر‌های مورد اشاره که می‌تواند موجب بهره‌برداری مناسب اقتصادی از این ظرفیت‌ها را فراهم می‌آورد مورد توجه است.

ریگی ادامه داد: در این راستا تلاش می‌شود ضمن برگزاری جلسات کارگروه‌های تخصصی در نمایگاه مشهد و نیز نشست‌های تخصصی در حاشیه آن، با جلب نظر و دیدگاه متولیان امر و فعالان حوزه حمل و نقل و لجستیک زمینه مناسبی برای فعال سازی ظرفیت‌های مورد اشاره پدید آید.

وی گفت: از تمامی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی دعوت می‌شود در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد حضور یافته و بازدیدی از نمایشگاه داشته باشند و در نشست تخصصی «کریدور شرق؛ شاهراه ارتباطی آسیای میانه، قفقاز و اقیانوس هند» که در حاشیه «نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی» و همزمان با «نمایشگاه بین المللی صادرات به کشور‌های آسیای میانه و افغانستان» شرکت کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: محور ترانزیتی شرق (از چابهار تا سرخس) به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیر‌های تبادلی و حمل و نقلی در منطقه محسوب شده و بهترین امکان دسترسی کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به اقیانوس هند و آب‌های آزاد است که می‌تواند سالانه از ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا پشتیبانی کند.

ریگی ادامه داد: توسعه این کریدور و افزایش ترافیک کالا در آن، باعث ارتقای شاخص‌های اقتصادی استان‌های شرق کشور نیز خواهد شد و همچنین در توسعه منطقه ساحلی سواحل مکران که مورد تاکید همه جانبه مقام معظم رهبری و دولت جمهوری اسلامی ایران است نقش قابل توجهی ایفا خواهد کرد.

وی گفت: در حاشیه نمایشگاه کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق و نشست تخصصی کریدور شرق، شاهراه ارتباطی آسیای میانه، قفقاز و اقیانوس هند برگزار می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.