سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتخابات ۲۰۲۴؛ احتمالا ترامپ در بین رای‌دهندگان سیاه‌پوست شانسی نداشته باشد

هفته‌نامه نیوزویک نوشت: نتایج دو نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ممکن است آنچنان که پیشتر تصور می‌شد، نتواند حمایت رای‌دهندگان سیاه‌پوست را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ جلب کند.

به نقل از نشریه آمریکایی، نظرسنجی انجام شده از سوی دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که ۸۳ درصد از پاسخ دهندگان سیاه پوست قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به کامالا هریس نامزد دموکرات‌ها و معاون جو بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکا رای دهند و فقط ۸ درصد از این قشر از ترامپ حمایت می‌کنند.

این نظرسنجی از بین ۹۸۱ نفر از رای دهندگان سیاه پوست احتمالی در ایالت‌های به اصطلاح محل نبرد در انتخابات آمریکا شامل آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین و در بازه زمانی ۲ تا ۸ اکتبر (۱۷-۱۱ مهر) و با ضریب خطای ۳.۲ درصد انجام شد.

این نتایج نشان داد که حمایت از ترامپ در بین جامعه سیاه پوست آمریکا نسبت به نظرسنجی مشابهی که از سوی همین دانشگاه در ماه سپتامبر (شهریور) صورت گرفت، ۴ درصد کاهش یافته است. نظرسنجی ماه سپتامبر هاروارد نشان می‌داد که ۸۱ درصد از رای دهندگان سیاه پوست از هریس حمایت خواهند کرد و ۱۲ درصد به ترامپ رای خواهند داد.

نظرسنجی جدید هاروارد همچنین حاکی از آن است که ۷۷ درصد از رای دهندگان سیاه پوست دیدگاه‌های مثبتی نسبت به هریس دارند. در نظرسنجی سپتامبر، ۷۴ درصد چنین نگرشی نسبت به این نامزد دموکرات‌ها داشتند.

در نظرسنجی اخیر این دانشگاه فقط ۱۵ درصد گفتند که نگرش مطلوبی نسبت به ترامپ دارند. در نظرسنجی قبلی (شهریور) ۱۷ درصد همین نظر را داشتند.

نظرسنجی دیگری که از سوی موسسه افکار سنجی یوگاو برای شبکه خبری سی بی اس آمریکا انجام شد، نشان داد که حمایت از هریس بین سیاه پوستان آمریکایی به اندازه حمایت از بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ است.

نظرسنجی یوگاو که در بازه زمانی ۸ تا ۱۱ اکتبر انجام شده نشان داد ۸۷ درصد از رای دهندگان احتمالی سیاه پوست به هریس و تنها ۱۲ درصد به ترامپ رای خواهند داد.

نیوزویک افزود: نتایج این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کمتر سه هفته مانده تا روز انتخابات در آمریکا، ترامپ از سال ۲۰۲۰ دستاوردی آنچنان که امید می‌رفت، در بین جامعه کلیدی رای دهندگان در آمریکا کسب نکرده است. در انتخابات سال ۲۰۲۰ میلادی، ۹۲ درصد از رای دهندگان سیاه پوست به بایدن رای دادند و فقط ۸ درصد از آرای آنها به ترامپ اختصاص یافت.

با توجه به اختلاف بسیار اندک دو نامزد انتخابات در ایالت‌های محل نبرد در آمریکا، ترامپ و هریس تلاش می‌کنند حمایت رای دهندگان سیاه پوست و دیگر گروه‌های کلیدی در انتخابات را کسب کنند، زیرا حتی تغییر اندک در حمایت از آنها می‌تواند در رقابت‌ها مهم و تعیین کننده باشد.

هریس که خود دختر والدین مهاجر جامائیکایی، هندی است روز دوشنبه از طرحی رونمایی کرد که به مردان سیاه پوست فرصت‌های بیشتری ارائه می‌دهد. این طرح همزمان با نگرانی نامزد دموکرات‌ها از خودداری مردان سیاه پوست از شرکت در انتخابات یا حمایت از ترامپ ارائه شده است. طرح هریس همچنان بعد از اظهارنظر باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا مطرح شده که گفت برخی از مردان سیاه پوست حس خوبی درباره ایده داشتن یک رئیس جمهوری زن ندارند.

روزنامه نیویورک تایمز و کالج سیِنا هفته گذشته در نظرسنجی خود اعلام کرده بودند که ترامپ شانس اندکی در جلب حمایت رای دهندگان سیاه پوست دارد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.