سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بارش‌های مقطعی گره گشای مشکلات آب استان اردبیل نیست

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: بارش‌های مقطعی گره‌گشای مشکلات آب استان نیست.

حمید فضایلی گفت: بخش کشاورزی با ۹۳ درصد مصرف آب بزرگترین مصرف کننده منابع آبی استان است که باید برای کاستن از بار مصرف این بخش تمهیداتی اندیشیده شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با بیان اینکه هم اکنون ۱۳ درصد از مصارف آب اردبیل از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود افزود: با وجود پیگیری‌های جدی اقدامات غیرسازه‌ای از قبیل پر کردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت، تعطیلی تعدادی از چاه‌های آب شیرین و تأمین آن از سد یامچی همچنان شاهد تداوم افت سطح آب زیرزمینی در دشت اردبیل هستیم.
او میزان بارندگی در سال آبی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: میزان بارش در این استان نسبت به سال آبی گذشته ۴۶ درصد و نسبت به بلندمدت هم ۱۶ درصد افزایش داشته است.
فضایلی با اشاره به تداوم خشکسالی‌های دهه اخیر و محدود شدن تغذیه سطح آبخوان در بالادست بیان کرد: احداث سد بر روی رودخانه‌های ورودی دشت، برداشت بی رویه و بیش از میزان مندرج در پروانه بهره برداری چاه‌ها سبب افت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی دشت اردبیل شده است.
او با بیان اینکه در اثر بارش‌های اخیر حجم ذخایر سد‌های این استان به بیش از ۱۹۵ میلیون متر مکعب رسیده است، افزود: ۳۲ درصد حجم ذخایر سد‌های این استان پر شده که با بارش‌های رخ داده امیدواریم این حجم تا ۵۰ درصد و بالاتر هم افزایش یابد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با اشاره به ذخایر سد یامچی اردبیل گفت: این سد در حال حاضر بیش از ۲۷ میلیون مترمکعب آب دارد و پیش‌بینی می‌شود این میزان به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.