سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرصتی بی نظیر برای صادرات؛ بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان راهکار رونق اقتصاد

مرزی بودن سیستان و بلوچستان یک ظرفیت بی نظیر در این استان پهناور برای توسعه صادرات و رونق اقتصاد است .

مرزی بودن سیستان و بلوچستان ظرفیت بی نظیری است که نصیب کمتر استانی در کشور شده و این استان دیار رنگین کمان اقوام و ادیان دیرگاهیست که از این نعمت برخوردار بوده و شاهراه و دروازه‌ای برای تردد و حمل و نقل محسوب شده و علاوه بر برخورداری از این مزیت داشته ها و ظرفیت‌های غنی و ارزشمندی دارد که بواسطه مرز می‌تواند به اقصی نقاط جهان رسانده و استان را به مرز شکوفایی و پیشرفت برساند.

بازارچه‌های مرزی به عنوان یکی از اهرم‌های مهم در ایجاد اشتغال و توسعه روابط تجاری با کشورهای همجوار، در سال‌های گذشته پیوسته تاثیر قابل توجهی در فعالیت‌های اقتصادی داشته‌اند.

کمک به رونق بخشیدن تولید کالاهای داخلی در استان‌های مرزی، برقراری روابط حسنه و حسن همجواری با مردم مرزنشین، کمک به توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با کشورهای همسایه از دیگر محورهای مورد توجه برای برپایی بازارچه‌های مرزی بوده است.

مرز و بازارچه‌های مرزی یکی از ظرفیت‌های موجود در سیستان و بلوچستان بوده تا مردم این استان که در بسیاری از شاخص‌ها فاصله زیادی با شرایط مطلوب یا حتی میانگین کشوری دارند، چشم امید به این ظرفیت داشته باشند.

در سال‌های اخیر با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه استکبار، بازارچه‌های شهرهای مرزی کشور، جایگاه ویژه‌ای از لحاظ ارزش اقتصادی و همچنین جذب گردشگران، به دلیل داشتن شرایط مناسب از جمله صدها کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه، پیدا کردند.

با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور و موضوع بیکاری یکی از معضلات جدی آن است، راه‌اندازی بازارچه‌ها و گذرگاه‌های مرزی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی مرزها، وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم مرزنشین منطقه را رونق داد و از مهاجرت مردم این دیار و پیدایش پدیده نامبارک حاشیه نشینی هم جلوگیری کرد.

وجود ۱۳ بازارچه مرزی مصوب از جمله ظرفیت‌های بی نظیر سیستان و بلوچستان است که در صورت توجه به آن می توان شاهد توسعه اقتصادی این استان کمتر توسعه یافته و حتی کشور بود.

در این بین؛ اما نبود برخی امکانات رفاهی در بازارچه و خرابی جاده مواصلاتی کار را برای تردد رانندگان و فعالیت برخی از این بازارچه ها سخت کرده، در حالیکه توجه بیشتر به امکانات رفاهی برای رانندگان، تجار و ایجاد جاده ترانزیتی مناسب جهت عبور و مرور کامیون‌ها می‌تواند رشد صادرات در این منطقه را افزایش دهد.

هر چند عوامل مختلفی در پیشرفت یک کشور و استان مؤثر است؛ اما موضوعی مثل صادرات که علاوه بر اشتغال‌زایی و رونق تولید، ارزآوری هم دارد، یکی از راه‌های اثبات شده برای توسعه است، راهی که در سیستان و بلوچستان تا حدی سپری شده است.

بازارچه‌های مرزی پیشین سیستان و بلوچستان رکورددار صادرات شد

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بازارچه‌های مرزی پیشین با ۶۰ درصد و بازارچه‌های مرزی کوهک با ۴۵ درصد بیشترین رشد در صادرات نسبت به مشابه سال قبل داشته‌اند.

مبین علی میر از روند روبه‌رشد صادرات و واردات کالا در بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: صادرات کالا از بازارچه‌های مرزی استان به بیش از ۶۳ هزار تریلی و ۱۲ هزار وانت رسیده است.

وی ادامه داد: در افق تعریف شده این بازارچه‌ها برای سالجاری صادرات حداقل ۱۳۵ هزار دستگاه تریلی کالا از بازارچه‌ها مدنظر قرار دارد.

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: واردات دام و لاشه از بازارچه‌های زمینی و دریایی استان به بیش از ۷۰ هزار رأس رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۵ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان نقش فزاینده‌ای در تنظیم بازار گوشت استان و کشور ایفا می‌کند، گفت: تمامی رویه‌های خرده‌فروشی و کوله‌باری در بازارچه‌ها فعال شده و تلاش‌های چشمگیری در راستای رفع مشکلات برداشته شده و امید داریم با رفع موانع و ایرادات تحول شگرف در حوزه تجارت مرزنشینی نیز رخ دهد.

استفاده بهینه از فرصت مرز در صادرات

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: مرزهای استان با کشورهای همسایه باید مرز اقتصادی و محل صادرات و واردات شوند، چرا که هرچه اقتصاد را رونق دهیم امنیت ارتقاء خواهد یافت.

محمد کرمی اظهار کرد: باید تلاش کنیم که تمام مرزهای ما به دروازه واردات و صادرات تبدیل شوند و با وجود داشتن مرز با کشورهای دیگر و حتی داشتن دیوار از ظرفیت‌های کشورهای همسایه استفاده کنیم.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های کشورهای دیگر، افزود: در کنار هم بودن کشورهای اسلامی بسیار مهم است و این ظرفیت و فرصت بسیار خوبی برای توسعه همه ابعاد و بخش‌ها است.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: از فرصت مرز در صادرات باید استفاده بهینه کرد و علاوه بر تولیدکننده، صادرکننده نیز باشیم، مرز برای این استان فرصت بوده و باید به‌عنوان یک صادرکننده مسائل را ساماندهی و تولیدات بومی را در اولویت صادرات قرار دهیم.

وی با بیان اینکه تنها راه عدم وابستگی به بیگانگان تولید ثروت و استفاده از ظرفیت‌ها است، گفت: برخی واحدها صادرات دارند و باید این مهم را توسعه دهند، اداره کل صنعت، معدن و تجارت باید این موضوع را پیگیری کند و کوتاهی قابل‌پذیرش نیست.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.