سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خاطره‌بازی با کاشف سردار آزمون

محمود سیدی از مربیان پیشکسوت فوتبال استان گلستان و منطقه گنبدکاووس است که خاطرات خوشی از چهار دهه فعالیت وکشف استعداد‌هایی مانند سردار آزمون و عبدالجلیل گلچشمه دارد.

محمود سیدی سال ۱۳۳۵ در خانواده‌ای ورزشی در گنبدکاووس چشم به جهان گشوده و علاقه به فوتبال سبب شد خیلی زود جذب این رشته شود و پس از چند سال نمایش استعدادهایش به تیم‌های جوانان استان مازندران و بعد‌ها همزمان با خدمت سربازی به خانه جوانان ساری و پس ابومسلم خراسان بپیوندد و در ۲ فصل حضور خود در این تیم مقابل ستارگان بزرگ دهه ۵۰ بازی کند.

سیدی فوتبال را خیلی زود و در ۲۳ سالگی به دلیل آسیب دیدگی مهره‌های کمر کنار گذاشت و سپس به مربیگری و پرورش استعداد‌های فوتبالی روی آورد.

پیشکسوت فوتبال گنبدکاووس که دهه ۶۰ زندگی خود را سپری می‌کند، کاشف و پرورش دهنده استعداد‌های فوتبالی زیادی از گنبدکاووس بوده که سردار آزمون، عبدالجلیل گلچشمه آقای گل فوتبال ایران در فصل ۷۸ – ۷۷، عظیم گوگ بازیکن پیشین استقلال تهران و رئوف افراسیاب بازیکن تیم نوجوانان سایپا تهران، برخی از آنان هستند.

محمود سیدی به مرور برخی خاطرات ورزشی خود پرداخت و گفت: از زمانی که به یاد دارم و خودم را شناختم عاشق فوتبال بودم.

وی افزود: به یاد دارم که از ۱۰ سالگی زمین‌های خاکی گنبدکاووس به دنبال توپ می‌دویم. آن روز‌ها فقط دانشسرای فعلی گنبدکاووس زمین چمن داشت که از هر فرصتی برای رفتن به این مکان و تماشای بازی‌های فوتبال استفاده می‌کردم.

سیدی بابیان اینکه بیشتر اقوام و آشنایان خانوادگی ما در کاراته، ژیمناستیک و فوتبال مشغول فعالیت بودند، اضافه کرد: عمویم امین سیدی آن روز‌ها بازیکن تاج گنبدکاووس بود و بار‌ها به مسابقات کشوری اعزام شد و همین پیشرفت‌ها او را به الگوی ورزشی من تبدیل کرد.

این پیشکسوت فوتبال گنبدکاووس ادامه داد: بازی با توپ فوتبال در آن سن و سال برایم راحت بود، چون هر روز در استادیوم ورزشی حضور داشتم و به مرور زمان در تیم نوجوانان گنبدکاووس پذیرفته شدم و به تدریج در منطقه معروف شدم.

سیدی بیان کرد: پس از معروف شدن به تیم فوتبال خانه جوانان ساری راه پیدا کرده و ۲ فصل هم در تیم ابومسلم خراسان در لیگ تخت جمشید بازی کردم.

وی گفت: زمانی که تنها ۱۹ داشتم همراه ابومسلم مقابل علی پروین و ناصر حجازی که در دوران اوج فوتبال و شهرت بودند بازی می‌کردم.

محمود سیدی اظهار داشت: اگر ذهنم به درستی همراهی کند به یاد دارم که در سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۲ در تیم‌های جوانان، آموزشگاه‌ها و منتخب گنبدکاووس، در سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۴ در تیم‌های جوانان، آموزشگاه‌ها و منتخب مازندران، ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ در ابومسلم خراسان، ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷ در منتخب ارتش‌های ایران و همین سال‌ها در خانه جوانان ساری بازی کردم و سپس برای مربیگری به گنبدکاووس برگشتم.

وی افزود: زمانی که در ابومسلم خراسان بازی می‌کردم در بازی‌های رسمی با پرسپولیس مقابل علی پروین و همان سال در لیگ تخت جمشید با ناصر حجازی در شهباز تهران بازی کردم.

سیدی با اشاره به خدمت سربازی خود اضافه کرد: موقع خدمت سربازی در ژاندارمری خدمت می‌کردم که در همان زمان عضو تیم خانه جوانان ساری شدم.

پیشکسوت فوتبال گلستان افزود: تا سال ۱۳۵۷ بیش از ۱۲ بازی در لیگ تخت جمشید انجام دادم، اما پس از پیروزی انقلاب و تعطیلی مسابقات به گنبدکاووس برگشتم که سال ۱۳۵۸ در یکی از تمرینات از ناحیه کمر دچار آسیب شدم و در اوج جوانی، فوتبال را کنار گذاشته و ناگزیر به مربیگری روی آوردم.

پیشکسوت فوتبال گنبدکاووس همچنین با اشاره به مربیگری خود در تیم‌های مختلف این شهر و نیز برخی تیم‌های استان مازندران، گفت: یکی از نخستین شاگردانم، عبدالجلیل گلچشمه بود که به تیم ملی نوجوانان دعوت شد و بعد از آن به عنوان آقای گل فوتبال ایران هم رسید.

سیدی یادآور شد: در زمان فعالیت ورزشی‌ام، تیم‌های معروفی از تهران مانند «تاج، استقلال، شاهین، ژاندارمری، ابومسلم و نساجی» را برای بازی با منتخب گنبدکاووس دعوت کردم که برخی دوستانم حمایت مالی این بازی‌ها را برعهده داشتند.

فوتبالیست و مربی پیشکسوت گنبدکاووس همچنین معتقد است که این شهرستان فراز و فرود‌های زیادی در رشته فوتبال داشت و امروز خبری از تیم بزرگسالان آن نیست و برخی فوتبالیست‌های قدیمی در مدارس فوتبال مشغول فعالیت هستند.

سیدی گفت: بازیکنان جوان به‌صورت تفریحی و سرگرمی به فوتبال می‌پردازنند و بازیکنان با استعداد و حرفه‌ای برای ادامه فوتبال حرفه‌ای و پیشرفت، راهی استان‌های دیگر می‌شوند و استعداد‌های فوتبال گنبدکاووس به سبب نبود زیرساخت و امکانات هدر می‌روند.

این پیشکسوت فوتبال گلستان و گنبدکاووس ادامه داد: برخی استعداد‌های فوتبال این شهرستان از جمله سردار آزمون» زمانی که هشت سال داشت و عظیم گوک در ۶ سالگی توسط من کشف شده و پرورش یافتند.

سیدی بابیان اینکه استعداد‌های فوتبالی زیادی در گلستان و گنبدکاووس وجود دارد که باید شناسایی شده و پرورش یابند، افزود: رئوف افراسیاب یکی دیگر از شاگردان با استعدادم بود که چند سال پیش به تیم ملی نونهالان ایران دعوت شد.

وی اضافه کرد: چنانچه حمایت‌های مالی از رشته‌های مختلف ورزشی از جمله فوتبال، والیبال و بسکتبال گلستان و گنبدکاووس صورت گیرد در کمتر از پنج سال می‌توان نتایج خوبی در مسابقات ملی و بین المللی کسب و استعداد‌های زیادی از این رشته‌ها معرفی کرد.

منبع: ایرنا

برچسب ها: فوتبال ، سردار آزمون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.