سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگهداری از ۷۰۰ مدال قهرمانی در موزه رضوی

مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی گفت: در میان شمار فراوان ارادتمندان به حضرت رضا (ع)، ورزشکاران و قهرمانان ملی با اهدای نشان‌های ارزشمند قهرمانی خود به این موزه، نام خود را در فهرست ارادتمندان این امام مهربانی‌ها ثبت می‌کنند.

امیر خالقی مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی گفت: گنجینه مدال‌های ورزشکاران در اوایل پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با مدال‌های اهدایی مرحوم غلامرضا تختی در موزه مرکزی شکل گرفت، اما با اهدای مدال‌های دیگری توسط ورزشکاران و نخبگان علمی، توسعه این گنجینه بیشتر ضرورت پیدا کرد که پس از بررسی‌های صورت گرفته در ۸ تیر سال ۱۳۷۸ این گنجینه نیز تخصصی‌تر شد و چیدمان آن تغییر کرد.

او افزود: از شاخص‌ترین مدال‌های اهدایی به موزه رضوی توسط قهرمانان می‌توان به مدال‌های اهدایی زنده‌یاد جهان پهلوان تختی، پهلوان سوخته‌سرایی، مدال‌های جانبازان سرفراز و قهرمان و حماسه‌سازان میهن اسلامی در ورزش‌های پارالمپیکی و جهانی، جام قهرمانی بیستمین دوره مسابقات قهرمانی تکواندوی جهان در سال ۲۰۱۱، تندیس گروه دوچرخه سواران خلیج فارس تا حریم رضوی، توپ طلای بهترین بازیکن فوتبال آسیا ۱۹۹۶، ۲۸ مدال اهدایی علیرضا نصرآزادانی در رشته تکواندو و مدال‌های امیرتوکلیان و مجید خدایی در رشته کشتی می‌توان اشاره کرد.

 مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی ادامه داد: با آغاز انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون بیش از ۷۰۰ مدال به موزه اهدا شده که از این میان تنها مدال‌های خاص به نمایش گذاشته شده است.

خالقی درباره آیین‌نامه پذیرش مدال‌ها بیان کرد: فرایند پذیرش مدال‌ها دارای آئین‌نامه و شروط خاصی است، در ابتدا این که مدال حتمً باید از جهت درجه اعتباری، دارای شرایط لازم باشد، به‌طور مثال مدال مربوط به قهرمانی و نایب قهرمانی جهان، قهرمانی و نایب قهرمانی المپیک و یا قهرمان آسیا باشد.

او درباره میزان اهدای مدال‌ها طی یک سال تصریح کرد: تعداد ورزشکاران و تعداد مدال‌های اهدایی متغیر است و بسته به شرایط مسابقات بین‌المللی طی یک سال دارد که ممکن است در طول یک سال مسابقات زیادی برگزار شود و یا مسابقات جهانی متفاوتی باشد و امکان دارد در طول یک سال هیچ مسابقاتی نباشد و فقط مسابقات آسیایی برگزار شود. امسال تقریباً در اوایل سال ۱۴۰۳، قهرمانان ورزشی مدال‌هایشان را به موزه تقدیم کردند که به طور تقریبی هر ماه یک تا دو مدال اهدا شده است.

مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی تاکید کرد: پس از اهدای مدال و انجام فرایند‌های لازم، مدال‌ها در موزه حرم مطهر قرار گرفته و برای عموم به نمایش گذاشته می‌شود، البته نمایش مدال‌ها شامل تمامی موارد نمی‌شود و در حال حاضر، مدال‌های ورزشکارانی را در موزه شاهدیم که اغلبشان به رحمت خداوند رفته‌اند. 

خالقی خادم شدن قهرمانان ورزشی اظهار کرد: در حال حاضر امتیازاتی نیز برای اهداکنندگان مدال به موزه آستان قدس رضوی در نظر گرفته شده که با توجه به رتبه و مدال همچون قهرمان جهان و یا المپیک می‌توانند جهت خدمت در حرم مطهر ثامن الحجج (ع) درخواست خود را ارائه دهند.

او در خصوص فرآیند اهدای مدال افزود: ابتدا ورزشکار باید درخواست اهدای مدال را به صورت کتبی همراه مستندات شامل لوح، مدال و حکم قهرمانی و... با عکس مدال به این اداره پیوست و ارسال کند، سپس مدیریت ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی طی یک فرآیند اداری و نامه‌نگاری، استعلامات لازم را از فدراسیون و هیئت ورزشی مربوطه اخذ می‌کند و پس از دریافت نتیجه استعلام‌ها و تأیید نهایی، با هرینه آستان قدس رضوی، ورزشکار به حرم مطهر مشرف و مراسمی با حضور نمایندگان بخش‌های مختلف آستان قدس، شامل مرکز اسناد و کتابخانه‌ها، مرکز رسانه و سایر قسمت‌ها برگزار می‌شود و در مرحله آخر نیز مدال و نشان‌های دریافتی تحویل اداره نذورات آستان قدس رضوی می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.