سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو هئیت علمی دانشگاه امام حسین (ع):

نظریه ارتباط عفیفانه بر اصل روابط انسانی و اجتماعی استوار است

عضو هئیت علمی دانشگاه امام حسین (ع) گفت: سیاستگذاری حجاب در ایران نه تنها به جنبه فردی، بلکه به ابعاد اجتماعی و سیاسی نیز مرتبط است و تأثیرات عمیقی بر جامعه و فرهنگ ایرانی دارد.

به نقل از دانشگاه ادیان و مذاهب قم، به همت دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات، نشست علمی لبه دانش با موضوع سیاستگذاری حجاب در ایران برمبنای نظریه ارتباط عفیفانه در دوره جنگ معناسازی و با حضور و سخنرانی دکتر عبدالرسول علم‌الهدی عضو هئیت علمی دانشگاه امام حسین (ع) برگزار شد.

دکتر عبدالرسول علم‌الهدی با بیان اینکه سیاستگذاری حجاب در ایران یکی از موضوعات پیچیده و چندوجهی است که تحت تأثیر عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قرار دارد، گفت: این سیاستگذاری نه تنها به عنوان یک دستورالعمل اجتماعی، بلکه به عنوان ابزاری برای شکل‌دهی به هویت ملی و دینی کشور مورد توجه قرار می‌گیرد. در این راستا، نظریه ارتباط عفیفانه می‌تواند به عنوان چارچوبی مفید برای تحلیل سیاست‌های حجاب در ایران به کار رود.

وی ادامه داد: نظریه ارتباط عفیفانه بر این اصل استوار است که روابط انسانی و اجتماعی باید مبتنی بر احترام و حیا باشد. این نظریه به ترویج ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی در جامعه کمک می‌کند و به ویژه در زمینه حجاب، به زنان این امکان را می‌دهد که نه تنها خود را محافظت کنند، بلکه هویت و کرامت خود را نیز حفظ نمایند. حجاب به عنوان نمادی از ارزش‌های عفیفانه، در این نظریه مورد تأکید قرار می‌گیرد و به‌عنوان ابزاری برای تقویت نهاد خانواده و جامعه اسلامی شناخته می‌شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: از سوی دیگر، دوره جنگ معناسازی در ایران، که پس از انقلاب اسلامی آغاز شد، نقش مهمی در شکل‌گیری سیاست‌های حجاب ایفا کرده است. در این دوره، حجاب به عنوان نمادی از مقاومت و سرسختی در برابر دشمنان خارجی تلقی شد و به تبع آن، سیاست‌های حجاب به‌طور گسترده‌ای اعمال گردید. در این راستا، حجاب نه تنها به عنوان یک عمل فردی، بلکه به عنوان یک نماد ملی و سیاسی مطرح شد که نشان‌دهنده یگانگی و انسجام جامعه اسلامی است.

دکتر عبدالرسول علم‌الهدی در پایان افزود: ترکیب این دو رویکرد، یعنی نظریه ارتباط عفیفانه و دوره جنگ معناسازی، به ما می‌کند تا درک عمیق‌تری از سیاست‌های حجاب در ایران پیدا کنیم. این سیاست‌ها نه تنها به قواعد اجتماعی، بلکه به عنوان ابزاری برای شکل‌دهی به هویت ملی و دینی زنان ایرانی در نظر گرفته می‌شوند. با توجه به این نظریه‌ها، می‌توان گفت سیاستگذاری حجاب در ایران نه تنها به جنبه فردی، بلکه به ابعاد اجتماعی و سیاسی نیز مرتبط است و تأثیرات عمیقی بر جامعه و فرهنگ ایرانی دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.