سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

بررسی عملکرد بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۱.۶۴ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۶۵ هزار واحدی ایستاد.

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۱.۶۴ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۶۵ هزار واحدی ایستاد و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۲.۲۹ درصدی در پله ۶۸۰ هزار و ۹۷۶ واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۷۵ درصدی در ارتفاع ۲۱ هزار و ۶۰۰ واحدی ایستاد.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، صنعت محصولات چرمی با افزایش ۲.۳۳ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشت و صنعت استخراج نفت به جز کشف هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین صنعت منسوجات با افت ۸.۸۵ درصدی در بین صنایع بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۶ هزار و ۳۷۷ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۴ هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان، یکشنبه ۴ هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان، دوشنبه ۲ هزار و ۵۵۲ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۲ هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان و چهارشنبه ۳ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

هزار و ۵۰۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود. در جریان معاملات این هفته در مجموع هزار و ۵۰۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سرمایه خارج شد.

تغییرات دامنه نوسان

گفتنی است، از جمله اخبار حوالی بازار این هفته تغییر دامنه نوسان بود که هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر کرد که دامنه نوسان سهام در بورس و فرابورس از روز شنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۳ به مثبت و منفی ۳ درصد برگردد.

تغییر حد‌نصاب صندوق‌های درآمد ثابت

همچنین در جریان معاملات این هفته، هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برخی نصاب‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت را تغییر داد. بر اساس این مصوبه، سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی از ۴۰ درصد کل دارایی‌های صندوق به ۳۵ درصد از کل دارایی‌های صندوق کاهش یافت.  

علاوه بر این سقف سرمایه‌گذاری صندوق در «سهام و حق تقدم سهام پذیرفته‌شده در بورس تهران، فرابورس ایران و واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری» از حداکثر ۱۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق به حداکثر ۱۵ درصد از دارایی‌های صندوق افزایش یافت؛ که در همین راستا هم نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مصوبه‌ای که سازمان بورس ابلاغ کرد بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند بین ۵۰ تا ۵۵ همت نقدینگی را برای خرید سهام آزاد کند؛ سهامی که البته به کف رسیده است و این شرایط برد را برای صندوق‌های با درآمد ثابت و سهامداران بازار سرمایه فراهم می‌کند.

خودرو به بورس کالا بازمی‌گردد؟

از دیگر اخبار حوالی این هفته بحث بازگشت خودرو به بورس کالا بود که در این خصوص  رئیس سازمان بورس مطرح کرد: با جدیت به دنبال عرضه خودرو‌های صفر کیلومتر داخلی و وارداتی در بورس کالا هستیم و در این خصوص رایزنی‌هایی نیز صورت گرفته است.

حال باید منتطر ماند و دید باتوجه به شرایط و اخبار حوالی بازار در هفته کاری پیش رو روند حرکتی بازار سهام چگونه است؟ بازاری که بسیاری از سهامداران چشم انتظار بهبود روند آن هستند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.