سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قطع یا مصرف خودسرانه آسپرین در بیماران قلبی خطرآفرین است

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: قطع یا مصرف خودسرانه آسپرین به ویژه در بیماران قلبی خطرآفرین است و باید زیر نظر پزشک انجام شود.

دکتر کاظمی گفت: قطع آسپرین در بیماران قلبی می‌تواند موجب بازگشت علایم بیماری و حتی بستری شدن در بیمارستان شود.

وی گفت: آسپرین از داروهای اساسی و حیاتی در بیماران سکته قلبی است که از بسته شدن مجدد رگ‌ها جلوگیری کرده و در بیماران سکته مغزی نیز همین اثر را دارد.

متخصص قلب و عروق یادآور شد: دُز آسپرین در بیماران قلبی بین ۳۲۵-۸۰ میلی گرم است که اغلب قرص آسپرین ۸۰ برای بیمار کفایت می‌کند البته قرص ۸۱ هم وجود دارد که با ۸۰ تفاوتی ندارد همچنین نمونه ایرانی و خارجی آن فرقی نمی‌کند.

وی گفت: آسپرین در بیماران قلبی، سکته‌های قلبی، سکته‌های مغزی، کسانی که بالون یا فنر در عروق قلب زده یا افرادی که جراحی قلب باز شده اند باید به طور مرتب و روزانه مصرف شود.

کاظمی تاکید کرد: تنها در صورت بروز عوارض جدی مانند آلرژی خیلی شدید یا خونریزی شدید دستگاه گوارش با دستور پزشک و جایگزینی با داروی مشابه باید مصرف دارو قطع شود.

وی درباره عوارض آسپرین گفت: خونریزی زیر جلدی، کبودی، خونریزی از لثه و خون دماغ از جمله عوارض آن است و مهمترین عارضه که باید به فکر آن باشیم خونریزی دستگاه گوارش بوده زیرا ممکن است به صورت خون روشن در مدفوع دیده شود اما در خیلی از موارد خود را به صورت مدفوع تیره رنگ و سیاه نشان می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: بیمار در صورت بروز این موارد هر چه سریعتر با پزشک خود مشورت کند.

وی به مصرف آسپرین در افراد سالم اشاره کرد و گفت: مصرف آسپرین به طور عادی در همه افراد سالم توصیه نمی‌شود لذا افراد سالم بالای ۷۰ سال نباید این دارو را بدون تجویز پزشک مصرف کنند.

کاظمی عنوان کرد: در افراد ۴۰ تا ۷۰ سال سالم نیز ابتدا باید خطر ۱۰ ساله بیماری قلبی عروقی محاسبه و اگر بیش از ۲۰ درصد بود، مصرف تحت نظر پزشک آغاز شود، برای مثال بیماری که همزمان دیابت و فشارخون بالا دارد نیاز به مصرف آسپرین خواهد داشت.

وی افزود: آسپرین مشابه سایر داروها باید به طور صحیح و منطقی مصرف شود و در صورت بروز عوارض طبق نظر پزشک قطع شده و جایگزین آن شروع شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.