سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهدای عضو هر فرد به هشت تا ۳۵ نفر زندگی می‌بخشد

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: هر بیمار مرگ مغزی با اهدای اعضای بدن و نسوج خود می‌تواند به هشت تا ۳۵ نفر زندگی ببخشد.

ویدا سمیعی گفت: ۱۳ مورد اهدای عضو از ابتدای سال جاری تاکنون در این استان صورت گرفته که این آمار در هفت ماهه سال گذشته ۶ مورد بوده است.

او با بیان اینکه چهار نفر از اهدا کنندگان عضو در هفت ماهه امسال بانوان بودند گفت: بیش از ۱۰ نفر که امکان اهدای اعضای بدنشان وجود داشت خانواده هایشان به این موضوع رضایت نداده و بدون اهدای عضو فوت کردند.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: یکی از چالش‌های حوزه درمان، رضایت ندادن خانواده به اهدای عضو بیمار مرگ مغزی است که امید می‌رود این موضوع فرهنگسازی شود.

سمیعی گفت: یک انسان چهار روز پس از فوت و دفن زیر خاک اعضای بدنش پوسیده شده و از بین می‌رود در حالیکه یک بیمار مرگ مغزی می‌تواند افرادی را به چرخه زندگی عادی و رومزه و زندگی اجتماعی بازگرداند.

او گفت: یک بیمار مغزی با اهدای عضو هشت نفر را از مرگ نجات می‌دهد همچنین با در نظر گرفتن اهدای نسوج از جمله دریچه قلب و قرنیه می‌تواند تا ۳۵ نفر را از معلولیت نجات دهد.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: استان‌های یزد و شیراز بیشترین آمار اهدای عضو را دارند و در این استان‌ها به دنبال بروز مرگ مغزی برای افراد بین ۲ تا ۶۰ سال بلافاصله خانواده‌ها برای اهدای عضو عزیزشان اطلاع رسانی می‌کنند تا نجات بخش زندگی چند بیمار باشند.

سمیعی گفت: به منظور فرهنگسازی اهدای عضو با دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف استان رایزنی‌هایی صورت گرفته است همچنین در صورت نیاز، کارشناسان درمان آمادگی حضور در اماکن و ادارات برای تشریح و تبیین اهمیت این موضوع را دارند.

او گفت: در استان همدان شهرستان‌های همدان و ملایر بیشترین میزان اهدای عضو را دارند که امید می‌رود فرهنک اهدای عضو در سایر شهرستان‌ها نیز نهادینه شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.