سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ممنوعیت قانونی جابجایی و قطع درختان و نهال‌ها در قم

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم از الزام اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۷ در خصوص هرگونه جابجایی یا قطع درخت یا نهال در سطح شهر خبر داد.

جلسه بررسی تملکات فضای سبز شهر قم با حضور مدیران مناطق هشتگانه، مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری و مسئولان حوزه‌های فضای سبز و املاک مناطق و نمایندگانی از اداره کل املاک شهرداری قم برگزار شد.

مهدی اصفهانیان مقدم در این جلسه ضرورت حفظ و صیانت از فضای سبز شهری در کنار رویکرد توسعه فضا‌های سبز را ازجمله مأموریت‌های شهرداری قم دانست و تصریح کرد: با توجه به‌ضرورت حفظ و گسترش فضای سبز به‌ویژه درختان غرس شده و باغات در سطح مناطق هشتگانه شهر، اقدام به قطع یا جابجایی هرگونه درخت و یا نهال در محدوده شهر بدون اخذ مجوز کتبی از کمسیون ماده ۷ غیرمجاز و غیرقانونی است.

وی با اشاره به قوانین کشوری در خصوص این موضوع ادامه داد: لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهر‌ها مصوب ۱۳۵۹ و اصلاحیه بعدی آن مصوب ۱۳۸۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام و تنقیحی سال ۱۴۰۱ شورای عالی استان‌ها و آئین‌نامه اجرایی مربوطه به‌صراحت این موضوع را مورد تأکید قرار داده است.

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری قم، ماده ۱-۱ مصوبه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهر‌ها را یادآور شد و متن صریح آن به‌منظور جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان را این‌گونه بیان کرد: " قطع هرگونه درخت یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراه‌ها، پارک‌ها، بوستان‌ها، باغات و نیز محل‌هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر باغ شناخته می‌شوند و در محدوده حریم شهر‌ها بدون اجازه شهرداری (کمیسیون ماده ۷) و رعایت ضوابط مربوطه ممنوع است ".

وی ادامه داد: بر همین اساس هرگونه مصوبه یا صورت‌جلسه‌ای مبنی بر قطع یا جابجایی درختان و نهال‌ها، بدون اخذ مجوز کتبی از کمیسیون ماده ۷ فاقد وجاهت قانونی است و پاسخگویی در مراجع حقیقی و حقوقی بر عهده مجموعه‌های ذی‌ربط یا اشخاص خاطی خواهد بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.