سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش میزان ترانزیت کشور از طریق تکمیل کریدور میانی

طبق اعلام مسئولان ترانزیتی کشور تکمیل کریدور میانی و راه آهن چابهار زمینه ساز افزایش میزان ترانزیت و تبادل کالا می‌شود.

کریدور میانی در طول سال های گذشته در کانون معادلات ژئواکونومیک مسیرهای شرق به غرب قرار گرفته‌است.کریدور میانی یک کریدور حمل‌ونقل چندوجهی است که چین را به اروپا متصل می‌کند. کریدور میانی، چین و قزاقستان را از طریق خطوط راه‌آهن داستیک یا خورگوس/ آلتین‌کول به هم متصل می‌کند، سپس از مسیر قزاقستان با راه‌آهن به بندر آکتائو می‌رسد، از دریای خزر به بندر باکو/آلیات می‌گذرد و جمهوری‌آذربایجان و گرجستان را از طریق راه‌آهن به‌هم متصل می‌کند و در ادامه از طریق مسیرهای ریلی یا دریایی (دریای‌سیاه) از مسیر ترکیه به سمت اروپا تداوم می‌یابد.

کریدور میانی به دلیل گذرگاه‌های مرزی متعدد، حمل‌ونقل ترکیبی و ضعف‌های عملیاتی و زیرساختی، سه‌برابر بیشتر از مسیر شمالی از طریق روسیه طول می‌کشد و از نظر مدت زمان با مسیرهای دریایی، قابل‌مقایسه است، در نتیجه اولویت کمتری برای تجارت از راه دور برای اپراتورهای ترانزیت تجاری بین‌المللی دارد.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کریدور میانی، کوتاه‌تر‌بودن طول کلی مسیر آن است که تقریبا ۳‌هزار ‌کیلومتر کمتر از مسیر شمالی روسیه است. این مسیر نه‌تنها زمان ترانزیت را کاهش می‌دهد، بلکه با دورزدن روسیه به مسائل مربوط به لزوم تبعیت از تحریم‌ها نیز می‌پردازد، از این‌رو آن را به گزینه‌ای جذاب برای کسب‌وکارهایی که به‌دنبال مسیرها و بازارهای تجاری جدید هستند، تبدیل کرده‌است.

در همین راستا هم پیش از این شورای عالی مناطق آزاد به اهمیت کریدور میانی و ظرفیت‌های لجستیکی و ترانزیتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شمالی ایران اشاره کرد  گفت:تکمیل خطوط ریلی چابهار و همچنین مسیر جلفا به چشمه ثریا می‌تواند بسیاری از تهدیدات متصور از جمله کریدور زنگزور را از صرفه اقتصادی خارج کند.

پیش از این دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از تشکیل کارگروه تخصصی برای حل مشکلات پروژه‌های مناطق آزاد قشم و چابهار خبر داد و گفت:  مناطق آزاد در حوزه تأمین مالی پروژه‌ها، تخصصی عمل نمایند.

همچنین سردار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) از همکاری برای تکمیل پروژه‌های مناطق آزاد  خبر دادگفت: برای مردم و سرمایه‌گذاران اخبار رسانه‌ها اهمیت ندارد، بلکه آنچه را که می‌بینند در موردش نظر می‌دهند. 

وی گفت: برای تکمیل تمامی این بخش های کریدوری کشور و همچنین پروژه‌های مناطق آزاد اعلام آمادگی کرده است.

برچسب ها: حمل ونقل ، ترانزیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.