سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آتش جنگ غزه بر خرمن کاخ سفید

حمایت مطلق و مستمر آمریکا از نسل‌کشی رژیم اشغالگر قدس منتج به خشم و نارضایتی شدید رأی دهندگان مسلمان در ایالات سه‌گانه از کاخ سفید و دموکرات‌ها شده است.

موسسات نظرسنجی در آمریکا، تمرکز خود را از سنجش محبوبیت ترامپ و هریس در سطح عمومی و سراسری برداشته و روی هفت ایالت پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، نوادا، آریزونا، کارولینای شمالی و جورجیا متمرکز شده‌اند. در صورتی که کامالا هریس نتواند پیروزی‌های نزدیک و بعضا میلیمتری بایدن در این ایالات کلیدی را تکرار و حفظ کند، احتمال شکست نهایی وی در انتخابات ریاست جمهوری پنجم نوامبر امسال افزایش خواهد یافت.

در میان هفت ایالت کلیدی ذکر شده، سه ایالت موسوم به غرب میانه (که فعلا به دلیل حمایت از دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۰ به کمربند آبی مشهور هستند) از اهمیت بهسزایی برخوردارند: این سه ایالت میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ میلادی الگوی رأی دهی واحدی داشته‌اند: در سال ۲۰۱۶، هر سه ایالت به نامزد جمهوریخواهان و در سال ۲۰۲۰ به نامزد دموکرات‌ها رأی داده‌اند.

یک نظرسنجی علیه هریس
نظرسنجی اخیر مؤسسه کوئینیپیاک نشان می‌دهد ترامپ در دو ایالت کلیدی میشیگان و ویسکانسین از رقیب خود هریس به ترتیب ۳ و ۲ درصد پیشی گرفته است. محبوبیت هریس در اکثر این ایالات ثابت مانده یا کاهش یافته و در مقابل، شاهد رشد خزنده آرای ترامپ هستیم. ارزش آرای الکترال این سه ایالت به صورت تجمیع شده، ۴۶ عدد است که تعلق آن به هر یک از دو نامزد انتخاباتی می‌تواند پیروزی شان را در رقابت ماه نوامبر ۲۰۲۴ تضمین کند. نظرسنجی این مؤسسه نشان می‌دهد برتری ۵ درصدی ماه گذشته هریس در میشیگان به برتری ۳ درصدی ترامپ (۵۰ به ۴۷ درصد) تبدیل شده است.

در ویسکانسین نیز برتری یک امتیازی هریس در ماه گذشته به برتری ۲ درصدی ترامپ تبدیل شده است. حتی در ایالت پنسیلوانیا که خود دارای ۲۰ رأی الکترال می‌باشد نیز اوضاع چندان به سود دموکرات‌ها نیست. در نظرسنجی کوئینیپیاک تصریح شده که برتری هریس در این ایالت به ۳ درصد کاهش پیدا کرده که نسبت به ماه گذشته (که برتری ۶ درصدی هریس را نشان می‌داد)، به نصف کاهش یافته است. 

آیا جنگ غزه به پاشنه آشیل دموکرات‌ها تبدیل می‌شود؟
حمایت مطلق و مستمر آمریکا از نسل‌کشی رژیم اشغالگر قدس در غزه و تسری جنگ به جنوب لبنان، منتج به خشم و نارضایتی شدید رأی دهندگان مسلمان در ایالات سه‌گانه از کاخ سفید و دموکرات‌ها شده است. گاردین در این خصوص تأکید می‌کند: «یکی از موضوعاتی که بر کمپین انتخاباتی کامالا هریس سایه افکنده، تشدید درگیری در خاورمیانه است. با حمله اسرائیل به حزب الله، بخش مهمی از رأی‌دهندگان عرب‌تبار و مسلمان میشیگان، نسبت به حمایت نکردن از دموکرات‌ها از طریق شرکت نکردن در انتخابات، مصمم‌تر شده‌اند. پس از وقوع جنگ غزه نیز این روند کم و بیش وجود داشت، اما اکنون، در فاصله کمتر از یک‌ماه تا برگزاری انتخابات به نقطه اوج خود رسیده است.»

رمزگشایی از آنچه گاردین گزارش داده، چندان دشوار و پیچیده نیست: در ایالت میشیگان مسلمانان حدود ۲۵۰ هزار رأی فعال داشته‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ به ضرر ترامپ و به سود بایدن به گردش در آمد. اکنون بخش اعظمی از این آرا دیگر به سبد رأی دموکرات‌ها واریز نمی‌شود. به عبارت بهتر، ترامپ پایگاه رأی خود را در سه ایالت میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین ثابت نگاه داشته و در مقابل، هریس به واسطه همراهی کاخ سفید با جنایات ددمنشانه رژیم کودک‌کش صهیونیستی در نوار غزه و لبنان هر روز شاهد کاهش سبد رأی خود است. 

در صورتی که رویکرد آمریکا در قبال جنگ غزه با تحولی اساسی و نتیجه‌ای عینی (در خصوص آتش‌بس دائم و عقب‌نشینی صهیونیست‌ها) منتج نشود، قطعا مناقشات جاری در منطقه به پاشنه آشیل هریس و همراهانش در انتخابات ماه آینده تبدیل خواهد شد. گاردین در بخش دیگری از گزارش خود، تأکید کرده است که ضعف کاخ سفید در ایالات سه‌گانه حساس در غرب میانه به اندازه‌ای مشهود است که ترامپ در کمپین انتخاباتی خود، از اکنون مشغول تدارک اعلام پیروزی در میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین و متعاقبا، پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی است. کار به جایی رسیده که جمهوریخواهان تمرکز خود را از سه ایالت مذکور تا اندازه‌ای برداشته‌اند و تبلیغات خود را در ایالاتی مانند کالیفرنیا و ایل‌نوی (که اساسا به ایالات دموکرات و آبی مشهور هستند) معطوف کرده‌اند. 

شکست گفتاردرمانی هریس
کامالا هریس طی هفته‌ها و خصوصا روز‌های اخیر، تلاش کرده ژست یکی از مخالفان نتانیاهو در کاخ سفید را به خود گرفته و بر لزوم انعقاد پیمان آتش‌بس در غزه تأکید کند. با این حال، رأی دهندگان مسلمان نسبت به این گفتاردرمانی تصنعی هریس دید مثبتی نداشته و آن را صرفا اقدامی تاکتیکی برای جلب مجدد آرای شهروندان عرب‌تبار آمریکایی در ایالات سه‌گانه می‌دانند. این تحلیل، کاملا صحیح است!

هریس نه تنها در جریان رقابت‌های انتخاباتی، بلکه در طول حضور خود در کاخ سفید به‌عنوان معاون جوبایدن نشان داده تعلق خاطر مطلقی به لابی‌های صهیونیستی داشته و از هیچ‌گونه اقدامی در راستای تقویت مواضع رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی در نوار غزه و لبنان دریغ نمی‌کند. تفاوت رویکرد اعلامی و علنی هریس در این آوردگاه، نتوانسته رأی‌دهندگان مسلمان و حتی شهروندان رنگین پوست و غیررنگین پوست مخالف جنگ غزه در این ایالات را مجاب به رای دادن کند. نباید فراموش کرد که رقابت ترامپ و بایدن در سال ۲۰۲۰ در این ایالات بسیار نزدیک بود و اگر گردش آرای مسلمانان و رنگین‌پوستان در سبد رأی دموکرات‌ها رخ نمی‌داد، جمهوریخواهان بار دیگر مانند سال ۲۰۱۶ در انتخابات پیروز می‌شدند. 

حذف حدود ۲۰۰ هزار رأی مسلمانان میشیگان و صد‌ها هزار رأی دانشجویان، رنگین‌پوستان، سفید‌پوستان و مسلمانان مخالف رویکرد کاخ سفید در جنگ غزه از سبد رأی دموکرات‌ها در ماه آینده، شکست نهایی هریس را در مصاف با ترامپ رقم خواهد زد. کاخ سفید علاوه بر هزینه‌های شکست مقابل جبهه مقاومت در معادلات راهبردی و میدانی منطقه، اکنون نتیجه حمایت‌های وقیحانه و ضد‌انسانی خود از تل‌آویو و نتانیاهو در جنگ غزه را در آینه نظرسنجی‌های ایالتی در غرب میانه مشاهده می‌کند.

منبع: روزنامه جام جم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.