سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناسایی ۱۴۹ نقطه سیل‌خیز در استان اردبیل

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از شناسایی ۱۴۹ نقطه سیل‌خیز در این استان خبر داد.

حمید فضایلی گفت: در تمام اسناد بالادستی بخش آب و مدیریت بحران تکالیف تمامی دستگاه‌های دولتی و خصوصی برای مهار و کنترل سیلاب و کاستن از خسارت‌های احتمالی بیان شده است و تمامی دستگاه‌ها باید طبق این تکالیف بخش آب استان را یاری کنند.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: تمامی رودخانه‌های استان هر سال توسط تیم‌های گشت و بازرسی بخش آب مورد پایش قرار می‌گیرد و بازگشایی بازه‌های خطرناک رودخانه‌ها با هدف عبور ایمن سیلاب در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است.
او با بیان اینکه اعتبارات تخصیصی به لایروبی و ساماندهی رودخانه‌های استان جوابگوی حجم مورد نیاز برای این عملیات نیست، گفت: فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، شورا‌های اسلامی شهر و روستا، دهیاران و مدیریت بحران استان باید به تکالیف خود در این راستا عمل کنند تا مشکلی از بابت وقوع سیلاب در مناطق شهری و روستایی را شاهد نباشیم.
فضایلی افزود: در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی از جمله تغییرات اقلیمی، تغییرات کاربری اراضی در حوضه‌های آبریز رودخانه‌ها و همچنین تجاوزات انسانی به حریم و بستر رودخانه‌ها، رژیم سیلاب در سطح کشور دستخوش تغییراتی شده و خطرات ناشی از آن در بسیاری از مناطق افزایش یافته است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل دور کردن مردم و اموال منقول از مناطق در معرض سیلاب را از راهکار‌های در دسترس، ساده و اقتصادی جهت کاهش پیامد‌های بحران سیلاب ذکر کرد.
او ادامه داد: در این راستا علاوه بر هماهنگی مسئولانه همه دستگاه‌های دخیل در این امر، ضروری است جهت اجرای کامل فرآیند مدیریت سیل از پیش‌بینی تا برگشت به شرایط عادی، بستر‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی لازم نیز آماده شود.
فضایلی بیان کرد: امروزه پیشرفت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در علم مهندسی آب و هواشناسی موجب توسعه مداوم مدل‌های پیش‌بینی آب و هوا و فراهم شدن منابع اطلاعاتی متنوع و بهنگام (نظیر رادار‌های هواشناسی و تصاویر ماهواره‌ای) شده و احتمال رخداد بارش‌ها و سیلاب‌های ناشی از آن چند روز قبل از وقوع قابل پیش‌بینی می‌باشد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در کنار این دستاورد‌های فنی- مهندسی جدید، توسعه رسانه‌های جمعی و شبکه‌های مجازی در کشور، ظرفیت جدیدی برای اطلاع‌رسانی سریع و ارائه آموزش‌های لازم به مردم و ارتقای دانش عمومی را فراهم کرده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.