سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زیتون کاران چشم انتظار حمایت دولت

باتوجه به سال بارآوری زیتون، باغداران امسال امیدوارند حمایت‌های دولت در خرید تضمینی با استفاده از منابع بانکی صورت بگیرد تا سبب متضرر شدن آنان نشود.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: سال ۱۴۰۳ سال خوبی برای زیتون بوده است. زیتون در الموت و طارم در استان برداشت می‌شود. توسعه باغات جدید با ارقام جدید نیز از ۵ سال پیش آغاز شده است. بر اساس عرف معمولا کشاورزان ۶۰ الی ۷۰ درصد محصول خود را برای کنسروی اختصاص می‌دهند و بقیه را به محصول روغن اختصاص می‌دهند.

پیله فروش افزود: تنها محصول باغی که به صورت مستقیم قابل استفاده نیست زیتون است که آن هم بخاطر ماده تلخ در داخل آن قرار دارد.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان زیتون در ادامه برنامه گفت: پیش بینی امسال حدود ۳۵ هزار تن است که مبلغی حدود ۴ هزار میلیارد تومان در بازار باید باشد، اما متاسفانه مبلغ ناچیزی به دست کشاورز می‌رسد. زیتون معمولا یک سال درمیان بارآوری دارد. در دنیا کشور‌های معدودی مانند اسپانیا، ایتالیا و ترکیه زیتون با کیفیت بالا را دارند. بیشتر زیتون‌های سیاه در طول فراوری سیاه می‌شوند.

پیله فروش گفت: زمان برداشت زیتون درمنطقه ما از نیمه شهریور شروع می‌شود و تا ده مهر ادامه دارد که به صورت کنسروی می‌باشد. اوایل آبانماه هم حداکثر تا دو ماه برداشت روغنی وجود دارد. خط قرمز دولت برای زیتون، سود تولید کننده است.

حمیدی گفت: دولت باید شرکت‌های پیش رو را برای صادرات این محصول پیگیری کند.

میرعرب مجری طرح زیتون کشور در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: بسیاری از باغداران خوب کشور در مناطق الموت و طارم قزوین هستند. سیاست حمایتی بیشتر بر روی بهبود وضعیت بازار تمرکز دارد و بیشتر روی خرید این محصول نیست. دولت برای مسائل اینچنینی شرایط خاص در نظر می‌گیرد. دولت منابعی خارج از شبکه بانکی برای این حمایت در نظر می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در خرید سنواتی در دو سال گذشته بیشتر بر روی شاخص کیفیت متمرکز بود.

حمیدی گفت: زیتون کالای اساسی است که دولت باید برای حمایت از آن ورود کند. دولت باید بتواند برای سال‌های کم محصول این مساله را مدیریت کند.

پیله فروش گفت: با شروع طرح توسعه زیتون در سال ۱۳۷۰ برنامه این بود که دولت بخشی از نیاز را از طریق این طرح تامین کند. اتحادیه اروپا تا مدتی یارانه مستقیم به زیتون اختصاص داده بود. دلال‌ها جزو لاینفک بازار هستند و دلال قابل حذف نیست و فقط باید کنترل شود. ما بایستی به سمت حمایت از صنایع با استفاده از منابع بانکی حرکت کنیم.

حمیدی گفت: در بحث روغن زیتون به جرات می‌توان گفت که باکیفیت‌ترین روغن زیتون دنیا اختصاص به استان قزوین دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.