سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیام‌های عملیات خیبر/ از توسعه دایره عملیاتی تا ایجاد بازدارندگی فعال

یک کارشناس مسائل نظامی اعلام کرد که عملیات خیبر علاوه بر اثبات قدرت بالای اطلاعاتی مقاومت لبنان، حامل ۱۱ پیام مهم بود.

ولید صالح کارشناس مسائل نظامی در مقاله‌ای به بررسی ابعاد و پیامد‌های عملیات خیبر در روند موازنه‌های جنگی پرداخته و نوشت: مقاومت اسلامی لبنان در روز یک شنبه گذشته پایگاه آموزشی تیپ ویژه گولانی رژیم صهیونیست واقع در منطقه بنیامینا در جنوب حیفا را هدف حمله پهپادی قرار داد که در این حمله ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند. این حمله در یکی از سخت‌ترین روز‌های تاریخ جنگ برای رژیم صهیونیستی انجام شد که مقاومت لبنان ۳۸ عملیات طی ۲۴ ساعت انجام داد.

در خصوص عملیات بی‌سابقه خیبر می‌توان به چند نکته مهم اشاره کرد:

۱- این عملیات شش روز بعد از بیانیه اتاق عملیات مقاومت اسلامی در روز سه‌شنبه صادر شد که در بند سوم آن آمده است که مقاومت اسلامی چیز‌هایی که دشمن انتظار آنها را ندارد، می‌بیند و می‌شنود و دستان مقاومت به هر نقطه‌ای در فلسطین اشغالی می‌رسد.

۲- این عملیات واکنشی به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان‌های مسکونی در بیروت بود که باعث تثبیت قدرت مقاومت در واکنش مناسب به عملیات مجرمانه دشمن صهیونیستی شد.

۳- عملیات خیبر برای حمله به مواضع نظامی صورت گرفت و اهداف غیرنظامی را مورد حمله قرار نداد، این بدان معنا است که مقاومت اسلامی همچنان به طرح خود برای به فرسایش کشاندن طولانی مدت رژیم صهیونیستی و به ویژه نیروی نظامی آن ادامه می‌دهد.

۴- مقاومت اسلامی و حزب الله تاکنون به عملیات ترور شهید سید حسن نصرالله واکنش نشان نداده و همچنان احتمال عملیات سنگین‌تر و گسترده‌تر وجود دارد.

۵- مقاومت لبنان تاکتیک منحرف کردن سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی با موشک‌های متعدد و شلیک‌های متعدد پهپاد‌های خود را بلد است، پهپاد‌هایی که بعضی از آنها برای اولین بار استفاده می‌شوند و می‌توانند به سامانه دفاع هوایی رژیم صهیونیستی نفوذ کنند و در زمان مشخص یعنی در هنگام وعده شام نظامیان و افسران صهیونیست به مکان مورد نظر برسند.

۶- این عملیات نشان دهنده قدرت اطلاعاتی پیشرفته مقاومت بود، چرا که مقاومت نسبت به جدول تحرکات و برنامه‌های نظامیان دشمن حتی در داخل پایگاه‌های خودشان آگاهی دارد. این بدان معنا است که بانک اهداف مقاومت زیاد است و حزب الله به تدریج و در طول جنگ فرسایشی طولانی مدت در راستای تحقق استراتژی خود مبنی بر پیروزی تدریجی و مرحله‌ای که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای این جنگ ترسیم کردند، پیش می‌رود. این در حالی است که دشمن بیشتر بانک اهداف خود را از دست داده و دیگر هیچ غافلگیری در اختیار ندارد. همچنین روند تحولات نشان می‌دهد که حزب الله شوک ناشی از حمله وحشیانه دشمن که با انفجار پیجر‌ها آغاز شده و با ترور دبیرکل حزب الله لبنان و آغاز حمله زمینی ادامه پیدا کرد را مهار کرده و این نشان می‌دهد که مقاومت ابتکار عمل را در تقابل با دشمن در دست گرفته است.

۷- به نظر می‌رسد حزب الله لبنان در این عملیات از موشک غیر رهگیر اس -۵ استفاده کرده (که اولین بار در ماه می ۲۰۲۴ علیه منطقه المطلة از آن استفاده کرد) این موشک تولید شده اتحاد جماهیر شوروی است که در حال حاضر در اختیار نیروی هوایی روسیه قرار دارد. این موشک چندین نسخه دارد که از ۹۰ سانتی متر آغاز و تا یک و نیم متر استمرار پیدا می‌کند و وزن آن از ۳.۸ کیلوگرم آغاز و تا ۶ کیلوگرم امتداد پیدا می‌کند. کلاهک‌های جنگی این موشک متعدد و با قابلیت انفجار شدید و ضد زره است. این موشک از طریق سکو‌های پرتاب زمینی و هوایی شلیک می‌شود که پیش از این نیز در لیبی و سودان استفاده شده است. این موشک گرچه غیر رهگیر است، اما بعد از پرتاب در مسیری مستقیم به سمت هدف مورد نظر پیش می‌رود.

۸- تحلیل مکان انفجار بر اساس تصاویری که از آن به رسانه‌ها درز پیدا کرد، نشان می‌داد ویرانی یا فرو ریختن زیادی در سقف‌ها و دیوار‌ها در تصاویر وجود ندارد و فقط تخریب میز و نیمکت‌ها نشان داده می‌شود. این ثابت می‌کند که بخش تخریب شده از دیوار عمداً در تصاویر نشان داده نمی‌شود و فقط تخریب میز و صندلی‌ها که در نتیجه جراحت نظامیان ایجاد شده، به نمایش گذاشته می‌شود.

۹- این عملیات نشان دهنده تأثیرگذاری سیستم هدایت و فرماندهی حزب الله لبنان است. این عملیات مستلزم هماهنگی بسیار زیاد در حمله موشکی و استفاده از نیروی پهپادی است، آن هم در شرایطی که رژیم صهیونیستی مدعی است فرماندهان مقاومت و به ویژه فرماندهان عالی رتبه نظامی آن را به شهادت رسانده است که تازه‌ترین این ادعا‌ها در ترور محمد حسین سرور (فرمانده نیروی هوایی حزب الله) در سپتامبر گذشته مطرح شده است. علاوه بر اینها دشمن مدعی شده بود که بیشتر سلاح‌های مقاومت را از بین برده است.

۱۰- این عملیات روحیه مثبت زیادی در بستر مقاومت و همچنین آوارگان جنوب ایجاد کرده است، چرا که آنها در نتیجه حمله وحشیانه دشمن صهیونیستی به شهر‌ها و روستاهایشان آواره شده‌اند. این عملیات همچنین پس از انتشار سخنرانی ضبط شده شهید سید حسن نصرالله دبیرکل فقید حزب الله در استمرار روش مقاومت انجام شد و انجام این عملیات نیز همزمان با عید غفران بود صهیونیست‌ها بود که بار روانی و تأثیرات حملات مقاومت بر جبهه داخلی رژیم صهیونیستی را افزایش می‌دهد.

۱۱- این عملیات اهمیتی منطقه‌ای دارد و پس از آن انجام شد که فرماندهی نظامی آمریکا اعلام کرد سامانه‌های ضد موشکی بالستیک تاد را به سرزمین‌های اشغالی می‌فرستد. تأثیرگذاری این عملیات به این صورت است که رژیم صهیونیستی با وجود تهدیدات مکرری که مطرح می‌کند، قدرت تحمل واکنش شدیدتر ایران و دیگر عناصر محور مقاومت به هر حمله رژیم صهیونیستی را ندارد.

در پایان باید گرفت که این عملیات قطعاً آخرین عملیات از این نوع نخواهد بود، بلکه تنها یک حلقه از زنجیره عملیات‌های پیچیده بزرگ و کوچک است که مقاومت لبنان در طولانی مدت علیه رژیم صهیونیستی آماده کرده تا زمان فروپاشی آن فرا برسد.

منبع: مهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.