سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب خبر داد:

عزم دولت برای آبرسانی به هفت هزار روستای کشور

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از آبرسانی به هفت هزار روستای کشور در آینده نزدیک همسو با اجرای طرح جهاد آبرسانی دولت چهاردهم خبرداد.

هاشم امینی روز چهارشنبه در بازدید از طرح‌های آبرسانی شرکت آب و فاضلاب مازندران در گفت و گو با خبرنگاران در ساری با بیان اینکه اجرای طرح جهاد آبرسانی به طور جدی در دستور کار آبفای کشور قرار گرفته است، افزود: در طرح قبلی به ۶ هزار روستای کشور آبرسانی شد و در طرح جدید نیز آبرسانی به هفت هزار روستای دیگر برنامه ریزی شده است.

وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح آبرسانی به هفت هزار روستای کشور را ۴۰۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

امینی در بخش دیگر سخنان خود هدف از سفر به شهرستان ساری و میاندورود را ارزیابی در نحوه اجرای طرح های شرکت آب و فاضلاب مازندران عنوان کرد و گفت:‌ طرح‌های آبرسانی در ساری و میاندورود با پیشرفت فیزیکی مطلوبی در دست اقدام است و درصددیم برای تکمیل این طرح‌ها، اعتبارات و منابع مالی مورد نیاز آن را نیز تامین و تزریق کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، تصریح کرد: از محل ردیف تنش آبی و با هدف تسریع در تکمیل این طرح، اعتبارات مطلوب دیگری به غیر از اعتبارات طرح‌های آبرسانی به این طرح‌ها اختصاص خواهد یافت و در بحث جمع آوری فاضلاب هم که از مطالبات جدی مردم ساری و حاشیه این شهر است، مقرر شد از اعتبارات ماده ۵۶ و نیز اعتبارات ردیف ملی با اولویت تخصیص به نوار ساحلی متفاوت از بقیه پروژه های فاضلاب کشور، اعتبارات مطلوبی تخصیص یابد.

امینی یکی از طرح های مهم و در دست اجرا که از دولت سیزدهم آغاز شده است را طرح جهاد آبرسانی با تمرکز بر تامین آب پایدار برای روستاهای دارای تنش آبی در قالب قراراداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) عنوان کرد و افزود: با رئیس جمهور برای تامین اعتبار مورد نیاز برای آبرسانی به هفت هزار روستای کشور، مکاتبات لازم صورت گرفته است.
رصد و پایش مصارف آب تمامی شهرها و روستاهای کشور

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ارتباط با برنامه های گذر از تنش آبی، گفت: یکی از اقدامات مهم و مستمر در آبفای کشور، پایش و رصد منابع مصرف آب در تمامی شهرها طی سال آبی ۱۴۰۴ -۱۴۰۳ است که بر این اساس طرح‌های آبرسانی اولویت دار برای مقابله با تنش آبی در چند استان در نظر گرفته شده تا بتوانیم مشکلات این استان‌ها را در پیک مصرف تابستان آینده برطرف کنیم.

امینی ادامه داد: در همین راستا، تمام روستاها و شهرها رصد می شوند و با اعتباراتی که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تزریق خواهد شد تلاش می شود نگرانی مردم پیرامون نیاز آب آشامیدنی در اوج مصرف را برطرف کنیم.

سرانه تولید آب شهری در هر شبانه روز برای هر شهروند مازندرانی در مناطق شهری ۲۰۰ و در مناطق روستایی نیز ۱۷۱ لیتر است که از این میزان شهروندان در هر شبانه روز ۱۴۰ تا ۱۵۰ لیتر و در مناطق روستایی نیز ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که این میزان بیشتر از حد استاندارد است.

برابر آمارها، حدود ۱۲ درصد آب اشامیدنی استان از آب سطحی و ۸۸ درصد از آب زیرزمینی یعنی ۷۴۰ حلقه چاه و ۳۷۳ چشمه تامین می شود، که در زمان بارندگی با کدورت آب و زمان قطع برق با خرابی پمپ ها مواجه می شویم که این چالش نشان می دهد باید بیشتر به سمت استفاده از آبهای سطحی برویم.

استان مازندران افزون بر سه هزار روستای بالای ۲۰ خانوار دارد. منابع آبی این استان از ۷۲۰ حلقه چاه، ۳۵۳ دهنه چشمه و سد با ظرفیت تولید و استحصال ۵۲۲ میلیون مترمکعب، تامین می‌شود.

شرکت آب و فاضلاب مازندران یک میلیون و ۱۰۲ هزار مشترک را در ۵۸ شهر و یکهزار و ۶۷۸ روستا زیرپوشش دارد.

منبع:ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.