سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سطح زیرکشت محصولات کشاورزی بیش از ۱۶ میلیون هکتار است

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: بنابر آمار، ایران پتانسیل تولید بالای ۲۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی را دارد.

رضا نورانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به شرایط تحریم، خودکفایی در محصولات استراتژیک را  باید در اولویت بگذاریم تا امنیت غذایی وابسته به بیگانه نباشد چراکه تجربه ثابت کرده که در بحث تحریم‌ها هیچ یک از کشور‌ها غذا نمی‌دهند.

به گفته او، با استفاده از منابع آبی و خاکی کشور در وهله نخست تولید محصولات استراتژیک باید در دستور کار قراربگیرد، چراکه اگر قرار است در تامین نهاده دام و محصولات استراتژیک غلات و گندم وابسته به خارج باشیم، خواه‌ناخواه نمی‌توان استقلال را حفظ کرد؛ بنابراین شعار جهش تولید با مشارکت مردم به عنوان عزم ملی باید در دستور کار قرار بگیرد.

نورانی ادامه داد: در شرایطی که کشور‌ها تحت سلطه ابرقدرت‌ها می‌خواهند غذای ما را تحریم کنند بهترین راه این است که خودکفا شویم و بدنبال ارزان بودن کالا‌های وارداتی نسبت به تولید داخل نباشیم و در وهله دوم علاوه بر حفظ امنیت غذایی، ایمنی غذا باید مورد توجه قرار بگیرد و هر کالایی به بهانه ارزان بودن وارد نشود.

ایمنی و سلامت غذا باید مورد توجه قرار بگیرد

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه سلامت مردم باید در اولویت باشد، افزود: اگر قرار است غذایی وارد شود که وابسته به دارو باشد، غلط است و اینکه بگوییم سازمان غذا و دارو داریم و به جای اینکه غذا داروی ما باشد، دارو‌ها غذای ما شده‌اند، غلط است. حال انتظار می‌رود به جای تاسیس بیمارستان یا افزایش تخت‌های بیمارستانی، سلامت غذا مورد توجه قرار بگیرد چراکه اکنون بیشتر بیماری‌ها به خاطر فقر غذایی است.

 او ادامه داد: بحث غذا باید به دقت بررسی شود چراکه ایمنی غذا مهم است و هرکالایی نباید وارد شود، مگر اینکه سازمانی باشد که تامین کننده سلامت غذا باشد. بنابر این باید سازمانی تحت عنوان سلامت غذا برای واردات مواد اولیه یا تولید غذا در داخل داشته باشیم. در انجمن ارگانیک کمیسیون‌هایی داریم که می‌توانند به زیرساخت تولید غذا و سلامت غذا کمک کنند.

نورانی با بیان اینکه پتانسیل بالایی در تولید محصولات کشاورزی وجود دارد، افزود: بنابر آمار، ایران ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را دارا است که با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا، دانش بنیان‌ها و مباحث اصلاح الگوی کشت می‌توان بهره‌وری حداکثری از عملکرد در هکتار را داشت.

پتانسیل تولید بالای ۲۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی سطح زیرکشت محصولات کشاورزی را بیش از ۱۶ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: بنابر آمار، سالانه ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که با افزایش عملکرد در هکتار، پتانسیل تولید بالای ۲۰۰ میلیون تن را داریم. گاهی اوقات به بهانه خشکسالی و کمبود آب عنوان می‌شود که محصولات کشاورزی از طریق واردات تامین شود، اما تولید داخل حتی گرانتر از بازار جهانی باید تولید شود.

نورانی گفت: بنابر آمار‌های فائو، جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تامین غذای کشور قابلیت تامین کشور‌های حوزه خلیج فارس را دارد.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.