سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تئاتر کودک نیازمند حمایت صددرصدی است/ اصفهان سالن استاندارد تئاتر ندارد

یک کارگردان گفت: تئاتر کودک نیازمند حمایت صد درصدی در فرآیند شکل گیری، تولید و اجرا است. 

امیر شیخ جبلی نویسنده، کارگردان و فعال تئاتری از وضعیت فعلی تئاتر کشورمان گفت: اگر  جریاناتی همانند فرایندی که حوزه هنری کودک‌ و‌ نوجوان آغاز شده است در بدنه های فرهنگی دیگر هم شکل بگیرد می‌توان به آینده فعلی تئاتر کودک و نوجوان امیدوار بود؛ چرا که تئاتر خصوصا تئاتر کودک نیازمند حمایت صد درصدی در فرآیند شکل گیری، تولید و اجرا است.  این نوع، نحوه و شکلی از حمایت است که وضعیت کنونی تئاتر را تا حد بسیار خوبی می تواند بهبود و ارتقا بخشد. البته فرآیند تولید تئاتر کودک به لحاظ مادی  پروسه سخت تری نسبت به دیگر حوزه‌ها دارد.؛ چرا که کودک امروزی که بهترین ابزارهای رسانه ای را در اختیار دارد باید بتوان  مجذوب قاب صحنه نمود.

وی ادامه داد: حمایت از گروه های حرفه ای تئاتر را بایستی در الویت قرار داد. با حمایت گروه هایی که شکل گرفته و ماهیت مشخص و مستندی دارند، می‌توان با حمایت از تولیدات آن ها در استمرار فعالیت و نقش پر رنگ تری که در جامعه می‌توانند داشته باشند نقش بسزایی ایفا کرد. معتقدم در کنار تشکیل و ساماندهی گروه های جدید ابتدا باید از عقب نشینی  گروه های حرفه ای که با عشق در این حیطه  خصوصا در شهرستان ها فعالیت می کنند و به دلایل خصوصا اقتصادی با چالش مواجه هستند حمایت کافی و لازم شکل بگیرد.

این کارگردان درپاسخ به این سوال که هزینه‌های تئاتر کودک و نوجوان برای شما کارگردان‌ها صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟ پاسخ داد: تولید تئاتر کودک‌و نوجوان به دلیل استفاده از جذابیت های ویژه ای که باید در فضاسازی و رنگ و لعاب خاص در جهت ایجاد جذابیت های لازم بهره برد قاعدتا  نیاز مند صرف هزینه بیشتری در تولید است. این مسئله قاعدتا بر صرفه اقتصادی  و سودآوری آن سایه می‌اندازد و از طرفی تولیداتی که کیفیت لازم را  برای جذب مخاطب ندارند موجب فاصله گرفتن و حذف تئاتر از سبد بسیاری از خانواده ها م‌شود و متاسفانه باعث شده است که تهیه کنندگان نتوانند فقط به درآمد گیشه برای تامین هزینه ها اکتفا کنند.

سالن های اصفهان کیفیت استانداردی برای اجرای تئاتر ندارد

این هنرمند اصفهانی در پایان صحبت‌های خود درباره  وضعیت هنر تئاتر، سالن‌های نمایشی، کیفیت سالن‌ها و... در شهر اصفهان گفت:  سالن های محدودی در اصفهان  داریم که بخشی از آنها در واقع برای تئاتر نیست  و خب قاعدتا کیفیت استانداردی برای اجرای تئاتر ندارد.  البته در سال های  اخیر با  بحث خصوصی سازی سالن های تئاتر که قبلا کاملا دولتی بود به اختصاص سالن های تئاتر برای گروه های نمایشی  چالش هایی را ایجاد نموده است.

وی ادامه داد: البته در خصوص کیفیت هم اوضاع همانطور که اشاره کردم قاعدتا تحت تاثیر هزینه ها در این بخش  قرار می‌گیرد چرا که یکی از چالش های مهم گروه ها بعد از ایده و تولید محل اجرای اثر است .

خبرنگار: زهرا بالاور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.