سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت همکاری محیط زیست برای تامین آب شرب مردم شهرستان خانمیرزا

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت: اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست در رفع موانع تامین آب شرب و کشاورزی مردم شهرستان خانمیرزا همکاری لازم را داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالحسن فاطمی در چهارمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: مردم شهرستان خانمیرزا مدت‌هاست که نسبت به تامین آب شرب و کشاورزی خود نگرانی و مشکل دارند و اگر چه امکاناتی هم در منطقه برای رفع این مشکل وجود دارد، اما به سبب برخی معذورات محیط‌زیستی در این خصوص کوتاهی شده است.

وی افزود: حفظ محیط‌زیست یک اصل است و در قرآن و دین هم بر حفظ آن تاکید و سفارش زیادی شده است، اما در جایی که بین حفاظت از انسان‌ها و محیط‌زیست تعارضی به وجود می‌آید ضروری است که منافع مردم در این موضوع مقدم شمرده شود.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی اضافه کرد: امید می‌رود نسبت به این موضوع تجدیدنظر شود و با ترجیح دادن شرافت انسانی بر حفاظت محیط زیست مشکل مردم شهرستان خانمیرزا هر چه سریع‌تر برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست از نعمت‌های ارزشمند به شمار می‌رود، بیان داشت: آسیب رساندن به محیط‌زیست بدون دلیل و از روی هوای نفس، به شدت مذمت شده است از همین رو در عین حال که باید نسبت به حفاظت از محیط‌زیست پیرامون خود مسئولیت‌پذیر باشیم، اما ملاحظات و حفاظت از انسان‌ها هم در نظر گرفته شود تا تعارضی در این خصوص شکل نگیرد.

سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در این نشست با تشریح سند برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت محیط‌زیست گفت: این سند در حالی که از سال ۸۹ در کشور تدوین شده، اما از آن زمان تاکنون در استان وارد مرحله اجرا نشده است.

وی افزود: محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در حال حاضر با ۶۰ چالش اصلی روبروست که برای رفع این چالش‌ها به فرهنگ‌سازی، همراهی بین‌دستگاهی و مشارکت مردم نیاز است.

یوسف پور مدیریت پسماند در استان را یکی از چالش‌های زیست‌محیطی عنوان کرد و گفت: این چالش را در همه نقاط شهری و روستایی استان داریم و می‌طلبد تا دستگاه‌های متولی در این خصوص سریع‌تر وارد عمل شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مدیریت منابع آب و طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای، فرونشست زمین، کانون‌های مولد گرد و غبار، چرای بی‌رویه دام، تخریب جنگل‌ها و مراتع، شکار غیرمجاز، تجاوز به حریم محیط زیست و رودخانه‌ها و نبود تناسب بین امکانات و نیرو‌های موجود با نیازمندی‌ها از دیگر چالش‌های زیست محیطی استان به شمار می‌رود.

یوسف‌پور با اشاره به تاکید اسناد بالادستی کشور از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حفاظت از محیط زیست اظهار داشت: برای موفقیت در این موضوع باید به سمت جذب مشارکت‌های مردمی برویم.

وی اجرایی شدن سند ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست را یک امر ضروری در استان عنوان کرد و گفت: برای اجرای این سند نیاز به همکاری بین‌بخشی است و می‌طلبد در این خصوص کارگروهی تشکیل شود.

رسول غلامی معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری در این نشست به ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه‌های متولی غنی‌سازی اوقات فراغت در استان پرداخت و گفت: در تابستان امسال ۲۲۰ هزار نفر در کلاس‌های اوقات فراغت استان شرکت کردند.

وی افزود: در ارزیابی که از این کلاس‌ها انجام شد دو آسیب مهم را شناسایی کردیم که سبب شده تا برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت در استان از هدف اصلی خود که مهارت‌آموزی بود فاصله بگیرد.

غلامی تصریح کرد: آسیب‌های وارده شامل این موضوع است که کلاس‌های اوقات فراغت در استان بیشتر جنبه درآمدزایی داشت و به بخش خصوصی واگذار شده بود از همین رو نتوانست منجر به نتیجه مطلوب شود.

چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان چهارمحال و بختیاری امسال با حضور امام جمعه جدید شهرکرد برگزار شد و در آن اعضای جلسه برای پیشبرد بهتر برنامه‌های فرهنگی استان به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.