سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت دو جشن محلی منطقه طارم سفلی در تقویم ملی گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین از ثبت دو جشن برداشت محصولات زیتون و انار منطقه طارم‌سفلی در تقویم ملی رویداد‌های گردشگری خبر داد.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین با بیان اینکه تاکنون ۲۵ رویداد گردشگری استان در تقویم ملی به‌ثبت رسیده است، گفت: تنوع قومیت، اقلیم و آب‌و‌هوا در استان قزوین باعث گوناگونی رسوم هر منطقه در برگزاری جشن‌های برداشت محصول است و ثبت این رویداد‌ها در تقویم ملی گردشگری علاوه بر معرفی آنها در سطح ملی و ترغیب کشاورزان منطقه برای توسعه کشت محصول، فرصت حضور گردشگران در مراسم و آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری منطقه، محصولات و فرآورده‌های آنها و آداب‌ و‌ رسوم هم‌زمان با برداشت محصول را فراهم می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین افزود: پس از ثبت جشن‌ها در صورت تخصیص اعتبار لازم، تلاش خواهد شد که برنامه‌ریزی برای برگزاری آنها و ایجاد فضایی دلپذیر برای حضور گردشگران و علاقمندان صورت پذیرد.

منطقه طارم‌سفلی یکی از قطب‌های تولید زیتون در سطح کشور است و برگزاری جشن شکرگزاری در هنگام برداشت این محصول در این منطقه رواج دارد. معمولا کشاورزان از اوایل مهر شروع به چیدن زیتون می‌کنند که به‌دلیل فراوانی آن تا اواخر این ماه به‎‌طول می‌انجامد.

فراوانی درختان انار در نقاط مختلف منطقه طارم‌سفلی به ویژه در روستای سنگان مردم را بر آن داشته تا مراسمی به شکرانه برداشت این محصول برپا کنند. در اواخر مهر ماه در یک روز از پیش تعیین‌شده مردم منطقه به‌صورت دسته‌جمعی به باغ‌های انار می‌روند و پس از شکرگزاری با نواختن دهل و سرنا شروع به چیدن انار می‌کنند.

در جشن‌های برداشت محصول علاوه بر معرفی فرآورده‌های محصولات، جاذبه‌های گردشگری، محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی منطقه به گردشگران، برنامه‌هایی اعم از اجرای موسیقی و آوا‌های محلی و برپایی بازارچه‌های محلی نیز برگزار می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.