سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سهم تنها ۲ درصدی ایران از بازار برند حلال در جهان

رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو گفت: سهم ایران در بازار ۶ هزار میلیارد دلاری محصولات حلال ناچیز است.

حسین رستگار رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو به مناسبت روز جهانی غذا با اشاره به سهم اندک ایران در بازار ۶ هزار میلیارد دلاری محصولات حلال، بر لزوم توجه به بهبود زیرساخت‌ها، بازاریابی و تعاملات بین‌المللی تأکید کرد. او همچنین موانع و راه‌حل‌هایی برای ارتقای جایگاه ایران در این عرصه مطرح کرد

وی با بیان اینکه گردش مالی جهانی برند حلال به ۶ هزار میلیارد دلار می‌رسد، اظهار داشت: «سهم ایران از این بازار تنها ۲ درصد است که در مقایسه با پتانسیل‌های کشور ما بسیار ناچیز است. کشور‌های پیشرو مانند مالزی و امارات از این فرصت اقتصادی به‌خوبی بهره برده‌اند و ما نیز باید در این مسیر گام برداریم.»

چالش‌های زیرساختی و نیاز به بهبود صادرات

رستگار به موانع موجود در مسیر توسعه صادرات محصولات حلال ایران اشاره کرد و گفت: «یکی از دلایل این عقب‌ماندگی، نبود زیرساخت‌های کارآمد و فرایند‌های پیچیده صدور گواهی‌نامه‌های حلال است. بازاریابی ضعیف و عدم معرفی محصولات ایرانی در سطح بین‌المللی نیز از دیگر عوامل موثر بر این موضوع است.»

ضرورت تعاملات بین‌المللی

رئیس مرکز تحقیقات حلال بر اهمیت تعاملات بین‌المللی برای بهبود جایگاه ایران در بازار حلال تأکید کرد و افزود: «ما باید همکاری‌های خود را با سایر کشور‌های اسلامی گسترش دهیم تا بتوانیم سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص دهیم. سیاست‌گذاری‌های مناسب در این زمینه می‌تواند مسیر توسعه صادرات را هموار کند.»

آینده‌نگری

رستگار در پایان گفت: «سازمان غذا و دارو در تلاش است تا با بهبود نظارت‌ها و تسهیل صدور مجوز‌های حلال، شرایطی فراهم کند که محصولات ایرانی در سطح جهانی مطرح شوند. تحقق این هدف نیازمند عزم جدی در تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی است.»

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.