سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برنامه ریزی برای حضور ائمه جماعات در مدارس چهارمحال و بختیاری

با همکاری سایر ادارات برای حضور ائمه جماعات در مدارس چهارمحال‌وبختیاری برنامه ریزی‌های لازم صورت پذیرفت.

آقای علیخانی معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه زنگ نماز در اکثر مدارس استان برگزار می‌شود، گفت: تأکید بر تأمین فرش سجاده‌ای نمازخانه‌های مدارس و نیز همکاری و مساعدت ادارات و فراهم‌ساختن شرایط برای حضور ائمه جماعات در مدارس از جمله انتظارات در راستای برپایی هر چه باشکوه‌تر نماز‌های جماعت در مدارس است.

وی با اشاره به اهمیت فریضه الهی نماز به‌عنوان یک عامل پیشگیرانه در بروز آسیب‌های اجتماعی، افزود: انتظار می‌رود که همه نهاد‌ها با محوریت آموزش و پرورش همراهی و همدلی لازم را برای ترویج فرهنگ نماز و اقامه این واجب دینی داشته باشند و این مهم نیازمند فرهنگ‌سازی در مدارس در طولانی‌مدت است.

علیخانی به تشریح برخی اقدامات انجام شده و پیش‌رو در حوزه ترویج فرهنگ نماز در مدارس پرداخت و اضافه کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمندسازی ویژه آموزگاران و معلمان پایه‌های سوم ابتدایی و هشتم یکی از اقدمات در دست انجام است که اهمیت این ۲ پایه تحصیلی به دلیل قرار داشتن دانش‌آموزان در سن تکلیف است؛ همچنین دوره‌های توانمندسازی مبلغان بانو و آقا و ائمه جماعات مدارس با کمک ستاد اقامه نماز استان و با دعوت از اساتید مرکز تخصصی نماز قم برگزار می‌شود.

وی با اشاره به در نظر گرفتن زنگ نماز در مدارس، توضیح داد: برای تعیین و درج زنگ نماز در همه مدارس جلساتی برگزار شده است که بر طبق بخشنامه ابلاغی وزارت آموزش و پرورش، باید تمهیدات لازم برای برگزاری زنگ نماز در سال تحصیلی جاری از سوی مدارس فراهم شود. نمازخانه‌های مدارس در این راستا آماده‌سازی شدند و اتفاقات خوبی در مدارس افتاده است.

علیخانی با تأکید بر اینکه زنگ نماز تقریباً در همه مدارس استان مندرج شده و برگزار می‌شود، گفت: تأکید بر تأمین فرش سجاده‌ای مورد نیاز نمازخانه‌های مدارس و نیز همکاری و مساعدت ادارات و فراهم ساختن شرایط برای حضور ائمه جماعات خود در مدارس از جمله انتظارات در راستای برپایی هر چه باشکوه‌تر نماز‌های جماعت در مدارس است.

وی بیان داشت: از ۲ هزار و ۳۳ مدرسه استان، تنها ۵۶۵ مدرسه دارای نمازخانه هستند و در برخی مدارس حتی امکان برپایی نماز جماعت برای تمام دانش‌آموزان به علت نبود فضا مهیا نیست بنابراین به‌صورت محدود برپا می‌شود. درخواست‌های بسیاری از مدارس برای سجاده و موکت نمازخانه‌های مدارس وجود دارد که با وجود تصویب در شورای آموزش و پرورش استان از یکی دو سال قبل برای تهیه این اقلام، این درخواست‌ها هنوز تحقق نیافته و مغفول مانده است.

علیخانی با اشاره به ابلاغ بخشنامه دیگری از سوی وزارتخانه مبنی بر گسترش فرهنگ نماز در مدارس، گفت: این بخشنامه نیز به همه مناطق ابلاغ شده و طرح‌های مختلفی نیز با ستاد اقامه نماز ویژه دانش‌آموزان همه مقاطع تحصیلی در دست اجراست. انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش و پرورش نیز در راستای این همکاری اقدام به برپایی دوره‌های آموزشی نماز ویژه اولیای دانش‌آموزان کرده است.

وی طرح گفتمان‌سازی و صحیح‌خوانی نماز را نیز یادآور شد و ادامه داد: برنامه‌ریزی برای اجرای جشنواره استانی نوگلان مؤذن با همکاری ستاد اقامه نماز در دست انجام است که با هدف اشاعه فرهنگ اذان حلقومی و اذان زنده در مساجد و معابر طراحی شده و برگزار می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.