سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت بیش از ۹ هزار زایمان در کردستان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: نیمه اول امسال ۹ هزار و ۴۲۵ مورد زایمان در مراکز درمانی ثبت شد که با وجود افزایش اندک نرخ سزارین، استان در ترویج زایمان طبیعی موفق عمل کرده است.

 اسعد فتحی پور در گفت و گو با  خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: با اجرای طرح LDR در بیمارستان‌های کردستان، تجربه زایمان برای مادران باردار متحول و امکان زایمان طبیعی در اتاق‌های خصوصی و مجهز فراهم شده و به بهبود کیفیت خدمات و افزایش رضایت مادران کمک شایانی شده است.

وی افزود: با اجرای طرح بهینه سازی بلوک زایمانی در سال ۹۳، تغییر ساختار زایشگاه‌ها از سیستم سنتی به ترکیبی ال دی ار (LDR) در دستورکار قرار گرفت و برای هر مادر اتاق اختصاصی برای زایمان پیش بینی شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه با اجرای طرح (LDR) در بسیاری از بیمارستان‌های استان، مادران باردار می‌توانند از مزایای زایمان در اتاق‌های خصوصی و مجهز بهره‌مند شوند، افزود: در اتاق‌های LDR، تمامی مراحل زایمان از جمله پیش از زایمان، زایمان و پس از زایمان در یک اتاق اختصاصی انجام می‌شود، این امر باعث کاهش استرس مادر، افزایش احساس امنیت و بهبود ارتباط بین مادر و نوزاد می‌شود. همچنین، امکان حضور همراه در تمام مراحل زایمان، وجود دارد.

فتحی پور با اشاره به مجهز بودن طرح LDR در شهرستان‌های سنندج، سقز، بانه، بیجار و دیواندره، عنوان کرد: اتاق‌های LDR به مادران این امکان را می‌دهد تا در محیطی آرام و خصوصی به استقبال فرزندشان بروند همچنین، وجود تجهیزات مدرن و نیروی متخصص در این اتاق‌ها، ایمنی مادر و نوزاد را تضمین می‌کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه ۴۵۶ نیروی مامایی در بخش‌های موسوم به زنان و زایمان مراکز درمانی استان مشغول به فعالیت هستند، اضافه کرد: با توجه به اختصاصی بودن اتاق‌های LDR و نیاز به مراقبت‌های ویژه در هر مرحله از زایمان، به ازای هر اتاق LDR به طور متوسط یک ماما نیاز است که در نتیجه، به دلیل افزایش تعداد اتاق‌های LDR، نیاز به نیروی مامایی در استان نیز افزایش یافته است.

فتحی پور یادآور شد: در تمامی بیمارستا‌های دولتی استان، کلاس‌های آمادگی برای زایمان طبیعی به صورت رایگان برای تمامی مادران باردار از هفته ۲۰ بارداری برگزار می‌شود که این کلاس‌ها شامل هشت جلسه و تا هفته ۳۷ بارداری ادامه می‌یابد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.