سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پارسال مسمومیت با گاز مونوکسید کربن افزایش داشت

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با فرا رسیدن فصل سرد، خطر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن افزایش می‌یابد که سال گذشته بیش از ۱۰۰ مورد مسمومیت با این گاز در استان گزارش شد.

حسین جعفری در گفت و گو با خبرنگاران  با اشاره به افزایش موارد مسمومیت با مونوکسید کربن در سال گذشته، اظهار کرد: در پاییز و زمستان سال گذشته، در پی ۱۰۲ تماس با اورژانس ۱۱۵ مبنی بر مسمومیت با مونوکسید کربن، امدادگران به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: از مجموع افراد درگیر در این حوادث، ۹۸ نفر به مراکز درمانی منتقل و  ۱۱ نفر در محل درمان شدند و ۳۵ نفر نیز با وجود توصیه‌های پزشکی از انتقال به بیمارستان خودداری کردند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: مسمومیت با گاز مونوکسید کربن که گازی بی‌رنگ، بی‌بو و بسیار خطرناک است، یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌هاست که در فصول سرد سال بیشتر رخ می‌دهد و  در اثر سوختن ناقص سوخت‌هایی مانند گاز شهری و نفت در فضا‌های بسته تولید می‌شود و می‌تواند باعث مسمومیت شدید و حتی مرگ شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اضافه کرد: در مکان‌هایی با تهویه نامناسب و در نزدیکی وسایلی مانند بخاری، اجاق گاز، آبگرمکن، خودرو‌های روشن در محیط بسته، کوره، وسایل نقلیه تفریحی یا بخاری‌های گازی، خطر مسمومیت با مونوکسید کربن به دلیل استنشاق بیش از حد این گاز به شدت افزایش می‌یابد.

جعفری بیان کرد: اگرچه این وسایل معمولاً مقدار کمی مونوکسید کربن تولید می‌کنند، اما در فضا‌های بسته یا دارای تهویه نامناسب، تجمع این گاز می‌تواند به سرعت افزایش یافته و خطر مسمومیت را به دنبال داشته باشد.

وی علائم مسمومیت با مونواکسیدکربن را شامل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، خواب آلودگی و مشکلات تنفسی عنوان کرد و گفت: اگر مقدار زیادی مونواکسیدکربن تنفس کنید، بدن شما شروع به جایگزینی اکسیژن در خون با مونواکسیدکربن می‌کند و  وقتی این اتفاق بیفتد، ممکن است بیهوش شوید و حتی در برخی موارد جدی‌تر شاید مرگ رخ دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.