سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازخوانی جنایت در بیمارستان المعمدانی+ فیلم

یک سال پیش در چنین روزی جهان شاهد جنایتی از سوی اشغالگران صهیونیست بود که بسیاری را در بهت و حیرت فرو برد؛ شامگاه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ رژیم صهیونیستی بیمارستان المعمدانی را بمباران کرد.  

شامگاه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ساکنان غزه شاهد جنایت هولناکی بودند؛ بیمارستان المعمدانی در آتش می‌سوخت و مردمی که به گمان پناهگاهی در محوطه آن چادر زده بودند، خود را درمانده‌تر از همیشه می‌دیدند؛ جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بیمارستان را بمباران کرده بودند.

این جنایت ۵۰۰ شهید و صد‌ها مجروح به دنبال داشت؛ ۱۰ روز از آغاز جنگ می‌گذشت که جهانیان شاهد اولین جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در غزه بودند، بسیاری باور نمی‌کردند که آدمی می‌تواند بیمارستانی مملوء از زخمی و بیمار و پناهنده را بمباران کند؛ اما ادامه جنگ نشان داد که بیمارستان‌ها جزو اصلی‌ترین اهداف این نسل‌کشی است.

پیشینه

دو روز قبل از حمله اصلی، ارتش صهیونیستی با انجام یک حمله موشکی به سقف بیمارستان، خواستار تخلیه این مکان شد. این حمله به‌عنوان موشک هشداردهنده انجام شد، به‌طوری که ارتش اسرائیل با شلیک یک موشک به ساکنان آن اخطار داد که ممکن است هدف قرار بگیرند و از آنان خواست تا ساختمان را ترک کنند. بر اثر این شلیک، طبق بیانیه «جاستین ولبی» اسقف کلیسای انگلستان، سقف بیمارستان آسیب دید و چهار نفر از پرسنل در حین فرار مجروح شدند. (بیمارستان المعمدانی زیر نظر کلیسای انگلستان فعالیت می‌کند).

قبل از شلیک موشک در تاریخ ۱۴ اکتبر، بیمارستان حدود ۶۰۰۰ آواره را در خود جا داده بود. پس از این حمله هشدارآمیز، بسیاری از آنان فرار کردند و حدود ۱۰۰۰ نفر در حیاط بیمارستان باقی ماندند. 

همچنین چند ساعت پیش از بمباران، ارتش اسرائیل دستور تخلیه ۲۱ بیمارستان در غزه، از جمله بیمارستان المعمدانی را صادر کرد. با این حال، کارکنان بیمارستان و ساکنان این منطقه از پاسخ به این هشدار که هدفش آواره کردن اجباری آنها بود، خودداری کردند.

بیمارستان بمباران شد

جنگنده‌های رژیم اشغالگر اسرائیل بعد از ساعت هفت عصر به وقت محلی، محله‌های الزیتون و الشجاعیه در غزه را به شدت بمباران کردند. سپس جنگنده‌ها حمله شدید دیگری را انجام دادند، اما این بار هدفشان محوطه بیمارستان المعمدانی بود که در روز‌های گذشته صد‌ها نفر از آوارگان غیرنظامی و همچنین صد‌ها بیمار و زخمی را پذیرش کرده بود.

حملۀ هوایی رژیم صهیونیستی بسیار شدید بود، ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های عربی و بین‌المللی منتشر شد، ابعاد این حمله به بیمارستان و انفجار بزرگی که تمام مناطق اطراف محل اصابت را لرزاند، نشان داد. شعله‌های آتش به‌طور مداوم ادامه داشت و مشخص بود که این حمله به‌طور عمدی به بیمارستان المعمدانی در مرکز شهر غزه صورت گرفته است؛ مکانی که اصولاً ارتش صهیونیستی مختصات آن را می‌دانست و مکانی شناخته شده بود.

ویدئو‌های منتشر شده ورود تعداد زیادی آمبولانس به محل بمباران را نشان می‌دهد، در حالی که پیکر شهدا در تمامی نقاط پراکنده شده بود و امدادگران قادر به رسیدگی به تمامی قربانیان یا زخمی‌ها نبودند.

وزارت بهداشت غزه در یک کنفرانس خبری در بیمارستان اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ فلسطینی در حمله اشغالگران به بیمارستان المعمدانی به شهادت رسیده‌اند.

بمباران المعمدانی در حالی رخ داد که برق بیمارستان شفا نیز به طور کامل قطع و بیمارستان تحت محاصره رژیم صهیونیستی بود؛ بسیاری از مجروحین این فاجعه به بیمارستان شفا منتقل شدند.

«مدحت عباس» مدیر کل وزارت بهداشت غزه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که بیمارستان المعمدانی هیچ‌گاه به‌طور مستقیم در جنگ‌های قبلی هدف قرار نگرفته بود و این بیمارستان به‌عنوان یک پناهگاه امن برای ساکنان غزه شناخته می‌شد. 

او توضیح داد که تیم‌های امداد در شناسایی اجساد قربانیان با مشکلاتی مواجه شده‌اند و تأکید کرد که همه قربانیان به‌صورت کاملاً غیرنظامی بودند. «مدحت عباس» همچنین اشاره کرد که مختصات بیمارستان‌ها به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ داده شده و این کمیته این اطلاعات را به اشغالگران اسرائیلی منتقل کرده بود؛ بنابراین ارتش صهیونیستی به طور کامل از محل بیمارستان باخبر بود.

ادعا‌ها و اسناد

به محض انتشار خبر این جنایت، جامعه جهانی به شدت از آن ابراز انزجار کرد؛ در مقابل رژیم صهیونیستی نیز پس از چندین گاف در خصوص پوشش خبری این جنایت، مدعی شد که موشک‌های جهاد اسلامی عامل انفجار بودند؛ این رژیم سپس حماس را متهم کرد، دولت آمریکا نیز بی، چون و چرا با پذیرش روایت رژیم صهیونیستی، حماس را مسئول این انفجار معرفی کرد.

در اولین واکنش، «حنانیا نفتالی» دستیار فضای مجازی نتانیاهو در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «نیروی هوایی اسرائیل یک پایگاه تروریستی حماس در داخل بیمارستانی در غزه را بمباران کرد.» وی اندکی بعد به سرعت این پست را پاک کرد و ساعت ۱۰:۵۸ شب نوشت «از آنجایی که ارتش اسرائیل بیمارستان‌ها را بمباران نمی‌کند، منظور من این بود که اسرائیل یکی از پایگاه‌های حماس در غزه را هدف قرار داده است». 

این پست و سپس حذف آن به طور کامل مورد توجه رسانه‌ها و محافل مختلف قرار گرفت.

 در ۱۹ اکتبر، شبکه الجزیره در تحلیلی از ویدئو‌های آن شب اظهار داشت که آنها یک جدول زمانی ثانیه به ثانیه را با تجزیه و تحلیل فیلم‌های ویدئویی این رویداد ساخته‌اند. به گزارش الجزیره، موشکی که از غزه پرتاب شده بود، ۵ ثانیه قبل از انفجار بیمارستان توسط یک موشک گنبد آهنین رهگیری و در هوا «به‌طور کامل منهدم شد». از آنجایی که از این زمان تا زمان انفجار بیمارستان، هیچ پرتاب موشک دیگری در فیلم‌های ویدئویی از غزه دیده نمی‌شود، الجزیره گفت که آنها «هیچ دلیلی» برای ادعای ارتش اسرائیل پیدا نکردند که انفجار بیمارستان ناشی از پرتاب نافرجام موشک از غزه بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳ تحلیلی منتشر کرد که بنا بر این تحلیل، حدوداً ۲۵ ثانیه بین شلیک آخرین موشک فلسطینی به سوی اسرائیل و انفجار بیمارستان فاصله وجود دارد.

فلسطینی‌ها همچنین تأکید دارند که راکت‌های جهاد اسلامی یا حماس هرگز قدرت انفجاری شبیه آن‌چه که در بیمارستان رخ داد را ندارند. اما با وجود همه اسناد و مدارک، اما رژیم صهیونیستی همچنان خود را دارای با اخلاق‌ترین ارتش جهان می‌داند و جامعه جهانی نیز در سایه حمایت‌های بی، چون و چرای آمریکا، تاکنون موفق به هیچ‌گونه مجازاتی علیه این رژیم نشده است.

بمباران بیمارستان المعمدانی، اولین مورد بود، اما هرگز آخرین مورد نبود، یورش به بیمارستان شفاء در غزه و الناصر در خان یونس و ده‌ها مرکز پزشکی و بیمارستان دیگر جزو اتفاقات پر تکرار یک سال اخیر است، نیرو‌های امدادی هنوز هر ازگاهی پیکر چندین شهید دیگر را در محوطه بیمارستان شفاء و الناصر پیدا می‌کنند.

به گفته وزارت بهداشت غزه، رژیم صهیونیستی در طول یک سال جنگ غزه ۶۵ درصد زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی این باریکه را نابود کرده است.

منبع: فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۵ مهر ۱۴۰۳
شهدای مظلوم غزه
شین
۰۹:۱۸ ۲۵ مهر ۱۴۰۳
و خدایی که در این نزدیکی ست
لبیک یا مهدی (عج)