سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نامه محرمانه بلینکن و آستین به تل‌آویو درباره غزه

آکسیوس گزارش داد وزیران دفاع و خارجه آمریکا در نامه‌ای به مقامات تل‌آویو، تداوم کمک نظامی به این رژیم را در ازای بهبود وضعیت انسانی غزه قرار دادند.

وبگاه «آکسیوس» گزارش داد که وزیران دفاع و خارجه آمریکا در نامه‌ای به مقامات تل‌آویو، تداوم کمک نظامی به این رژیم را در ازای بهبود وضعیت انسانی غزه قرار دادند.

وبگاه تحلیلی-خبری «آکسیوس» شامگاه سه‌شنبه از نامه محرمانه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به مقامات رژیم صهیونیستی خبر داد.

در این نامه که نسخه‌ای از آن به دست آکسیوس رسیده، واشنگتن از تل‌آویو خواسته تا در عرض یک ماه، اقداماتی را برای بهبود شرایط انسانی وخیم در غزه انجام دهد یا تداوم کمک‌های نظامی آمریکا به خود را در خطر قرار دهد.

این نامه که به «ران درمر» وزیر امور راهبردی و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ارسال شده، گسترده‌ترین و فراگیرترین فهرست درخواست‌های آمریکا از تل‌آویو از زمان آغاز جنگ غزه است.

آکسیوس درباره محتوای این نامه نوشت: «بلینکن و آستین گفته‌اند که دستور اخیر ارتش اسرائیل به مردم غزه برای تخلیه، حدود ۱.۷ میلیون فلسطینی را مجبور به ورود به باریکه کوچکی در سواحل غزه کرده و آنها را در معرض بیماری‌های خطرناک قرار داده است».

دو وزیر آمریکایی با اشاره به بیانیه‌های سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی مبنی بر اینکه نمی‌توانند به نیاز‌های غیرنظامیان فلسطینی رسیدگی کرده و کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه توسط اسرائیل در گذرگاه‌های مرزی متوقف هستند، نوشتند: «سیاست‌های اخیر اسرائیل، از جمله محدود کردن انتقال کمک‌های بشردوستانه بین جنوب و شمال غزه، کمک‌رسانی به غزه را دشوارتر کرده است».

به نوشته آکسیوس، در این نامه آمده است: «میزان کمک‌هایی که در ماه سپتامبر وارد غزه شد، کمترین میزان کمک‌های وارد شده به غزه در طول سال گذشته بود. برای معکوس کردن مسیر نزولی بشردوستانه مطابق با تضمین‌هایی که به ما داده است، اسرائیل باید از هم‌اکنون و ظرف ۳۰ روز به موارد ذیل عمل کند».

طبق این گزارش، بلینکن و آستین ادامه دادند: «عدم نشان دادن تعهد پایدار به اجرا و حفظ این اقدامات ممکن است پیامد‌هایی برای سیاست آمریکا تحت قوانین مربوطه تامین سلاح [برای اسرائیل]داشته باشد».

آکسیوس با بیان اینکه وزیران خارجه و دفاع آمریکا در این نامه مجموعه‌ای از خواسته‌ها را فهرست کردند، گزارش داد: «از جمله انتقال روزانه ۳۵۰ کامیون کمک‌رسانی به نوار غزه از طریق هر چهار گذرگاه مرزی فعلی و همچنین باز کردن پنجمین گذرگاه. آنها تاکید کردند که اسرائیل باید آتش‌بس‌های موقت انسانی را در سراسر غزه اعمال کند تا امکان توزیع کمک‌ها حداقل برای چهار ماه آینده فراهم شود».

در ادامه این گزارش به نقل از این نامه آمده است: «آمریکا همچنین از اسرائیل می‌خواهد که به فلسطینی‌هایی که در امتداد ساحل در منطقه المواصی متمرکز شده‌اند، اجازه دهد قبل از زمستان به سمت شرق به داخل و دور از منطقه ساحلی بروند. بلینکن و آستین همچنین از اسرائیل خواستند به انزوای شمال نوار غزه پایان دهد و رسماً اعلام کند که هیچ سیاستی برای تخلیه اجباری فلسطینیان از شمال نوار غزه به جنوب نوار غزه ندارد».

بر این اساس، بلینکن و آستین در این نامه نسبت به لایحه‌ای که در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) برای قطع روابط بین تل‌آویو و آژانس آنروا و همچنین تغییر وضعیت موجود نسبت به این سازمان در قدس اشغالی در دست بررسی است، ابراز نگرانی کردند.

به نوشته آکسیوس، دو وزیر آمریکایی نوشتند که با نگرانی‌های تل‌آویو درمورد مشارکت ادعایی پرسنل آنروا در عملیات هفتم اکتبر موافق هستند، اما گفتند که تصویب چنین قانونی برای تلاش‌های بشردوستانه در نوار غزه در یک زمان حساس ویرانگر خواهد بود و مانع آموزش و خدمات رفاهی برای ده‌ها هزار فلسطینی می‌شود.

طبق این گزارش، در این نامه از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواسته شده که از اختیارات و نفوذ خود بر اعضای کنست استفاده کند تا این لایحه تصویب نشود و همچنین به صلیب سرخ اجازه دهد تا در اسرع وقت با زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل ملاقات کند.

آکسیوس ادامه داد: «بلینکن و آستین همچنین نوشتند که آمریکا می‌خواهد مکانیسم جدیدی با اسرائیل برای بحث درمورد حوادث تلفات گسترده غیرنظامیان فلسطینی در جریان عملیات ارتش اسرائیل ایجاد کند».

یک مقام صهیونیست در گفتگو با آکسیوس درباره این نامه اظهار داشت: «اسرائیل این موضوع را جدی می‌گیرد و قصد دارد به نگرانی‌های مطرح شده در این نامه با همتایان آمریکایی ما رسیدگی کند».

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.