سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«بین‌الملل» و «ایده و تجربه» به جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی اضافه شدند

دبیر سومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی از اضافه شدن بخش‌های «بین‌الملل» و «ایده و تجربه» به این جشنواره خبر داد.

علیرضا تابش در نشست صمیمانه با کنشگران حوزه گردشگری دیجیتال که در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، اظهارداشت: جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی امسال به لطف خدا سه ساله می‌شود و من از سال گذشته (دوره دوم جشنواره) مسئولیت دبیری این جشنواره را برعهده دارم. علاقه داشتم که این نشست را سال گذشته برگزار کنیم، اما متاسفانه امکانپذیر نشد. از لطف و محبت و مشارکت شما ممنونم و امیدواریم که این جلسه دستاورد خوبی داشته باشد.

وی گفت: وزارت میراث فرهنگی برای برگزاری جشنواره‌ها و رویداد‌ها امکانات و ساختاری مشابه با سایر دستگاه‌های فرهنگی کشور را ندارد، اما توانسته با همت هنرمندان و همراهی خانواده میراث‌فرهنگی جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی را طراحی، برنامه‌ریزی و هر سال در یک استان برگزار کند که همین‌جا باید از تدبیر و حمایت‌های علی دارابی تشکر کنم.

تابش افزود: حقیقتا مبحث تبلیغات گردشگری، برندینگ ایران و تولید محتوا در حوزه میراث‌فرهنگی همواره در کشور ما با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است که خوب است در اینگونه نشست‌های صمیمی در رابطه با این موضوع مهم گفتگو کنیم. در دوره دوم جشنواره از استاد ابراهیم حقیقی برای طراحی تندیس جشنواره دعوت کردیم، یعنی اعتباربخشی به این رویداد چندرسانه‌ای در حوزه میراث‌فرهنگی را از سال گذشته آغاز کردیم.

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی بیان کرد: در فراخوان این دوره از جشنواره بخش میراث دیجیتال اضافه شد و این بخش به معرفی کار شما عزیزان اختصاص دارد که مهمترین راویان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دوران چندرسانه‌ای هستید. شما در سراسر کشور کار وسیعی برای معرفی نام ایران و ارزش‌های فرهنگی و تاریخی این کشور انجام می‌دهید. می‌دانم که موانع و مشکلات زیادی سر راهتان قرار دارد و هدف ما این است که جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی پلی برای گفتگو و هم‌افزایی پیرامون این موضوعات باشد.

وی گفت: جشنواره میراث‌فرهنگی یک سکو برای معرفی بهترین تولیدات چندرسانه‌ای در حوزه معرفی ایران و مرکز تعامل برای تبادل تجربیات در حوزه داده‌های محتوایی در بخش‌های مختلف است. امسال «بخش ایده و تجربه» نیز به جشنواره اضافه شده و آثار و ایده‌های بسیار خوبی برایمان ارسال شده است. بخش میراث دیجیتال در سال گذشته ضعیف بود، اما امسال رشد قابل توجهی داشته است.

تابش افزود: همواره شکافی میان زیست‌بوم میراث‌فرهنگی و زیست‌بوم فناوری بوده است، اما اینکه امروز شما اینجا در کنار ما هستید، نویدبخش کم شدن این فاصله‌هاست. امسال بخش بین‌الملل هم به جشنواره اضافه شده، اما این بخش غیررقابتی است و امیدواریم که سال آینده جشنواره به سمت بین‌المللی شدن و رقابت آثار برود.

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی اظهارداشت: در این دوره بیش از ۳هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. ابتکار این جشنواره این است که هر سال در یک استان برگزار شود و این امر برای جشنواره، فرصتی برای آگاهی‌بخشی بیشتر به مردم درباره میراث‌فرهنگی با زبان هنر و فرهنگ و ابزار‌های رسانه‌ای است.

وی درباره دستاورد‌های جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی بیان کرد: یکی از دستاورد‌های این رویداد رشد سواد میراث‌فرهنگی است. در این چند دوره، تامل همگان نسبت به مسئله میراث‌فرهنگی بیشتر شده است، می‌بینیم که در رسانه‌ها و در برخی از نشست‌ها در مورد تعریف و تقسم‌بندی یونسکو درباره مفهوم میراث فرهنگی بحث می‌کنند و توجه به این مساله در رسانه‌ها، تولید محتوا و پژوهش در باب میراث‌فرهنگی پررنگ‌تر شده است.

تابش افزود: نوعی فناوری‌گریزی در همه این سال‌ها میان مدیران دولتی، کارکنان دولت و یا خانواده‌ها وجود دارد، اما به نظرم جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی به سراغ کنشگران و هنرمندان رفته تا شکاف به وجود آمده را برطرف کنند و گفتمان حفاظت از میراث‌فرهنگی را میان متخصصان و عامه مردم به خصوص نسل نو، به صورت جدی‌تر تسری داده است.

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در پایان اظهارداشت: ما در آغاز بین‌المللی شدن جشنواره چندرسانه‌ای میراث هستیم و از شما دوستانی که در کشور‌های دیگر کار می‌کنید درخواست دارم پلی شوید تا فعالان در خارج از کشور آثارشان را به جشنواره ما ارسال کنند.

وی گفت: سال گذشته در طول جشنواره پلتفرم هاشور آثار را به صورت آنلاین نمایش می‌داد. امسال هم تدابیری برای نمایش آثار بخش میراث دیجیتال اندیشیده شده است. اگر ایده و پیشنهادی دارید حتما به ما ارائه کنید. اگر آن اثر کوتاه در سکویی مانند اینستاگرام منتشر شده باشد می‌تواند در بخش میراث دیجیتال ارائه شود.

تابش درباره هیات‌های داوری سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی و نحوه انتخاب آثار بیان کرد: خوشبختانه جمع کثیری از ۸۰ داور جشنواره از افراد شناخته‌شده حوزه فرهنگ و هنر و رسانه هستند که در این رویداد با ما همکاری دارند.

در ادامه این نشست هربرت کریم‌مسیحی، خشایار لهراسبی، داوود وکیل‌زاده، وحید عباسی، محمد فلاح، علی فرقانی، محمد بوش‌چه، مجید عباسی، مجید زاهدی، امیرحسین میرمعینی، عارف زیودار، بهمن مردانلو، میرسعید هادیان، مجید زاهدی، عرفان محمدپور، علیرضا لوایی، علی شمس، ابوالفضل دهقان، جلال حسینی، محمد یاری مدیر بخش میراث دیجیتال سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، اعضای ستاد فضای مجازی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمد کلهر مدیر روابط عمومی معاونت میراث‌فرهنگی که به عنوان تعدادی از کنشگران و تولیدکنندگان محتوا در حوزه فضای مجازی به صورت حضوری و برخط در این نشست حضور داشتند، مطالبی را در زمینه چالش‌های تولید محتوا در زمینه گردشگری و میراث‌فرهنگی مطرح کردند و پیشنهاداتی در زمینه سیاستگذاری تولید محتوا در مقابله با جریان ایران‌هراسی، تجربیات تولیدکننده‌های محتوا در خارج از کشور، درخواست حمایت از تولیدکنندگان محتوا، تسهیل‌گری در زمینه صدور مجوزها، راهکاری برای تامین هزینه‌های تولید محتوا و رفع دغدغه‌های مالی، فراهم کردن فضای مناسب برای انتشار محتوای تولید شده، بهره‌گیری از موقعیت‌های تبلیغاتی برای بهتر شناساندن جشنواره، ایجاد تمایز بین اشخاص و نهاد‌ها به منظور افزایش مشارکت تولیدکنندگان و ... عنوان کردند که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.