سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پاسخ دادن به وعده صادق ۲ برای رژیم صهیونیستی پیامد‌های جدی را به بار خواهد آورد

کارشناس غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی به قدری کوچک است که جمهوری اسلامی به راحتی می‌تواند زیرساخت‌ها و تأسیسات نظامی، گازی و نفتی و حتی هسته‌ای این رژیم را مورد ضربه قرار دهد.

رضا کلهر کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه گفت: رژیم صهیونیستی اینگونه می‌اندیشید که با به شهادت رساندن برخی از فرماندهان حزب‌الله و حماس و در رأس آنها شهید سیدحسن نصرالله و شهید اسماعیل هنیه می‌تواند محور مقاومت را زمین‌گیر و متوقف کند. 

او تصریح کرد: بعد از عملیات‌هایی که توسط رژیم اشغالگر قدس صورت گرفت، این رژیم پاسخ‌هایی را دریافت کرد. این پاسخ‌ها نشان‌دهنده این بود که محاسبات رژیم صهیونیستی نادرست بوده و کاملا متوجه شد که محور مقاومت توانسته تا خود را به سرعت بازسازی کند و نیرو‌های خود را بازآرایی کند. حزب‌الله توانست با یک عملیات بسیار دقیق و حساب‌شده پایگاه نظامی گولانی را مورد ضربه قرار دهد و تعداد تلفات بسیار زیادی را برای رژیم صهیونیستی برجای گذارد. 

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی پس از دریافت این ضربه، تا جایی که می‌توانست به سمتی رفت که به هیچ‌وجه اجازه ندهد تا اخبار و اطلاعاتی از تلفات و آسیب‌هایی که در این پایگاه وارد شده است، به جهان مخابره شود. دلیل اصلی این موضوع هم این است که روحیه و وضعیت روانی شهرک‌نشین‌ها و مردم رژیم صهیونیستی کاملا تحت تأثیر قرار می‌گیرد و اگر اینگونه شود، بیشتر به دولت نتانیاهو فشار وارد می‌شود. 

او همچنین یادآور شد: این رژیم از این جهت تلاش کرد تا جایی که می‌تواند شبکه‌های خبری و خبرگزاری‌ها و بنگاه‌های خبری جهان را محدود کند؛ حتی در این زمینه دست به بازداشت خبرنگاران غربی زد که گزارشاتی که از رژیم صهیونیستی به جهان مخابره می‌کردند. 

کلهر بیان کرد: اکنون رژیم اشغالگر قدس در وضعیتی قرار دارد که مسئولان این رژیم نیز آمادگی این را ندارند که در مورد ضرباتی که بر آنها وارد شده مصاحبه کنند و حداقل حقیقت موضوع را برای مردم خود توضیح دهند. این نشان‌دهنده استیصال این رژیم است. 

کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد: محور مقاومت همچنان در حال وارد کردن ضربات به رژیم صهیونیستی است و این رژیم را دچار غافلگیری‌های استراتژیک می‌کند و موجب افزایش تلفات رژیم صهیونیستی می‌شود. این وضعیت برای اسرائیل غیرقابل تحمل است و نشان‌دهنده این است که راهبرد ترور و ایجاد وحشت،کشتار و قتل‌عام مردم در منطقه نتوانست اسرائیل را به اهداف خود برساند. 

کلهر درباره تأثیر درگیری‌ها و تنش‌های منطقه در وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل در داخل با چند مشکل روبه رو است. اول اینکه این رژیم با وضعیت اقتصادی بسیار بغرنجی روبه‌رو است. مسأله دوم رقابت سیاسی احزاب و گروه‌هایی است که با دولت کنونی رژیم صهیونیستی مخالف هستند و همه اینها باعث شده است تا مردم این رژیم هر روز در داخل دست به تظاهرات و شورش‌های خیابانی بزنند. نکته سوم این است که ما شاهد یک مهاجرت معکوس در رژیم اشغالگر قدس هستیم. تمام تلاش‌های این رژیم این بود تا تمامی یهودیان را در یک جا جمع کند و در اسرائیل متمرکزشان کنند، اما مردم این رژیم در حال تخلیه و مهاجرت هستند. 

او درباره نقش سوریه در محور مقاومت گفت: سوریه دچار یک‌سری مشکلات جدی است. این کشور در شمال دچار گرفتاری‌های بزرگ است و از طرفی در ادلب و بسیاری از جا‌های دیگر دچار مشکل است. رژیم صهیونیستی نیز با بمباران و همچنین مورد هدف قرار دادن پایگاه‌های سوریه باعث شده تا سوریه نتواند به عنوان کشور مستقیمی که می‌‎تواند روبه‌روی اسرائیل قرار بگیرد، وظایف اساسی خود را در جبهه مقاومت به طور کامل انجام دهد. 

کلهر درباره اینکه واکنش رژیم صهیونیستی به وعده صادق ۲ چه خواهد بود، گفت: این رژیم هنوز به تصمیم نهایی نرسیده است. چون پاسخ دادن به وعده صادق ۲ برای رژیم صهیونیستی پیامد‌های جدی را به بار خواهد آورد. 

او ادامه داد: از یک سو، اگر این پاسخ در حدی باشد که ایران را وادار به پاسخ فراگیرتری کند، صدمات و میزان آسیب‌پذیری‌های رژیم اشغالگر قدس کاملا روشن است. همچنین به لحاظ جغرافیایی، رژیم اشغالگر قدس به قدری کوچک است که جمهوری اسلامی به راحتی می‌تواند زیرساخت‌ها و تأسیسات نظامی، گازی، نفتی و حتی هسته‌ای این رژیم را مورد ضربه قرار دهد. از این جهت حرکت‌های پینگ‌پنگی به نفع رژیم صهیونیستی نیست؛ لذا این رژیم سعی می‌کند که هم از یک‌سو حیثیت خود را حفظ کند و بگوید که ما به عملیات وعده صادق ۲ پاسخ دادیم و از سویی دیگر سعی دارد تا ایران را وادار به یک حمله فراگیرتر نکند. 

کلهر افزود: نکته دیگر مسأله پدافند است. رژیم صهیونیستی با آوردن ضدموشک‌های تاد که از آمریکا گرفته است، این فرصت را دارد که در مقابل موشک‌های هایپرسونیک و بالستیک جمهوری اسلامی ایران یک وضعیت امنیتی برای خود ایجاد کند تا بتواند ضربه‌ای را وارد کند تا اگر آن ضربه با پاسخ ایران روبه‌‎رو شد، آسیب کمتری ببیند. 

کارشناس مسائل غرب آسیا درباره وضعیت کنونی اسرائیل گفت: این رژیم به لحاظ منطقه‌ای در چند جبهه درگیر است و به علت تعدد درگیری‌ها دچار یک استیصال جدی است. مسأله بعدی مشکل درونی رژیم اشغالگر قدس است. حرکات و عملیات‌هایی که در حال انجام است، برای مردم این رژیم قابل‌تحمل نیست. این مردم کسانی هستند که از کشور‌های دیگر آمده‌اند و یک ملت جعلی تشکیل داده‌اند که دارای یک هویت تمدنی نیستند که بخواهند از این تمدن تا پای جان حمایت کنند. 

او در ادامه اظهار کرد: مسئولان رژیم صهیونیستی به این موضوع واقف هستند که ضریب مقاومت مردمی که در اسرائیل زندگی می‌کنند بسیار پایین است؛ به همین جهت نگران این موضوع هستند که اگر تنش‌های منطقه فراگیر شود ممکن است این رژیم با مهاجرت معکوس جبران‌ناپذیری مواجه شود. 

کلهر همچنین درباره ادعای سی‌ان‌ان که گفته بود ایالات متحده از طریق واسطه‌های خود از جمهوری اسلامی ایران خواسته تا اگر اسرائیل به ایران حمله کرد، سنجیده عمل کند، گفت: تصاعد بحران در منطقه حتی به نفع خود آمریکایی‌ها نیست. آمریکایی‌ها اصلا در پی این موضوع نیستند که بحران روز به روز در منطقه غرب آسیا تصاعد پیدا کند. در نتیجه به سمت و سویی می‌روند که از یک جهت بتوانند اسرائیل را اداره کنند و از جهت دیگر سعی دارند تا واکنش‌های جمهوری اسلامی ایران را به نحوی محدود کنند تا اسرائیل برای پاسخ‌گویی جری‌تر نشود.

این کارشناس در ادامه افزود: باتوجه به اینکه آمریکا نمی‌تواند به رژیم صهیونیستی فشار زیادی بیاورد، با ارسال پیام‌های مختلف به ایران سعی دارد تا جمهوری اسلامی را به خویشتن‌داری دعوت کند.   

کلهر در انتها درباره آینده این تنش‌ها عنوان کرد: قطعا حزب الله ساکت نخواهد نشست. حزب الله تا زمانی که بتواند یک بازآرایی انجام دهد، خودش را به قدرت قبلی برساند و همچنین بتواند از جهات عملیاتی بر اسرائیل اشراف پیدا کند، به عملیات خود ادامه می‌دهد. به نظر نمی‌رسد که این وضعیت در کوتاه‌مدت به یک جنگ کم‌شدت تبدیل شود.  

او همچنین افزود: به نظر بنده سطح درگیری‌ها در منطقه تا یک یا دو ماه آینده بالا خواهد بود تا اتفاقاتی در منطقه بیفتد و وضعیت تقریبا به شکل ثابت و سابق برگردد.

خبرنگار: مهسا حنیفه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.