سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۷۰ درصد پرونده‌های داوری حرفه‌ای شهرستان زرند به صلح و سازش ختم شد

فرماندار زرند به طور سرزده از مرکز داوری حرفه‌ای شهرستان زرند بازدید و در جریان روند اقدامات صورت گرفته در این مرکز حرفه‌ای قرار گرفت

فرماندار زرند نقش داوری در کاهش ورودی پرونده‌ها را بسیار با اهمیت دانست و گفت در واقع داوری یکی از نهاد‌های قانونی پذیرفته شده در قانون اساسی و قوانین عادی جامعه و  در سطح ملی است و یک ظرفیت قانونی برای حل و فصل اختلافات بدون ضرورت مراجعه به دستگاه قضایی است.

وی گفت: مایه مباهات است که ۷۰ درصد پرونده‌ها در این مرکز داوری حرفه‌ای با تلاش و مدیریت سرکار خانم علیزاده به صلح و سازش ختم شده است و از طرفی باید از دستگاه قضایی قدردانی شود که چنین داوران حرفه‌ای را مورد حمایت قرار داده اند و خوشبختانه به یک مرکز داوری پیشرو در تحقق اهداف قوه قضائیه تبدیل شده است .

در ابتدای بازدید سرکار خانم علیزاده مدیر مرکز داوری حرفه‌ای شهرستان زرند. گزارشی از عملکرد این نهاد ارائه کرد، وی گفت از زمان راه اندازی این مرکز داوری تاکنون قریب به ۳۰ پرونده به دفتر داوری حرفه‌ای ارجاع داده شده است که پس از برگزاری جلسات متعدد نهایتا خوشبختانه ۷۰ درصد این پرونده‌ها به صلح و سازش ختم شده است و یه تعداد محدودی ماجرا منجر به صدور رای قطعی و لازم الاجرا شده.

وی در ادامه به تشریح وظایف این مرکز پرداخت و گفت، وظیفه مرکز داوری حرفه‌ای بررسی اختلافاتی است که ممکن است در قرارداد‌ها بین اشخاص مختلف وجود داشته باشد، در اینگونه موارد دستگاه قضاپرونده را به مرکز داوری حرفه‌ای ارجاع می‌دهد.

خانم علیزاده گفت به طورکلی، ارجاع پرونده‌ها به مراکز داوری حرفه‌ای مزایای ویژه‌ای دارد اولا اینکه تسریع در رسیدگی صورت می‌گیرد دوما هزینه‌های دادرسی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میابد سوما اینکه با توجه حجم پرونده‌ها در دستگاه قضا یک کمک شایانی برای دستگاه قضایی است چهارما انتخاب اشخاص برای داوری بسیار مهم است و دست مراجعه کننده در انتخاب دادرس خصوصی (داور) پرونده باز است که این مواردی است که نهاد داوری را از مراکز وابسته به دستگاه قضا متمایز می‌کند.

خانم سمیه علیزاده خاطرنشان کرد، این مهم در راستای کاهش پرونده‌های ارجاعی به دستگاه قضا تاثیر بسزایی دارد.

این داور حرفه‌ای گفت، یکی از اقدامات توسعه دستگاه قضا، در واقع قضا زدایی است و این مرکز اولین نهاد داوری حرفه‌ای شهرستان زرند است که مجوز ان توسط دستگاه قضا صادر و با حضور دکتر فرح بخش رئیس دستگاه قضا و جمعی از مسئولین اجرایی و قضایی شهرستان افتتاح و فعالیت خود را آغاز کرده است .

وی اظهار امیدواری کرد بتوانیم با استفاده از حقوقدانان برجسته، قضات بازنشسته، اساتید دانشگاه و وکلای خوشنام گامی ارزشمند در راستای کمک به جامعه و دستگاه قضا برداریم.

آقای م. ن یکی از طرفین پرونده که در مرکز داوری حرفه‌ای مورد رسیدگی قرار گرفته بود گفت: در اولین جلسه‌ای که در این مرکز حضور یافتیم با صحبت‌هایی که در حضور داور مطرح کردیم امیدوار شدیم که موضوع قابل حله خوشبختانه در کمتر از دو ماه موضوع اختلاف چند ساله ما به صلح و سازش ختم شد و از این بابت شاکر خداوند هستم و قدردانی از مدیر واقع بینانه و عدالت خواه که موجب فراهم شدن صلح و سازش و مختومه شدن پرونده من و... در کمترین زمان ممکن شد.

برچسب ها: داوری ، صلح و سازش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.