سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روسیه مفاد توافق راهبردی با ایران را فاش نکرد

کاخ ریاست جمهوری روسیه تاکید کرد که این کشور درباره اینکه آیا مفاد دفاعی در توافق راهبردی با ایران هست یا نه، چیزی نمی‌گوید.

کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز سه شنبه اعلام کرد: ما فاش نمی‌کنیم که آیا مفاد مربوط به دفاع مشترک در توافقنامه مشارکت راهبردی با ایران وجود دارد یا خیر.

براساس گزارش النشره، پیش از این رسانه‌های مختلف گفته بودند که قرارداد مشارکت کامل بین ایران و روسیه شامل چندین مفاد مهم است که حوزه‌های مختلف از همکاری اقتصادی گرفته تا همکاری‌های زیرساخت‌ها و امنیت سایبری را در بر می‌گیرد.

با این وجود تهران و مسکو در مورد این توافقنامه تا کنون جزئیاتی ارائه نکرده‌اند. به گفته منابع روسی توافق‌نامه‌ای که در سال ۲۰۰۱ بین دو طرف به امضا رسید، همکاری‌هایی در زمینه صنعت و فناوری، پروژه‌های امنیتی، انرژی، استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی و ساخت نیروگاه‌های اتمی را شامل می‌شد.

این توافقنامه جایگزین توافقنامه ۱۰ ساله‌ای خواهد شد که در مارس ۲۰۰۱ امضا شده بود (دو بار به مدت پنج سال تمدید شده بود) و نه تنها در مدت زمان بلکه در دامنه و مقیاس، به ویژه در بخش‌های دفاعی و انرژی، گسترش یافته است.

پیش از این نیز ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه طی حکمی اعلام کرد: پیشنهاد وزارت خارجه روسیه، با موافقت نهادها و سازمان‌های دولتی فدرال ذی‌نفع مبنی بر امضای توافقنامه مشارکت جامع راهبردی بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران، پذیرفته شد.

مترجم: مینا عظیمی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.