سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمایی نگاره رازآمیز «سلطان صاحبقران» در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران

نگاره پنهان ناصرالدین شاه محفوظ در گنجینه کاخ موزه صاحبقرانیه به همراه تصاویر روز تشییع او برای نخستین بار در تالار آبی کاخ نیاوران رونمایی شد.

«نظاره سلطان صاحبقران» عنوان نمایشگاهی با موضوع رازگشایی نگاره مهجوری از ناصرالدین شاه قاجار است که ۲۳ مهرماه با حضور مدیران ۲ مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران و کاخ گلستان، کارشناسان، اصحاب رسانه و علاقه‌مندان به تاریخ، در تالار آبی کاخ نیاوران گشایش یافت.

عین السلطنه این تابلو را نزدیک‌ترین نقاشی به چهره ناصرالدین شاه توصیف کرده بود. همچنین در چندین و چند تصویر به خصوص تصاویر تکیه دولت این تابلو وجود داشته و به عقیده کارشناسان، صورت ناصرالدین شاه را در این تابلو که در دیر بزرگ تکیه دولت قرار داشته، استاد کمال الملک کشیده و پیکره او را احتمالاً فرد دیگری نقاشی کرده است.

این تابلو یک سال در تکیه دولت بوده و بعد که مقبره ناصرالدین شاه را در آرامگاه شاه عبدالعظیم می‌سازند، آن را بر بالای مقبره قرار می‌دهند و تا قبل از انقلاب هم همانجا بوده است، اما بعد از آن چه اتفاقی برای تابلو می‌افتد که سر از کاخ صاحبقرانیه در می‌آورد؟ این پرسش پژوهشگران تاریخی است که قرار است ۲ هفته آینده نشستی با موضوع اصالت‌سنجی و اهمیت این تابلو از منظر هنری و تاریخی نیز برگزار شود.

همچنین چند اثر نیز از کاخ گلستان به‌امانت گرفته شده از جمله آثاری که در نمایشگاه روایت قتل ناصرالدین شاه وسایلی از جمله چراغ‌های پایه‌دار و آباژور‌های مقبره به همراه دستمال خونی ناصرالدین شاه و ۲ عکس از داخل مقبره متعلق به آلبوم خانه کاخ گلستان هم برای نمایش به‌امانت به کاخ نیاوران منتقل شد.

در این نمایشگاه که تا ۱۲ آبان ماه دایر است، تابلوی پرتره ناصرالدین شاه به نمایش درآمد که تا کنون در معرض نمایش عموم نبوده و برای نخستین بار از آن رونمایی شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.