سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش ۱۷ درصدی سرقت در استان قزوین

رئیس پلیس آگاهی استان قزوین گفت: امسال در مقایسه با سال گذشته، ۱۷ درصد کاهش وقوع جرم سرقت را شاهد بودیم.

سرهنگ عزیزی رئیس پلیس آگاهی استان قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به افزایش کشفیات سرقت به عنف و کاهش میزان سرقت گفت: حدود ۹۳ درصد سارقانی که دستگیر شده‌اند، سابقه دارند. 

وی افزود: سرقت جرمی است که هم ضرر و زیان مالی دارد و هم امنیت روانی جامعه را برهم می‌زند.حدود ۹۳ درصد از سارقان دستگیرشده سابقه تکرار جرم دارند. بر اساس قانون برای سارقان مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است، اما متاسفانه گاهی فضا باز است. برای زمان بعد از آزادی آنها تدبیری اندیشیده نشده است و احتمال بسیار زیادی دارد که این سارقان به چرخه جرم بازگردند.

سرهنگ عزیزی گفت: به منظور پیشگیری و مقابله با سرقت طبق دستورالعملی که در شورای امنیت کشورهم به تصویب رسیده است ۲۷ سازمان و نهاد حدود ۷۰ وظیفه بر عهده دارند. حدود ۶۰ درصد از جرائم خُرد هستند که بیشتر توسط معتادان متجاهر صورت می‌گیرد. در سنوات گذشته برای ماده ۱۶ فکری نشده بود، اما با تشکیل قرارگاه مقابله با سرقت در استان امنیت به صورت جامع‌تر برقرار می‌شود.

وی اضافه کرد: معتادان متجاهر در کمپ جمع آوری می‌شوند، اما این مراکز محدودیت دارند که در صورت افزایش ظرفیت آنها ما قادر هستیم تمام معتادان را در عرض ۲۴ ساعت از سطح استان جمع آوری کنیم. ابزار‌های پیشگیری از جرم از جمله دوربین در کاهش سرقت بسیار موثر است.

سرهنگ عزیزی گفت: اگر مجازات سرقت بازدارنده نیست بالطبع باید قانونگذاران نسبت به این امر مبادرت کنند. برابر دستورالعمل ابلاغی کنترل مجرمین و محکومین سابقه دار بیشتر از چهار مورد است که باید پابند الکترونیک وصل شود که در استان قزوین در حال حاضر ۹۰ نفر با پابند الکترونیکی زندگی می‌کنند.

وی اضافه کرد: امسال در مقایسه با سال گذشته در بحث کشفیات ۱۲۸ درصد افزایش و در میزان سرقت به عنف ۲۷ درصد کاهش را شاهد بودیم. ماندن سارقان در زندان باعث کاهش این میزان شده است. با سارقان باید با اشد مجازات برخورد شود. امسال سرقت مسلحانه وجود نداشت، اما در اواخر سال گذشته یک فقره سرقت مسلحانه صورت گرفته بود که در تعطیلات عید سارقان دستگیر شدند. ۹ درصد از سارقانی که دراستان دستگیر شده اند غیر بومی یا همان سارقان در حرکت بودند. ۲۰ درصد کاهش سرقت منزل را داشتیم. در کشفیات هم ۴۵ درصد سرقت‌های منزل امسال کشف شده است. پنج باند سرقت نیز شناسایی و دستگیر شدند. البته در مجموع ۱۷ درصد کاهش وقوع جرم سرقت را شاهد بودیم.

رئیس پلیس آگاهی استان قزوین گفت: باید پیشگیری را در دستور کار قرار دهیم. متاسفانه بسیاری از طبقات اول ساختمان‌ها فاقد حفاظ هستند. شهرداری‌ها مکلف شده اند که در بحث پایان کار موارد ایمنی انتظامی رعایت شود. درب‌های ضدسرقت و نوع قفل‌ها باید ایمنی بالایی داشته باشند. در بحث سرقت کابل ۵۰ درصد با کاهش ارزش ریالی مواجه بودیم. مشکل عمده ما پارکینگ است. در مهرگان پارکینگ خاصی وجود ندارد. در ورودی مهرگان محل احداث یک پارکینگ در نظر گرفته شده است. بر همین اساس بیشتر سرقت‌های داخل خودرو در مناطق پایین شهر است که پارکینگ بسیار کمتر وجود دارد. در این زمینه ۱۹ درصد کاهش سرقت خودرو را شاهد بدیم.

سرهنگ عزیزی گفت: عوامل پلیس با حضور در اماکن مختلف و اجتماعات نسبت به راه‌های پیشگیری از وقوع سرقت اموالشان راهنمایی می‌کنند که موثر بوده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.