سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان سیزدهمین استان پربارش کشور

استان همدان یکی از خاص‌ترین شرایط آب و هوایی خود را در سال زارعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ پشت سر گذاشت و سیزدهمین استان پر بارش کشور بود.

مدیرکل هواشناسی همدان گفت: بعد از ۲۱ ماه کم بارشی شدید، از فروردین ۱۴۰۱ تا آذرماه ۱۴۰۲، شرایط بارشی استان وارد مرحله جدید شد و در سال آبی گذشته ۳۸۳ میلیمتر بارش دریافت کرد.

حسین عابد گفت: استان همدان با بارش‌های خوب سال گذشته، نسبت به بارش بلندمدت ۴۲ میلی‌متر معادل ۱۲ درصد و نسبت به سال قبل ۱۱۹ میلی‌متر و ۴۵ درصد افزایش را ثبت و از استان‌های شمالی و شرقی شرایط بهتری را تجربه کرده است.

او گفت: از تعداد موج‌های بارشی سال آبی گذشته (ابتدای مهر تا پایان شهریور) ۱۹ موج بارش موثر ثبت شد، در حالی‌که در هر بارش به طور میانگین بیش از پنج میلیمتر دریافتی داشت و بعد از پاییز خشک و گرم ۱۴۰۲ در استان، از اواخر دی‌ماه موج‌های بارشی استان را تحت تاثیر قرار داد و بارش برفی که در ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ در استان بارید، در طی ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بود.

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: شرایط بارشی حدود پنج ماه از اواخر دی تا اواخر خرداد، به اندازه‌ای مناسب بود که شرایط دیم‌زارها، منابع آب‌های سطحی، پوشش برف، کشاورزی و حتی مراتع و غیره، توانست سالی آبی خاص و مطلوبی را رقم زند و این شرایط بارشی کمک کرد که تعداد روز‌های همراه با گرد و غبار محلی، در استان، از استان‌های دیگر و کشور‌های همسایه بسیار نادر رویت شود.

عابد گفت: طی سال آبی گذشته هواشناسی استان هشت بار هشدار نارنجی و ۲۴ بار هشدار زرد برای انواع مخاطرات جوی (بیشتر برای بارش، باد، آلاینده‌های جوی) صادر کرد و از طرفی در پایان شهریور ۱۴۰۳ حدود ۶۷ درصد استان، از وضعیت نرمال و ترسالی ضعیف برخوردار شد و همدان سیزدهمین استان پر بارش کشور بود.
او با بیان اینکه میانگین دمای هوای این استان، در سال آبی گذشته ۱.۵ درجه سانتیگراد نسبت به بلند مدت افزایش را ثبت کرد، گفت: میانگین دمای استان در همین بازه زمانی برابر با ۱۳ درجه سانتیگراد بود و آذر ۱۴۰۲ گرمترین ماه آذر دوره آماری بسیاری از شهرستان‌های استان بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: این در حالیست که دمای این ماه در برخی ایستگاه‌های هواشناسی بیش از سه درجه افزایش را نسبت به بلندمدت ثبت کرد و تابستان ۱۴۰۳ در نوع خود علاوه بر گرم بودن، رکورد‌های خاصی نیز ثبت کرده است.

عابد با بیان اینکه بیشترین اختلاف بارش در جنوب و مرکز استان نسبت به سال قبل و بلندمدت بوده است، گفت: این عدد نسبت به سال گذشته در ملایر، نهاوند، تویسرکان و همدان بیش از ۱۵۰ میلیمتر بود و بر خلاف آن مقدار بارش رزن و درگزین نسبت به بلند مدت منفی بوده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.