سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غربال ۲۳ هزار کودک ایلامی برای پیشگیری از معلولیت بینایی

مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: ۲۳ هزار کودک سه تا ۶ سال این استان با هدف غربال بینایی، زیر پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفته‌اند.

حسین نورعلیوند مدیرکل بهزیستی استان ایلام اظهار کرد: از این تعداد یک هزار و ۱۹۱ کودک مشکوک تشخیص داده شده و به پزشک متخصص و اپرومتریست ارجاع داده شده است.

وی افزود: از این تعداد نیز ۲۹۹ کودک دارای انواع اختلالات بینایی و ۲۸۶ مورد نیز دارای تنبلی چشم بودند که درمان آنها به منظور پیشگیری از معلولیت بینایی آغاز شد.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام بیان کرد: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان سه تا ۶ ساله از سال ۱۳۷۶ در این استان آغاز و تاکنون بالغ بر ۶۰۰هزار کودک زیر پوشش این طرح قرار گرفته و غربال شده‌اند.

نورعلیوند با اشاره به حمایت این اداره کل از حدود چهار هزار روشندل در استان، گفت: از مجموع ۱۸ هزار معلول استان، این تعداد معلولیت بینایی داشته که در مناطق مختلف استان شناسایی و زیر چتر حمایت های مستمر و غیر مستمر این مجموعه قرار گرفته و سه هزار و ۶۴۷نفر از مستمری ماهیانه برخوردارند.

وی پرداخت مستمری و هزینه معیشتی، تحصیلی، درمانی، جهیزیه، فرهنگی و غیره را از عمده حمایت‌های مستمر و غیر مستمر از افراد دارای معلولیت بینایی عنوان کرد.

مدیرکل بهزیستی ایلام یکی از خدمات این مجموعه به جامعه هدف را هنر درمانی، نمایش درمانی و موسیقی درمانی در مراکز توانبخشی عنوان و اضافه کرد: این خدمات با تاکید بر جنبه‌های درمانی هنر و نقش موثر آن در توانبخشی افراد دارای معلولیت طراحی شده که در این زمینه استان ایلام از طریق ایجاد ۱۰پایگاه در شهرستان‌های ایوان، چرداول، دره شهر، آبدانان، مهران، ایلام افراد دارای معلولیت را زیر پوشش قرار داده که از این تعداد ۳۲ نفر دارای اختلال بینایی از این خدمات هنری برخوردارند.

به گفته وی،کاهش محدودیت‌ها و افزایش سطح عملکرد افراد آسیب دیده بینایی مستلزم بهره‌گیری این افراد از تجهیزات کمک توانبخشی متناسب با نیازهای آنهاست که در این زمینه وسائل توانبخشی از قبیل عصای سفید، رکوردر، ساعت گویا، برجسته نگار هوشمند،لوح و قلم، کاغذبریل، با اعتبار چهار میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال در اختیار افراد نابینا قرار داده است.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام به کمک هزینه ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت بینایی اشاره کرد و یادآور شد: این کمک هزینه به افراد دارای معلولیت در طول سال پرداخت می‌شود که امسال ۲۳۵ روشندل استان با دریافت سفرکارت معلولان ایران (سماکارت) از خدمات بلیط نیم‌بها در سفرهای بین شهری برخوردار شده اند.

نورعلیوند تعداد کل دانش آموزان دارای معلولیت در این استان را یک هزار و ۵۸۱ نفر عنوان کرد که از این تعداد ۲۶۲ نفر نابینا و کم بینا و ۳۵نفر نیز به عنوان دانشجو در مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی به تحصیل اشتغال دارند.

وی عدم مناسب‌سازی مطلوب معابر و محیط‌های عمومی را یکی از مشکلات افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان در این استان عنوان و تاکید کرد: در این زمینه همه دستگاه‌های اجرایی باید مشارکت کنند تا زمینه تردد آزادانه افراد دارای معلولیت در فضاهای عمومی را به عنوان یکی از حداقل حقوق‌های این افراد فراهم کنند.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای آسیب بینایی را از مهم‌ترین اهداف سازمان بهزیستی عنوان کرد.

برچسب ها: بهزیستی ، تنبلی چشم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.