سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لزوم هوشیاری شهروندان در پیشگیری از کپی کارت بانکی

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی اصفهان گفت: شهروندان در پیشگیری از کپی کارت بانکی هوشیار باشند.

 رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی اصفهان با اشاره به افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی از طریق کپی کارت بانکی گفت: پیشگیری از این جرم نیازمند هوشیاری شهروندان است.

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی افزود: برخی شهروندان با در اختیار گذاشتن کارت بانکی خود به فروشنده و اعلام رمز آن در دام کلاهبرداری «اسکیمری» گرفتار می‌شوند.

او گفت: برای جلوگیری از کلاهبرداری اسکیمری، شهروندان باید از در اختیار گذاشتن رمز کارت بانکی به فروشندگان، خودداری و خود آنها اقدام به وارد کردن رمز کنند.

او  یادآور شد: زمانی که کارت را در اختیار فروشنده بویژه فروشندگان سیار قرار می‌دهید ممکن است این فرد یک دستگاه کوچک به نام «کپی‌کن کارت‌های بانکی» (اسکیمر) در اختیار داشته باشد و در یک لحظه کارت شما را در همان دستگاه بکشد.

سرهنگ مرتضوی افزود: با این کار، همه اطلاعات کارت بانکی به دستگاه اسکیمر منتقل می‌شود و فرد متخلف می‌تواند در فرصت دیگری با کپی کارت شما اقدام به برداشت‌های متعدد و کلاهبرداری مالی کند.

او تصریح کرد: شهروندان در خرید‌هایی که به‌صورت حضوری انجام می‌دهند یا باید خود آنها کارت را داخل دستگاه بکشند یا اگر به هر دلیلی کارت را در اختیار فروشنده قرار دادند، رمز را به‌صورت محافظت شده وارد کنند.

این مقام انتظامی همچنین به شهروندان توصیه کرد که کارت پس‌انداز خود که دارای مبالغ بالایی است را از کارت خرید جدا کنند تا اگر اتفاقی افتاد وضعیت اقتصادی آنها تحت تاثیر قرار نگیرد.

سرهنگ مرتضوی همچنین تاکید کرد: فروشندگان موظفند دستگاه کارتخوان را در جلوی دید مشتریان قرار دهند.

او گفت: شهروندان در صورت مواجهه با فروشندگانی که دستگاه کارتخوان خود را در جای مخفی نگه می‌دارند یا دستگاهی به کارتخوان آنها متصل است به موضوع حساس شوند و مراتب را از طریق شماره ۱۱۰ و یا فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ به پلیس گزارش کنند تا در سریع‌ترین زمان به موضوع رسیدگی و با این گونه مجرمان برخورد شود.

«اسکیمر» به دستگاه کپی غیرقانونی داده‌های نوار مغناطیسی کارت بانکی روی یک کارت دیگر گفته می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.