سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست دانشگاه تهران مطرح کرد؛

ضرورت استفاده از صاحب‌نظران حوزه صنعت در بازنگری برنامه‌های درسی

سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به جامع بودن دانشگاه تهران، گفت: «باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را برای تعامل بین دانشگاه و صنعت ببریم».

سید حسین حسینی، سرپرست دانشگاه تهران، در آئین گشایش دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران که ۲۳ مهرماه سال جاری و با حضور علی ربیعی، دستیار رئیس جمهور در امور اجتماعی، غلامحسین محمدی، سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، جمعی از مسئولان دانشگاه تهران، مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی و جمعی از اعضای هیأت علمی و دانشجویان در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: «این نمایشگاه فرصت خوبی را هم برای دانشگاه و هم برای صنعت و سازمان‌ها و نهاد‌ها و مهمتر از همه برای دانشجویان ایجاد می‌کند».

 حسینی با تاکید بر ضرورت توسعه چنین نمایشگاه‌هایی، اظهار داشت: «نمایشگاه کار مانند نمایشگاه کتاب می‌تواند سرآغازی در زمینه ارتباط منسجم دانشگاه با صنعت باشد، همان گونه که نمایشگاه کتاب اثرگذار بوده و هست، این نمایشگاه هم، یک فرصت مغتنم است و می‌تواند در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه اثرگذار باشد».

 حسینی خاطرنشان کرد: «نباید این نمایشگاه را متمرکز ببینیم و با تجربیاتی که از این نمایشگاه حاصل می‌شود، دانشگاه‌های مراکز استان‌ها می‌توانند این نمایشگاه را در تمام کشور برگزار کنند».

سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه هنوز مساله ارتباط صنعت با دانشگاه حل نشده است، اظهار داشت: «هرچند گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است، ولی این موضوع همچنان حل نشده و دانشگاه و صنعت هرکدام مسیر خود را می‌روند».

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات ساختاری دارد، گفت: «این ارتباط نیازمند اقداماتی از سوی دانشگاه‌ها و صنعت است».

 حسینی ضمن اشاره به مصوبه‌ای در خصوص تخصیص بخشی از اعتبار سازمان‌ها به پژوهش در دانشگاه‌ها، گفت: «برای اینکه این اعتبار را در اختیار دانشگاه‌ها قرار ندهند، همه سازمان‌ها و نهاد‌ها یک مرکز تحقیقاتی ایجاد کرده‌اند و از چنین ساختاری، خروجی خاصی را نمی‌توان انتظار داشت».

سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه یک موضوع جدی و اساسی است و بدون این ارتباط مسائل کشور حل نخواهد شد، گفت: «امیدواریم در این دولت مشکلات ساختاری در این زمینه حل شود».

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جامع بودن دانشگاه تهران، اظهار داشت: «دانشگاه تهران یک دانشگاه جامع است و باید از این ظرفیت جامع بودن، حداکثر بهره‌مندی را داشته باشیم».

 حسینی با بیان اینکه در دانشگاه تهران تمهیداتی برای ارتباط دانشگاه با صنعت ایجاد شده است، برگزاری دوره‌های کهاد، دو وجهی و مهارت آموزی را در همین راستا برشمرد و گفت: «در دوره دو وجهی، دانشجو بدون اینکه واحد اضافه‌ای را بگذراند، این اجازه را دارد که از ۱۴۰ واحد تعریف شده در دوره کارشناسی ۲۰ واحد را در رشته دیگری تحصیل کند. البته متأسفانه گاهی اوقات در داخل دانشگاه در اجرا سخت‌گیری‌های می‌شود که باید شرایط را برای دانشجویان تسهیل کنیم که دانشجویان بتوانند در دانشکده‌های مختلف، مهارت خود را علاوه بر رشته تحصیلی خود در رشته‌های دیگر نیز افزایش دهند و باید از ظرفیت جامع دانشگاه برای چرخش دانشجویان در داخل دانشگاه استفاده کنیم».

سرپرست دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه تحصیل در دانشکده غیر از دانشکده اصلی دانشجو، یک تجربه جهانی است، گفت: «در دانشگاه‌های خارج نیز، دانشجویان، واحد‌هایی را نه تنها در دانشکده‌های دانشگاه متبوع خود، بلکه در دانشگاه‌های دیگر می‌گذرانند و همه این فرصت‌ها برای اشتغال و کارآفرینی بسیار مؤثر است».

سرپرست دانشگاه تهران، همچنین با اشاره به اهمیت تعامل بیشتر دانشگاه و صنعت، اظهار داشت: «در بازنگری برنامه‌های درسی و تدوین رشته‌های جدید، باید از دیدگاه‌های صاحب-نظران حوزه صنعت استفاده کنیم».

حسینی در پایان، برگزاری نمایشگاه کار را یک بنیان خوب و یک فرصت مغتنم برای تعامل بین دانشگاه و صنعت برشمرد و گفت: «امیدواریم با تجارب نمایشگاه گذشته و نمایشگاه امسال، نمایشگاه‌های آتی پربارتر از دو دوره قبل برگزار شده و الگوی برای عرضه در سطح جامعه باشد».

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.