سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به مناسبت هفته سلامت بانوان مطرح شد؛

بیماری‌های قلبی و سرطان سینه؛ علل اصلی مرگ بانوان میانسال

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت گفت: اهداف برنامه های سلامت شامل افزایش امید به زندگی سالم است. 

کیان فر، رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در ایران خدمات مراقبت های بهداشتی اولیه بیشتر معطوف به نوزادان، کودکان و مادران باردار شامل مراقبت های پیش از بارداری، مراقبت های دوران بارداری و مراقبت های پس از زایمان تا ۴۲ روز برای خانم های تا ۴۹ سال بوده است.

وی افزود: از سال ۱۳۸۴ برنامه ریزی برای ارائه خدمات سلامت به گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال آغاز شده است.

او بیان کرد: اهداف برنامه های سلامت گروه سنی میانسال شامل افزایش امید به زندگی، افزایش امید به زندگی سالم از طریق کاهش مرگ و میر و کاهش ناتوانی گروه هدف با ارائه خدمات و مراقبت های ادغام یافته سلامت به گروه هدف است. 

کیان فر ادامه داد: راهبردهای های کلی مداخلات سلامت میانسالان شامل پیشگیری از مرگ و میر نا به هنگام و زودهنگام از طریق کنترل عوامل خطر و پیشگیری و تشخیص زود هنگام بیماری ها، بهبود شیوه زندگی، ارتقای سلامت باروری و سلامت عمومی وافزایش توانمندی گروه سنی هدف برای خود مراقبتی و افزایش سواد سلامت گروه هدف است.

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت تاکید کرد: ارزیابی الگوی تغذیه، محاسبه نمایه توده بدنی، ارزیابی فعالیت بدنی، غربالگری اولیه درگیری مصرف دخانیات، غربالگری اولیه سلامت روان، خطرسنجی و پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی از جمله برنامه های شیوه زندگی سالم در وزارت بهداشت است‌.

وی افزود: غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم، ارزیابی خشونت خانگی، ارزیابی علائم و عوارض یائسگی زنان ۵۹ -۴۵ سال از جمله دیگر برنامه های در دست اجرای وزارت بهداشت است.

کیان فر تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین علت مرگ زنان ۳۰ تا ۵۹ سال به ترتیب اولویت بیماری های قلبی، سرطان پستان، سکته مغزی، دیابت و حوادث ترافیکی و سرطان روده بزرگ است که سازوکار پیشگیری و غربالگری جهت شناسایی و درمان زودهنگام این بیماری ها از طریق نظام شبکه بهداشتی کشور از روستاها تا شهرهای بزرگ به شکل رایگان در دسترس مردم است. 

کیان فر ادامه داد: تمام مراقبت ها و برنامه های سلامتی که از طریق بهورزان، مراقبان سلامت، ماماها و پزشکان شاغل در نظام شبکه بهداشتی کشور به مردم ارائه می شود، عموما همراه با مشاوره و آموزش است.

وی تصریح کرد: یکی از اعضای هر خانواده ایرانی می تواند به عنوان سفیر سلامت با مراکز خدمات جامع سلامت ارتباط داشته و تمام محتواهای آموزشی را دریافت و در کلاس های مرتبط شرکت کند و در خانواده اجرا کند. رابطان سلامت ادارات و سازمان ها نقش سفیر سلامت را در ادارات دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۵ مهر ۱۴۰۳
همه مسنا باید دو سه تا کپسول زیر زبونی دم دست داشته باشن