سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاینه فنی بیش از ۲۴ هزار خودرو سنگین و نیمه‌سنگین در اردبیل

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان اردبیل گفت: بیش از ۲۴ هزار دستگاه خودرو سنگین و نیمه‌سنگین در ۶ ماه نخست امسال به مراکز معاینه فنی این استان مراجعه کردند.

رضا شیرین‌زاده در بازدید از مراکز معاینه فنی شهرستان پارس آباد در جمع خبرنگاران افزود: از این تعداد وسایط نقلیه ۱۲ هزار و ۵۸۵ خودرو در معاینه فنی قبول و برای آنها گواهی صادر شده و مابقی نیز باید بعد از رفع ایراد معاینه فنی دریافت کنند.

او با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۵۸۵ خودرو در معاینات فنی اولیه و پنج هزار و ۵۷۱ خودرو نیز در معاینات فنی بعد از اصلاح عیوب خودرو قبول شدند، اظهار کرد: افزایش ۱۸۸ درصدی را در مرحله دوم قبولی‌ها داریم.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با بیان اینکه در ۶ ماه نخست پارسال در مجموع ۲۰ هزار و ۱۰۰ خودرو در نقاط مختلف استان اردبیل به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده بودند، اضافه کرد: امسال مراجعه وسایط نقلیه به مراکز معاینه فنی در این استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد افزایش داشته است.

شیرین زاده تصریح کرد: خودرو‌های فاقد معاینه فنی جریمه می‌شوند، علاوه بر بررسی مسائل فنی خودروها، تست آلایندگی و سنجش گاز‌های خروجی از خودرو‌ها در مراکز معاینه فنی مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرد.

او بیان کرد: با توجه به متصل بودن تمامی مراکز به سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) نتایج حاصل از تست خودرو‌ها رصد شده و در صورت عدم وجود مشکل گواهی معاینه فنی صادر می‌شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با بیان اینکه تمام وسایل نقلیه موتوری اعم از سنگین و نیمه‌سنگین باید در دوره‌های زمانی مشخص و منظم نسبت به انجام آزمون معاینات فنی، ایمنی و آلایندگی در مراکز مجاز معاینه فنی اقدام کنند، گفت: هدف از تاسیس مراکز معاینه فنی کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی تردد است.

شیرین زاده افزود: مدت اعتبار برگ معاینه فنی صادر شده برای خودرو‌های سنگین و نیمه سنگین با عمر ۱۰ سال، ۶ ماه و برای خودرو‌های با عمر بالای ۱۰ سال سه ماه است.

او اظهار کرد: بر اساس قانون هوای پاک دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید برای وسایل نقلیه سنگین شخصی و دولتی چهار سال و برای وسایل نقلیه عمومی یک سال است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل از فعالیت ۱۸ مرکز معاینه فنی خودرو در مناطق مختلف استان اردبیل خبرداد و افزود: از این تعداد ۱۴ مرکز معاینه فنی ویژه خودرو‌های سبک و چهار مرکز معاینه فنی خودرو‌های سنگین است که سه مرکز در شهرستان اردبیل و یک مرکز در شهرستان پارس آباد در حال ارائه خدمات به مردم است.

او انجام به موقع معاینه فنی خودرو را یکی از عوامل مهم در مدیریت منابع آلاینده هوا دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه بین ۶۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هوا در کشور توسط وسایط نقلیه و خودرو‌ها ایجاد می‌شود، امیدواریم رانندگان با مراجعه به موقع به مراکز معاینه فنی ضمن اطمینان از بی‌نقص بودن خودرو در کاهش آلودگی هـوا هم سهیم باشند.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.