سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندار اردبیل خواستار شد؛

احیای میگوی گاماروس در تالاب نئور

استاندار اردبیل احیای میگوی گاماروس در تالاب نئور را به عنوان گونه شاخص و بومی تالاب یادآور شد و گفت: تالاب نئور از دیرباز یکی از جاذبه‌های طبیعی استان اردبیل است و احیای آن از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.


سید حامد عاملی ۲۳ مهر در بازدید از تالاب حفاظت شده نئور، این تالاب را یکی از گنجینه‌های طبیعی استان و کشور عنوان کرد و بر لزوم حفاظت و صیانت از این تالاب تاکید کرد و خواستار استمرار و تداوم طرح مبارزه فیزیکی و بیولوژیکی با گونه‌های مهاجم تالاب نئور شد.

استاندار اردبیل در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: بهره برداری از مواهب طبیعی و محیط زیست باید منطقی و معقولانه باشد و تخریب و آلودگی آن را به دنبال نداشته باشد.

وی احیای میگوی گاماروس در تالاب نئور را به عنوان گونه شاخص و بومی تالاب یادآور شد و گفت: تالاب نئور از دیر باز یکی از جاذبه‌های طبیعی استان اردبیل به حساب می‌آید و احیای آن برای مردم این استان و دوستداران طبیعت از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

در این بازدید که استاندار را معاون هماهنگی امور عمرانی، فرماندار اردبیل، مدیرکل منابع طبیعی و برخی از مدیران مجموعه استانداری همراهی می‌کردند، به برخی از مشکلات و کمبود‌های موجود در منطقه نئور از جمله اصلاح و مرمت جاده دسترسی به تالاب و کاشت درختان سازگار با اقلیم منطقه اشاره و دستورات لازم از سوی استاندار اردبیل صادر شد.

حسن قاسم پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل نیز گزارشی از روند احیا و فعالیت‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر را ارائه و حذف فیزیکی گونه مهاجم کاراس را مهمترین راهکار ارئه شده از سوی مراجع تخصصی و اساتید دانشگاه عنوان کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: ارتباط تنگاتنگ و برگزاری جلسات متعدد با اساتید برجسته کشور و کارشناسان دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ما را در دستیابی به این موفقیت یاری رساند و همچنان با این مراجع و مراکز علمی برای ادامه کار احیای تالاب نئور در ارتباط هستیم.

قاسم پور با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی محیط بانان و همکاری جوامع محلی در احیای نئور گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ که عملیات پاکسازی با جدیت زیادی انجام گرفت موفق شدیم ۱۱۰ تن هرز ماهی کاراس از تالاب نئور صید و معدوم نماییم و درآخرین مرحله از پاکسازی و حذف فیزیکی کاراس از نئور در مهر ماه ۱۴۰۳ تعداد ماهیان کاراس به میزان چشمگیری کاهش یافته بطوریکه در مقایسه با سال شروع مبارزه فیزیکی و سال قبل تعداد ماهیان کاراس صید شده بسیار ناچیز بود که بیانگر کاهش بسیار زیاد جمعیت این گونه مهاجم در تالاب نئور و گویای به ثمر نشستن تلاش‌های شبانه روزی محیط بانان منطقه می‌باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل نتایج نمونه برداری از آب تالاب نئور را یادآور شد و افزود: نتایج نمونه برداری حاکی از بهبود شرایط فیزیکوشیمیایی و کاهش بار آلی تالاب می‌باشد و شفافیت رنگ آب تالاب و عدم انتشار بوی نامطبوع در محیط را یکی دیگر از علایم و نشانه‌های بهبود شرایط طبیعی تالاب می‌باشد که در مقایسه با سال‌های قبل به میزان بسیار زیادی تغییر یافته و به حالت سابق بازگشته است.

تالاب حفاظت شده نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر اردبیل در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

برچسب ها: میگو ، تالاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.