سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فیلم‌هایی که در زبان سینما نوآوری کردند/ آثاری به لحاظ مضمونی قابل احترام

احمدعلی سجادی صدر عضو هیات انتخاب آثار بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران از زبان سینما و مضمون قابل احترام آثار جشنواره گفت.

احمدعلی سجادی‌صدر عضو هیات انتخاب فیلم‌های بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران آثار این بخش را درخشان دانست و گفت: امسال با جشنواره‌ای سراسر باکیفیت روبه‌رو هستیم؛ آثاری درخشان را در بخش بین‌الملل خواهیم دید.

 احمدعلی سجادی‌صدر، فیلمساز و عضو هیات انتخاب بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با اشاره به رشد حدود دو برابری تعداد آثار این بخش نسبت به دوره چهلم بیان کرد: طبیعتا هرگاه تعداد آثار دريافتی زیاد باشد، احتمال روبرو شدن با کارهای شاخص و خیلی خوب زیاد خواهد بود. 

او آثار فیلمسازان ترکیه را مورد تحسین قرار داد و عنوان کرد: چند فیلم خیلی خوب از اروپا و آمریکای جنوبی در بین آثار بود؛ همچنین فیلمی را که برای جشنواره کن انتخاب شده بود، دیدیم که کیفیت خوبی داشت. آثار به‌لحاظ مضمونی خیلی قابل احترام بودند و نگاه خوبی داشتند.

سجادی صدر کیفیت هنری و فنی آثار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: معتقدم جشنواره فیلم کوتاه تهران امسال در بعد بین‌الملل بسیار درخشان است و ما با یک جشنواره روبرو می‌شویم که همه آثار این بخش کیفیت خیلی خوبی دارند. 

سجادی‌صدر با تاکید بر کیفیت آثار تجربی و انیمیشن ادامه داد: معمولا در بخش تجربی سوءتفاهمی شکل می‌گیرد که فکر می‌کنیم در بخش تجربی منظور تجربه در روایت است درحالی که منظور از تجربه زبان و رسانه‌ای است که با آن کار می‌شود. 

او ادامه داد: به شخصه در میان آثار تجربی که دیدم، تجربه‌های خوبی انجام شده بود و نوید این را می‌داد که زبان سینما توسعه پیدا کند. در مجموع فیلم‌ها حس و حال خوبی داشتند.

سجادی‌صدر تاثیر آثار بر مخاطب را اولین مولفه‌‌ای خواند که برای انتخاب فیلم‌ها مهم بوده است و گفت: این تاثیر می‌تواند از چند جنبه رخ دهد؛ خود داستان و موقعیت داستانی که می‌تواند اثر داشته باشد یا مستندی که انتخاب شده است و یا نوآوری که در بخش فیلم‌های تجربی رخ داده است.

این سینماگر همچنین ایجاد درگیری و سوال برای مخاطب را از مولفه‌هایی دانست که براساس آن‌ آثار انتخاب شده است و تاکید کرد: معمولا فیلم خوب مخاطب را قلقلک می‌دهد و بعد از اتمام فیلم، تاثیر آن در گوشه ذهن مخاطب باقی است این تاثیر مهم‌تر از لحظه تماشای فیلم است. فیلم‌ها معمولا به این سطح از تاثیرگذاری نمی‌رسند مگر اینکه از زبان سینمایی مناسبی برخوردار باشند. 

او ادامه داد: شرط زبان سینمایی در فیلم کوتاه ایجاز است؛ البته در کلیت هنر ایجاز عمل خلاقه محسوب می‌شود ولی ما در فیلم کوتاه بدون ایجاز نمی‌توانیم به هدف و مقصودمان برسیم.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.