سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری همایش فروپاشی طلاق به مناسبت هفته ملی سلامت روان

مدیر کل سلامت شهرداری تهران، ضمن تبریک هفته ملی سلامت روان، از تغییر رویه شهرداری تهران در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران خبر داد.

 هما‌یشی با عنوان فروپاشی طلاق به مناسبت هفته سلامت روان با حضور دکتر فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کل کشور، حمید صاحب مدیر کل سلامت شهرداری تهران و دکتر سعیده هادی مدرس دانشگاه و زوج درمانگر و ۴۰۰ روانشناس در تالار ایوان شمس برگزار شد. 

حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران ضمن تبریک هفته ملی سلامت روان با اشاره به این که اصل انسان روان انسان است که باید قوام و توسعه پیدا کند، گفت: باید بدانیم جنس روان ما از چیست و ماهیت آن کدام است. ماهیت روان فیزیکی نیست و در پارادایم علوم تجربی تعریف نمی‌شود. 

وی بیان داشت: اصل وجود ماده نیست و جنس آن از نطق است. تعقل و قدرت آن چیزی است که ما را از حیوان جدا کرده است. باید بشناسیم چه چیز‌هایی روان انسان را زایل می‌کند. هر امری که عقل را زایل می‌کند روان ما را هم مختل می‌کند. 

وی افزود: دانش مراقبت از خود فقط نباید به این محدود باشد که چه بخوریم یا ورزش کنیم حیات انسانی ما به این وابسته است که چقدر عاقل و منطقی هستیم. اولین علامت اختلال روانی میل به بزه و خروج از تعادل است. اگر میل به اعتیاد ایجاد می‌شود مادرزادی نیست و از امیال منحرف نشأت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه انسان سالم، متعادل و متوازن است و حتی میل به بزه ندارد، گفت: این که چقدر منطقی زندگی کنیم یا نه حال ما رقم خواهد خورد. 

صاحب گفت: در ۳۵۳ محله اداره سلامت وجود دارد و خانه سلامت در سرای محله‌ها خدمات رسانی در حوزه سلامت روان می‌شود.

علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در این برنامه اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سال ۹۱ در یک سخنرانی به مسائل سلامت روان که موضوعاتی مانند جمله طلاق، اعتیاد، احترام به قانون، وجدان کاری، مصرف گرایی، حق همسر و فرزندان، حفظ کرامت زن در جامعه و حفظ حقوق معنوی و اجتماعی او، حق زاد و ولد بر آن اثر گذار است اشاره کردند و رسانه‌ها و دانشگاهیان و مسئولان را موظف دانستند که به این موارد ورود کامل داشته باشند. 

به گفته آشتیانی اسناد بالادستی در حوزه روان وجود دارد. موضوعات روان شناختی، افزایش سالمندان، وقوع سوانح و حوادث و ایجاد معلولیت و سلامت روانی و آسیب‌های اجتماعی از جمله مواردی است که به آنها اشاره شده است. ۷۵ درصد سلامت ما مدیون سلامت روانی، اجتماعی و معنوی است. نقش سلامت جسمانی تنها ۲۵ درصد است. متأسفانه بسیار کم در این حوزه کار شده است. در نشستی که با رئیس جمهور داشتم گفتم غفلت جدی در سال‌های گذشته به موضوع سلامت روان شده است و از ایشان خواستم در این دوره به حوزه روان بیشتر پرداخته شود. 

وی با اشاره به افزایش آمار طلاق توضیح داد: این موضوع تنها مربوط به کشور ما نیست، اما افزایش آن در کشور جای تأمل دارد. آمار‌ها نشان می‌دهد، در سال ۷۹ به ازای هر ۱۲ ازدواج یک طلاق داشتیم در ۸۹ به ازای هر ۶ و نیم ازدواج، یک طلاق و در ۹۹ به ازای هر ۳ ازدواج یک طلاق داریم پس باید توجه جدی به این حوزه شود. پیشینه‌های پژوهشی و تحقیقات ده ساله نشان می‌دهد بیشترین عوامل طلاق شامل بیکاری، سوءتفاهم، مشکلات اخلاقی، ناباروری، اعتیاد و مشکلات مالی است. 

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مطرح کرد: باید بپذیریم در مرحله گذار فرهنگی از سنت به مدرنیته و از مدرنیته به پست مدرن هستیم. اصلاح برخی قوانین در این رابطه نیز از جمله ملزومات در این حوزه است. تاکید بر آمادگی پیش از ازدواج و مشاوره‌های پیش از ازدواج باید قانونی شود و پروتکلی تعیین شود که حتماً قبل از ازدواج این مشاوره‌ها وجود داشته باشد. فرهنگ سازی دینی برای پیشگیری از طلاق لازم است. نقش نهاد‌های آموزشی و رسانه‌ها حمایت‌های بیمه‌ای در خصوص بیکاری و آموزش‌های ویژه به متخصصان برای مداخله صحیح از جمله مواردی هستند که می‌توانند در کاهش آمار طلاق نقش مثبت داشته باشند.

دکتر سعیده هادی رییس انجمن ازدواج وخانواده کشور در پنل با زوجی که در آستانه طلاق بودند بصورت ناشناس مصاحبه و ارزیابی داشتند و به تحلیل دلایل اختلاف این زوج از منظر روانشناختی پرداختند. بعداز این مصاحبه به ارائه مطالب خود در خصوص علل طلاق، پیامد‌های طلاق، مراحل طلاق روانی و عوامل افزایش دهنده طلاق ونقش پیش گیرنده مشاوره‌های پیش از ازدواج در جلوگیری از طلاق پرداخت.

وی تاکید داشت، به جای اهمیت دادن به مشاوره‌های قبل از طلاق در ساختار قانونی به مشاوره‌های پیش از ازدواج بیشتر بها داده شود چراکه پیشگیری بهتر از درمان است!. در آخر جلسه هم پرسش و پاسخ روانشناسان در خصوص موضوع مطرح شده انجام شد.

برچسب ها: طلاق ، ازدواج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.