سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کارگردان تئاتر: هنر‌های نمایشی حال خوشی ندارند

یک کارگردان تئاتر گفت: هنر‌های نمایشی حال خوشی ندارند و سالن‌های تئاتر برای اجرا کیفیت خوبی ندارد.

حسن عسگری کارگردان و بازیگر تئاتر کشورمان این روزها نمایش پرنده شیرین جوانی را در سالن استاد انتظامی روی صحنه برده است.

کارگردان تئاتر گفت: متاسفانه تئاتر حال خوشی ندارد ، تماشاگران دنبال نام مشهور می‌گردند و به دنبال اجرای خوب و تاثیرگذار نیستند. اگر تئاتری، ستاره‌ای مشهور داشته باشد می‌فروشد، اگر نه چیزی نمی‌فروشد، این اتفاق در چند سال اخیر رخ داده است و ضربه‌ای مهلک به پیکره تئاتر و بازیگران تئاتر وارد کرده است.

وی درباره کیفیت سالن‌ها از نظر نور، صدا، صحنه و صندلی مخاطبان گفت:  به غیر از دو یا سه سالن، سایر سالن‌های تئاتر شرایط و کیفیت خوب برای اجرا ندارند، برخی سالن‌ها چهار سانس پشت سر هم اجرا دارند، ده لاین مشترک نور دارند و همه باید از همان نورها استفاده کنند، این مسائل از کیفیت اجراها می‌کاهد، البته سالن‌های دولتی شرایط بهتری نسبت به سالن های خصوصی دارند.

وی افزود: من به سالن خصوصی اعتقادی ندارم و سه کارگردانی گذشته‌ام در سالن دولتی بوده که اسم آن مشخص است. پدر تئاتر زمانی در آمد که یک عده دلال برای پول به نام تهیه‌کننده و سالن‌دار وارد تئاتر شدند.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که از شرایط سالن‌، قرارداد، نحوه فروش بلیت و هماهنگی‌ها برای خرید و حضور تماشاگر راضی هستید؟ گفت: سالن انتظامی کف فروش را دارد، یعنی اگر از کف فروش هم پایین‌تر بیایید باید اجاره آن روز را پرداخت کنید. این امر برای گروه‌هایی همچون گروه ما که تعداد بالایی عوامل و بازیگر دارد، سخت است. خانه هنرمندان هم مستقل شده است و باید از پس هزینه‌های خود بربیاید.

وی ادامه داد:  قبلا درصد فروش ثابت بود و کف فروش نداشت که متاسفانه دو سالی است که این اتفاق افتاده و شرایط را برای اجرای ما سخت کرده است. دائم نگرانی فروش تئاتر را داریم که نکند خسارت بدهیم، بلیت فروشی هم مانند همه سالن‌ها اتفاق می‌افتد و کیفیت رسیدگی خوبی دارد. 

گفتنی است که عسگری عضو انجمن بازیگران خانه تئاتر است و در بیش از بیست نمایش از سال ۸۵ در سمت بازیگر و دستیار کارگردان فعالیت داشته است. او در سه سال اخیر وارد سینما شده و چند فیلم کوتاه و یک فیلم سینمایی حضور داشته است. همچنین او در فیلم کوتاه برنو که در جشنواره فجر سیمرغ بلورین گرفت و اکنون در سینمای هنر و تجربه در قالب بسته فیلم کوتاه سیمرغ در حال اکران است حضور داشته است‌.

خبرنگار: زهرا بالاور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.